zondag 6 oktober 2013

Verslag van de 27e Kanonsloop in Groenlo

Het podium van de 15 kilometer: 1.Erik Sanders, 2.Detmar Roessink, 3.Remi Rondeel (foto Marga Geverink)
Erik Sanders subliem in Kanonsloop Groenlo 

Door Benno Stevering

GROENLO – Erik Sanders uit Dieren liet zondag tijdens de jaarlijkse Kanonsloop zien dat hij niet alleen  superieur was op de vijftien kilometer! Zowel de vijf als de tien en de vijftien startten tegelijk. Hij zorgde ook voor een spektakelstuk door de aanwezige gevestigde orde lopers op de vijf en de tien kilometer de hakken te laten zien en voor de eerste op elke afstand door te komen. Uiteindelijk finishte Erik Sanders, lid van de Liemers, na drie ronden als beste overall in een snelle 49.55 minuten. ‘’Ik ben iets te hard van start gegaan. Dat uitte zich in een doorkomst van 16.10 minuten op de vijf en 33 minuten op de tien kilometer. Onlangs liep ik nog in Lochem en de Van Dam tot Damloop waar ik een slechte dag ondervond. Vandaag ging het goed en merk dat het goed zit met mijn voorbereiding voor de marathon van Amsterdam op 20 oktober waar ik 2.24 uur wil neerzetten. In 2008 liep ik 2.19 uur. Verbetering van mijn tijden van weleer is geen wens op zichzelf, moet je ook niet willen. Per week train ik nu vijf maal, waarmee ik mits in goede vorm nog in staat ben een hoge 31 minuten te lopen over tien kilometer en 1.08 u op de halve. Daar mag ik blij mee zijn!’’ 


Starten in Amsterdam, dat doel staat ook voor ogen voor de nummer twee in Groenlo, Detmar Roessink uit Boekelo. De 38-jarige atleet van AC Tion zal dan zijn 16e marathon lopen. Roessink, wiens familie uit Groenlo komt, gaf aan veel kilometers getraind te hebben. Hij gaf aan door het vele wenden, keren en draaien op het parcours al snel een achterstand op koploper Erik Sanders te krijgen. Toch genoot ook Roessink van zijn deelname.  De strijd bij de vrouwen werd beslecht door Sandra Wassink uit Winterswijk.  Zij liet de klokken in Groenlo stil staan op 1.05.42 uur.‘’Ik liep alleen, maar heb mijn eigen persoonlijk record hier aangescherpt. Daar ben ik content mee, temeer omdat ik niet gericht naar de Kanonsloop heb toegetraind! Een jaar terug werd ik eerste op de tien kilometer. Vandaag liep ik zonder muziek, een gemis, maar misschien beter voor de concentratie. Mijn doel ligt bij de zevenheuvelenloop. Misschien is eerst de halve marathon van Doetinchem nog een mooie uitdaging!’’  

Lars Duistermaat uit Winterswijk van Archeus noteerde in zijn tweede wedstrijd van het seizoen een eerste tijd van 16.11 minuten over vijf kilometer, waarna zijn trainingsmaat Gerben Schreurs doorkwam als tweede in 16.32 minuten. Duistermaat gaf aan het een mooie strijd was onderling. De eerste twee kilometer domineerde Schreurs, waarna Duistermaat versnelde, en een gaatje creeerde, waarbij Schreurs bakzeil moest halen. Duistermaat kiest momenteel voor een juiste verdeling van fietsen en lopen om zijn achillespees wat te ontzien. Duathleet Schreurs kijkt terug aan een prachtseizoen met als sportief hoogtepunt waarbij hij met zijn racefiets deelnam aan het WK in Columbia en prestatief zijn tweede plek in Borne. Gerben achteraf: ‘’Ik wist niet precies wat ik moest verwachten van Lars omdat hij tobde met de achilles. Voor mij is het triatlonseizoen nu voorbij. De afgelopen periode heb ik het rustig aangedaan. Toen Lars ging versnellen kwam ik in de verzuring terecht. Toch was het een mooie wedstrijd. Nu kunnen we ons richten op de zevenheuvelenloop straks. Arjan Weijenborg uit Lichtenvoorde werd derde. 

Bij de vrouwen won Lisa te Molder uit Harreveld in een mooie tijd van  19.12 minuten. Triatlete Evelien Ingbers uit Enschede,  werd tweede achter winnares Diana Luyrink op de tien kilometer die won in 43.50 minuten. Luyrink won onlangs ook de Kooweiderun in Neede. Ingbers zal net als Schreurs starten op de halve van Egmond, die een dag eerder voorafgegaan wordt door een mountainbiketocht. Bij de mannen won triatleet Klaus Schlutter uit het Duitse Vreden in 36.57 minuten voor survivalrunner Wilfred Brons uit Eibergen die 37.41 minuten nodig had. Veteraan  Jan Wevers uit Aalten liep subliem en werd derde in 38.03 minuten.

Geen opmerkingen: