zaterdag 27 februari 2016

Vreden (D) 47e Volkslauf - 10 km - 41,55 minuten - 3e plaats M55

van rechts naar links Wim Brinkman, Erwin Wamelink en Geert Wevers
Het is precies vijf jaar geleden dat ik een 10 kilometer in Vreden, net over de grens bij Winterswijk, heb gelopen. De tijd van toen (41,23 minuten) zal ik wel niet halen maar de tussentijd op de 10 kilometer van de Zevenheuvelenloop (44,30 minuten) in Nijmegen is een mooi uitgangspunt voor vanmiddag om te verbeteren. Rond één uur haal ik Wim Brinkman op en gezamenlijk rijden we via Winterswijk naar Vreden toe, waar we om 14.50 uur moeten starten.

Een aantal AVA'70 leden heeft om 12.00 uur al deelgenomen aan de 5 kilometer en even later komen we Erwin Wamelink nog tegen, die net als Wim en ik de 10 kilometer wil lopen. Hij is door zijn vader gebracht en vraagt gelijk maar even of hij met ons kan terug rijden, wat natuurlijk geen enkel probleem is. Zoals je hieronder op het routekaartje kunt zien zijn het bijna allemaal lange rechte wegen die er gelopen moeten worden en op 5 kilometer is het Wendepunkt. Dat betekent vaak dat je de wind of voor of tegen hebt.

De eerste 5 kilometer (20,33 minuten) loopt lekker weg, Erwin loopt ongeveer een minuut- en Wim een halve minuut voor me. Ze zitten beide goed in de wedstrijd. Op de terugweg krijgen we steeds meer last van de wind en dat is goed te merken. Het geeft je het gevoel dat het soms 'harken' is om vooruit te komen maar daar heeft natuurlijk iedereen last van. Na een kilometer of zeven gaan me twee mannen voorbij en kan ik lekker in hun rug een beetje uit de wind gaan zitten. Dat loopt toch fijner en geeft me weer een beter ritme.

Op de laatste lange rechte weg naar de atletiekbaan toe kan ik zelfs voor hun nog wat kopwerk doen en voel ik me weer sterker worden. Weer aangekomen in het Widukindstadion moet ik nog flink aanzetten om onder de 42 minuten te komen. Als ik de klok kan zien, weet ik dat ik het red en ik ben dan ook erg tevreden met mijn tijd. In vijf jaar tijd maar 32 seconden langzamer worden op een 10 kilometer vind ik goed, het is goed voor een 3e plaats bij de M55. Wim wordt in dezelfde klasse 2e (40,58 minuten) en Erwin wint in zijn klasse zelfs de wedstrijd in een mooie tijd van 39,34 minuten.

Geen opmerkingen: