dinsdag 16 juli 2019

Verslag van de 41e Walfortloop in Aalten - deel 2

Het podium van de 10 kilometer heren: 1.Jordy Kloet, 2.Freddy Dekker, 3.Kelvin Mateman


Goede tijd voor Lars Duistermaat in GUV Walfortloop

DoorBenno Stevering

AALTEN – Voorheen kende de Walfortloop een zes kilometer. Dinsdag voor het eerst de courantere afstand, een kilometer korter. Lars Duistermaat van Archeus uit Huppel had die avond totaal geen problemen met deze afstand en won vanaf start met grote overmacht in 16.14 minuten. Duistermaat leverde een knappe prestatie door alleen de atletiekbaan op te komen. De sympathieke atleet van Archeus over zijn race: ‘’Met mijn kameraad Gerben Schreurs heb ik de afgelopen week lang gefietst. Dan is een harde prikkel weer even nodig omdat je je looptraining hebt afgebroken. Ik had het tempo er goed in. Ik ben dit seizoen na mijn pr op de Enschedese marathon van 2.44 u snel hersteld. In mijn voorbereiding ben ik blessurevrij gebleven dankzij de souplessemethode waardoor we relaxter met een hoge basissnelheid de wedstrijd ingaan. Met als resultaat meer plezier dan voorheen ook in de training. Ik merkte dat ik een aantal jaren teveel op grote wedstrijden had getraind. Ik ben blij en loyaal aan mijn sponsor Easy Running die mij de mogelijkheid biedt relaxed te kunnen blijven lopen. Een maand geleden liep ik bij de Global Atthletics Nijmegen een nieuw pr op de vijf kilometer van 15.42 minuten. Op tijd rust inlassen geeft de beste resultaten en een goed herstel van je wedstrijden. Nu ga ik me concentreren op meer kleine avondwedstrijden.’’ Ewan Oosterink van het Argo topteam die lange tijd op de vierde plek liep troefde in de slotfase zijn concurrentie af. Met een snelle eindspurt verwees hij Michiel Wellink van AVA’70 naar de derde plek. Survivalatlete Eva Groot Kormelink van de organiserende vereniging AVA’70 won bij de dames in 19.37 minuten.

Jordy Kloet van het Argo topteam heerste op het nieuwe tien kilometer onderdeel. De Doetinchemmer gaf na zijn winnende tijd van 34.46 minuten, het nodige commentaar: ‘’Het parcours was erg mooi. De omstandigheden voelden warm en benauwd aan om te lopen tussen de dennen. Halverwege noteerde ik 17.14 minuten. Ik ben niet ingezakt, maar mijn doel om in het tweede deel te versnellen lukte niet. Hardlopen op zandpaden is net als in de duinen. Erg lastig. Dat nekte me. Lars liep de vijf, anders hadden we samen richting 34 minuten kunnen lopen. In Enschede liep ik een pr van 1.13.33 op de halve. Mijn trainingen gaan sindsdien super alleen het resultaat bij wedstrijden blijft ondanks veel baanwerk nog achter ten opzichte van de prestaties vorig jaar. En ook krachttraining ontbreekt er niet in mijn schema. Samen met mijn trainer Stefan Scanu doen we er alles aan om het niveau terug te krijgen. Maar je moet ook niet willen forceren. In Utrecht wacht ons binnenkort de 1500 meter.’’ Freddy Dekker uit Lichtenvoorde werd een uitstekende tweede in 36.32 minuten. Argonaute Wendy Mullink uit Kilder, wist met een snelle 38.41 minuten Julia Kang van AVA’70 op afstand te houden. Kang was herstellende na een valpartij. Ze was dan ook erg content met een tweede plek. Mullink ondervond na afloop wat hinder van haar maag. De atlete van het Argo topteam is in deze zomerperiode niet bewust ergens voor aan het trainen. Ze wisselt haar loopwedstrijden af met Trials en is daarmee tevreden. Zeer blij was Mullink uiteraard met haar snelle eindtijd op de tien kilometer.

Tijmen Wisselink van Argo liep op sublieme wijze naar een nieuw parcoursrecord op de 2000 meter in 6.13 minuten. De sfeervolle Walfortloop kende in totaal 290 finishers. Alle lopers waren vol lof over het parcours en de gezellige loop. Tot tweemaal toe werden de deelnemers langs het kasteel gevoerd in het buitengebied. Al jaren is het parcours ongewijzigd. De zomeravondloop is alleen nu ingevoegd bij de GUV Walfortloop. Een succes met een courante vijf en tien kilometer. Een snelle uitslagenverwerking zorgde voor een snel overzicht op het internet na afloop. Komende zaterdag wordt de survivalbaan geopend langs de atletiekbaan.

Het podium van de 10 kilometer dames: 1.Wendy Mullink, 2.Julia Kang,3.Yvonne Fahrland

Geen opmerkingen: