maandag 11 november 2019

Training in Liverpool (Engeland)

The Royal Albert Dock in Liverpool
Na drie fantastische dagen in Liverpool, heb ik op onze vierde en laatste dag nog een uurtje over om een eindje door de stad te gaan rennen. Ik zet de wekker op acht uur en drink snel een kop koffie. Als de anderen allemaal nog slapen vertrek ik rond half negen bij ons appartement aan de Rodneystreet en loop via de binnenstad in de richting van het Royal Albert Dock, aan de oostzijde van de stad. Het is al vrij druk op straat en de meeste mensen gaan weer naar hun werk. Een enkeling slaapt zijn roes nog uit in een doos langs de straat.

Het Royal Albert Dock is een complex van dokgebouwen en magazijnen, ontworpen door Jesse Hartley en Philip Hardwick. Het werd geopend in 1846 en was de eerste structuur in Groot-Brittannië die werd gebouwd van gietijzer en steen, zonder structureel hout. Als gevolg hiervan was het eerste onbrandbare magazijnsysteem ter wereld. Ten tijde van de bouw werd het Albert Dock (zoals het voorheen bekend stond voordat het zijn Koninklijke status in 2018 kreeg) beschouwd als een revolutionair dockingsysteem omdat schepen rechtstreeks van en naar de magazijnen werden geladen en gelost. Twee jaar na de opening werd het aangepast om 's werelds eerste hydraulische kranen te bevatten. Vanwege het open maar veilige ontwerp werd het Albert Dock een populaire winkel voor waardevolle ladingen zoals cognac, katoen, thee, zijde, tabak, ivoor en suiker. Ondanks het geavanceerde ontwerp van Albert Dock betekende de snelle ontwikkeling van de scheepvaarttechnologie dat binnen 50 jaar grotere, meer open dokken nodig waren, hoewel het een waardevolle opslagplaats voor de vracht bleef.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het Albert Dock door de Admiraliteit opgeëist als basis voor boten van de Britse Atlantische vloot. Het complex werd beschadigd tijdens luchtaanvallen op Liverpool, met name tijdens de Mei Blitz van 1941. In de nasleep van de oorlog, de financiële problemen van de eigenaren en de algemene achteruitgang van het aanmeren in de stad betekende dat de toekomst van het Albert Dock onzeker was. Talrijke plannen werden ontwikkeld voor het hergebruik van de gebouwen, maar geen enkele werd gerealiseerd en in 1972 werd het dok definitief gesloten. Na bijna tien jaar leeg te zijn gelaten, begon de herontwikkeling van het dok in 1981, toen de Merseyside Development Corporation werd opgericht. Het Albert Dock werd officieel heropend in 1984. Tegenwoordig is het Royal Albert Dock een belangrijke toeristische attractie in de stad en de meest bezochte multifunctionele attractie in het Verenigd Koninkrijk, buiten Londen.

Ook de The Beatles Story, een museum over The Beatles bevindt zich in het havengebied van hun geboortestad. Het werd op 1 mei 1990 geopend en werd in de eerste vijfentwintig jaar door vier miljoen mensen uit meer dan honderd landen bezocht. Na een mooie ronde over het Dock en langs de rivier de Mersey loop ik via een andere route weer terug. Het is wat winderig en ook begint het wat te regenen. Gelukkig hoef ik nog maar een paar honderd meter en ruim op tijd voor het ontbijt ben ik weer terug in ons appartement.

Klik op de link voor enkele foto's

Geen opmerkingen: