woensdag 30 december 2015

Verslag van de 31e Oudejaarscross in Vorden

De vijf kilometer werd een prooi voor Edwin Wissema uit Didam. "Als in een flow liep ik een bijzonder snelle wedstrijd"
Wissema, Ooms en Hllal laten records sneuvelen in Oudejaarscross Vorden

Door Benno Stevering

VORDEN – De jaarlijkse Oudejaarscross kende dit jaar drie afstanden, te weten een vijf kilometer, een tien kilometer, een vijftien en een kidsrun. Op de langste afstand over vijftien kilometer ging de 25-jarige Remi Rondeel van Argo uit Zelhem winnend over de eindstreep in 53.50 minuten.  Hiermee was hij sneller dan vorig jaar maar kon het parcoursrecord van Peter Bruinsma uit Nijverdal  niet aanscherpen. ‘’De vijf km is voor mij tekort, de tien kilometer ook wel leuk, maar de vijftien is hier gewoon de afstand die gewonnen moet worden en dat lukte. Dit is een mooie afstand. Een nadeel van alleen lopen op kop is dat je in je eentje niet snel door hebt dat je inzakt en dan is het belangrijk snel weer in het juiste tempo terug te komen.’’ De achtervolging ging niet verder mee. De Montferlandrun ging in 52.20 minuten. Straks in Beltrum wacht me weer de grote survivalrun.’’  De 37-jarige David Klein uit Vorden won twee jaar geleden de tien kilometer. Dit keer werd hij tweede achter Rondeel en pakte de Ton ten Have wisselbokaal voor de snelste Vordenaar. Klein hierover: ‘’Ton ten Have is al veertig jaar lang een hardlooplegende hier in Vorden en heeft veel betekend voor de loopsport in Vorden. Hij is een voorbeeld voor mij geweest in die zin. Het is dan ook een eer om deze bokaal van hem te mogen ontvangen. Ik ben werkzaam op de neurologie in het Nijmeegse Radboud en weet dan een beetje wat Ton allemaal heeft doorgemaakt. Ik moest het vandaag alleen doen op gepaste afstand van Remi maar was wel sneller dan vorig jaar. Remi is echt een ongekende klasse en een terechte winnaar. De marathon liep ik al eens onder de drie uur en dat hoop ik ook in april weer te doen!’’ Ten Have mocht zelf de bokaal uitreiken aan David Klein. Ook de winnares bij de vrouwen, Lisa te Molder uit Zieuwent kwam slechts 1 seconde tekort voor het record in Vorden. Mariette ten Bokkel uit Hengelo kwam slechts twee seconden tekort voor de derde plek bij de vrouwen. De Syrische hardloopkampioen, vluchteling Jamal Hllal die zich bij Argo had aangesloten verbrak in Vorden het parcoursrecord op de tien kilometer naar 35.52 minuten. In afwachting van zijn gesprek met de gemeente zal blijken of hij in Doetinchem gevestigd blijft of elders geplaatst zal worden. Bjorn Demkes van AVA’70 uit Lievelde liep tot vijf kilometer met Hllal mee. In de tweede helft ging het voor Demkes te hard en werd op gepaste afstand  tweede met 36.58 minuten. Mark Groenweg uit Dieren bleef net onder de veertig minuten en eindigde als vierde. Katja Demkes uit Lievelde, lid van AVA’70 bezette de eerste plek bij de vrouwen. ‘’Nadat ik de eerste kilometer achter Naomi van Hierden van Argo liep, kon ik daarna doortrekken met een flinke voorsprong. Met 43.15 minuten finishte ik uiteindelijk helaas boven het parcoursrecord. Samen met Bjorn richten we ons op de marathon in Rotterdam.’’ 

Linda Ooms uit Tonden bij Zutphen, lid van Av de Veluwe boekte de afgelopen tijd op elke afstand progressie dankzij schema’s van Rinus Groen uit Apeldoorn. In januari zal ze de overstap naar Hanzesport maken. In Vorden verbrak ze haar eigen record naar 18.31 minuten. Onlangs werd ze tweede bij het NK boksen in Rotterdam. Ze won de halve finale in haar gewichtsklasse. ‘’Mijn focus ligt nu tussen de 800 en de 10 kilometer. Hardlopen kan je ideaal met boksen combineren. Ik blijf dan ook trainen bij het selectieteam boksen. Voor mij staat op het NK outdoor de 1500 meter centraal. Daar wil ik mijn pr van 4.45 minuten naar een tijd van 4.30 minuten brengen. Van daaruit werk ik weer door naar de vijf kilometer.’’ De vijf kilometer werd een prooi voor Edwin Wissema uit Didam. ‘’Als in een flow liep ik een bijzonder snelle wedstrijd. Na een kilometer liep ik al weg van mijn volgers. Mijn tijd van 16.27 minuten was goed voor een nieuw parcoursrecord. Ik ben momenteel goed bezig.  Het ging perfect. Na twee kilometer ben ik volle bak gegaan. Vorige week in Pannerden won ik nog de vijf kilometer. Hier in Vorden is het mijn vierde zege op rij. Vanwege mijn drukke werkzaamheden, weinig trainen en veel wedstrijden en dat gaat goed. In principe kun je het hele land door willen reizen voor een wedstrijd te willen lopen, maar om de hoek hier heb je vaak de mooiste wedstrijden. Omdat het zo lekker gaat zal ik komende zondag als toetje de vijf kilometer in Pannerden lopen.’’ Het pittige, maar bijzonder mooie  parcours in Vorden met smalle bospaden en heuveltjes was modderig en glibberig. Hier en daar kwam men ten val. In totaal kwam er een record van 726 deelnemers aan de start van de gezellige oudejaarscross Vorden, tegenover 530 vorig jaar. Lof voor de organisatie van de Oudejaarscrossloop in Vorden.

Geen opmerkingen: