zaterdag 3 mei 2014

Bocholt(D) Citylauf 5 km - 19,32 min - 4e plaats M50

Bijna te snel voor de fotograaf!
Op de laatste zondag van april heb ik in Enschede heerlijk in de motregen mee gelopen met Jelle Hubers, we deden over de Fit Run van 5,3 kilometer 28,46 minuten. Vandaag wil ik in Bocholt(D) weer wat harder lopen en proberen om op een tijd van rond de 20 minuten uit te komen en het liefst er net onder. Ik vind dit altijd de mooiste 5 kilometer bij ons in de buurt en ik verbaas me er ieder jaar weer over dat er zo weinig Nederlanders aan mee doen. Ook dit jaar tel ik maar twee Nederlandse atleten, Han Rutgers met zijn dochter uit Dinxperlo.

Weliswaar moet je je aan het begin van het jaar al opgeven om mee te kunnen doen aan de Citylauf en dan weet ik vaak ook nog niet of ik het eerste weekend van mei moet werken. Theo Stronks had dit echter wel gedaan maar in de laatste weken voor de loop krijgt hij een kleine terugslag en besluit hij om niet te starten. Op Koningsdag geeft hij aan dat ik zijn startnummer wel kan krijgen en ik besluit om er toch maar dankbaar gebruik van te maken. 

De speaker geeft voor de wedstrijd aan dat er zich maar liefst 1.177 atleten hebben ingeschreven voor de 5 kilometer en hier wil ik er toch wel ruim 1.000 van achter me proberen te laten. Na een aantal geweldige muzieknummers begint het aftellen en worden we om klokslag zeven uur weg geschoten. De hele meute loopt twee verschillende straten in, waarna het pact zich na bijna 200 meter samenvoegt tot één geheel. Ik hoor een aantal keren mijn naam roepen en ook wordt ik aangemoedigd als Theo, dat komt natuurlijk doordat ik deze naam op mijn startnummer heb staan.

De eerste ronde gaat in 9,33 minuten en ik schat dat ik ongeveer 50 atleten voor me heb lopen. Op de meeste plaatsen staat ontzettend veel publiek en de 5 kilometer loopt dan ook zo onder je voeten weg. In 19,32 minuten kom ik in een nette vierde plaats bij de M50 dik tevreden over de streep, in de categorie van Theo was ik hier zelfs eerste mee geworden. Maar ja hij is dan ook al van een iets oudere generatie! Theo, nogmaals dank, het was weer een geweldige zaterdagavond, volgend jaar moeten we hier toch eens met een grotere groep lopers van AVA'70 naar toe.

Geen opmerkingen: