donderdag 14 december 2023

Ellewick(D) 6e Adventslauf 5 km - 23,37 min - 6e plaats M60

De finish in de Schützenhalle

Dit is al het 6e opéénvolgende weekend dat ik een wedstrijd loop en eigenlijk is dat een beetje teveel van het goede. Na 4x de Boekeldercross in Aalten en de Montferland Run in 's-Heerenberg staat vandaag de Adventslauf in het Duitse Ellewick op het programma. Ik mag altijd graag naar onze Oosterburen toe gaan, niet omdat het parcours zo geweldig is maar meer voor de hele sfeer rond de wedstrijd. Het is ook de enige wedstrijd die ik ken waarbij de finish binnen in een hal is. De toeschouwers kunnen hier dan ook op hun gemak, met een kop koffie of een drankje, naar de atleten kijken.

Al op tijd komen Rob Berkelder en zijn zoon Thom mij ophalen en pikken we onderweg Wim Brinkman nog op. We kunnen bijna bij de start parkeren en hoeven nog geen 100 meter te lopen om ons startnummer op te halen. Al gauw hoor ik dat het parcours anders is dan andere jaren en daar houden hardlopers niet zo van. Na een goede 400 meter slaan we linksaf, om hier een ronde door de wijk te maken. Even later zijn we weer op het oude parcours en vraag ik me af, waar we deze meters terug pakken.

Mijn doel voor vandaag is om snel te starten, maar 4.18 minuten op de eerste kilometer is toch wel een beetje teveel van het goede. Ik moet dit dan ook al snel bekopen en de tweede kilometer gaat al een halve minuut langzamer. Na deze tweede kilometer slaan we linksaf en lopen we over het erf van een boerderij. Tot hier kan ik zo'n beetje bij Rob blijven lopen. In de zomer met de Schützenfestlauf pakken we dit gedeelte vanaf de andere kant. Het voordeel van deze parcoursverandering is wel, dat de echt lange stukken uit het parcours zijn gehaald.  

Net voor de 2e ronde gaan de jeugdige AVA'70 loopsters Evie Scholten en Kyra Lampio me voorbij en ik heb vandaag niet de inhoud om met ze mee te gaan. Halverwege kom ik door in 11.34 minuten en gaat het al niet meer gemakkelijk. Maar na de modder en de glijpartijen van de Boekeldercross en de heuvels van het Montferland is het vandaag gelukkig helemaal vlak. De tweede ronde kom ik net boven de 12 minuten door en later zie ik thuis dat ik dit jaar nog niet zo snel gelopen heb op een 5 kilometer. Een te snelle start kan dus ook wel eens goed uitpakken!

Geen opmerkingen: