zondag 11 oktober 2015

Verslag van de 1e Herfstloop in Wehl

Sandra de Jonge
Robin Rietman boekt eerste winst in Herfstloop Wehl

Door Benno Stevering

WEHL – Robin Rietman van atletiekvereniging Atletico’73 uit Ulft won de tien kilometer zondagochtend tijdens de eerste van twee herfstlopen. Hij realiseerde een goede winnende eindtijd van 36.03 minuten, net boven zijn persoonlijk record van 35.56 minuten die hij liep in de Doetinchemse cityrun. Clubgenoot Wiebe de Heer uit Gaanderen hield hem de eerste acht kilometer gezelschap, maar moest in de slotfase terrein prijsgeven. De Heer zette een tweede tijd op de klokken van 36.24 minuten.

Om volgende week de Herfstlopen te winnen zal Wiebe sneller moeten zijn dan de gelopen tijd van Rietman. Rietman over de gelopen wedstrijd: ’’Ík had geen moment van verval. Gedurende de eerste kilometers lag het tempo constant en hoog. Het was een kwestie van slim te blijven lopen omdat er voordurend aan kop werd getrokken. De afgelopen periode heb ik hard getraind. Dan ben ik echt blij met deze overwinning. Halverwege kwamen we door in 18.06 minuten. Voor mij is het belangrijk om rustig het eerste gedeelte door te komen. De tweede fase van de wedstrijd ging met 17.56 minuten in een negatieve split. Het leek erop dat het tempo nog hoger werd opgevoerd. Fred en de Poolse loper moesten terrein prijsgeven. Uiteindelijk had ik genoeg voorsprong op Wiebe die niet kon volgen. De halve van Doetinchem past niet echt in mijn schema dus die loop ik niet. Wel wil ik bij de Montferlandrun bij zijn.’’Achter de twee koplopers streed Fred Keurntjes wiens hartslag te rap te hoog opliep met de Poolse deelnemer in de slotkilometer. Het verschil was minimaal op de eindstreep.

Bij de dames was het Naomi van Wierden van Argo die zegevierde in 40.39 minuten. Achter haar pakte Nathalie Demkes uit Borculo en Sandra Spronk uit Doetinchem de tweede en derde plek. Vorige week werd Frank Reintjes uit Zevenaar nog tweede op de tien kilometer achter Frank Futselaar in Babberich. Dit keer toonde hij zich echter heer en meester op de vijf kilometer. Hierbij liet hij de jonge Luuk Nusselder van Argo uit Hummelo nipt achter zich. Winnaar Reintjes: ’’Ík liep de wedstrijd vanaf het begin alleen. Als opdracht had ik me meegegeven op hartslag en snelheid de wedstrijd te lopen. Ik heb niet omgekeken, het ging lekker! Gisteren nog een lange duurloop gedaan van 110 minuten.’’

De 42-jarige Sandra de Jonge uit Roosendaal was blij met haar zege van 18.54 minuten op de vijf kilometer. Ze wist Saskia Weinans gedurende de wedstrijd van zich af te schudden. ‘’Ik voelde me heel sterk en wilde het gaatje zo groot mogelijk maken op mijn achtervolging. Onlangs nog de Posbankloop gedaan en midden in een verhuizing! Om voor het eindklassement in aanmerking te komen, zal ik volgende week ook goed moeten lopen. Wellicht dat ik kom. Nooit eerder hier gelopen.’’

De nieuwe organisatie, een groot aantal sportieve vrienden uit Wehl hebben dit jaar voor het eerst het stokje overgenomen van de Stichting Pac-tu-Wehl die tot heden deze oktoberlopen in Wehl verzorgde. En met succes, want in totaal kwamen er 400 deelnemers aan de eindstreep. Met name vooral veel jeugdigen waar het evenement zich grotendeels op gaat richten trokken naar deze eerste herfstloop. De sfeer en entourage was compleet anders qua opzet dan voorgaande jaren. Het finishterrein compleet met fuiken en bankjes was omhuld met muziek en de finish was onder de grote boog. Eerst ging de tien kilometer van start, waarna de vijf kilometer en nog een jeugdloop startte. Mark Pessink van de plaatselijke sportschool praatte het evenement aaneen. Lof ook voor de snelle uitslagenverwerking en goede organisatie.
Saskia Weinans

Geen opmerkingen: