zaterdag 9 januari 2016

Verslag, uitslagen en foto's van de Nieuwjaarsloop in Zelhem

De start met Henk Bruggeman (links, oranje schoenen)
Hardlopers in de minderheid

Hardlooptrainer is een mooi vak. Als ik dan één minder punt mag noemen is dat ik regelmatig training mag geven als anderen een wedstrijd hardlopen. Ik mis regelmatig de Dijkencross, waar je zo heerlijk vier weken lang onder de pannen kunt zijn. Komende weken wordt het nog zwaarder. Dan beginnen in Beek weer de jaarlijkse boslopen. Ik proef de sfeer, want mijn groep begint de training een kwartier na de start van de wedstrijd. Kiekjesdief Eric heeft me ooit nog gespot. Dus ik was blij met het bericht van één van mijn loopsters die zich afmeldde omdat ze deze zaterdag een wedstrijd ging lopen die ik niet kende, de Broeder Nieuwjaarsloop van voetbalclub Zelos in Zelhem. Zo kom je nog eens ergens, hoewel ik me herinnerde dat ik vroeger, de vorige eeuw, op 5 mei in Zelhem regelmatig aan de Bevrijdingsloop deelnam. Rondjes door de wijk over een onbekende afstand. We lopen nu in hetzelfde gebied, deels over de route waar 'nog vroeger' het spoor van Doetinchem naar Ruurlo liep.

De plaatselijke voetbalclub Zelos, Zelhem heeft twee voetbalclubs, floreert. Mooie accommodatie en een prima organisatie van de wedstrijd. Hoewel ik erg vroeg arriveer, is de kantine al bomvol. Het ruikt naar bier en erwtensoep, dus ik weet meteen dat ik bij de juiste club ben. Ik kom vroegere hardloopmaatjes tegen, zoals Dinand Woolschot die er niet erg afgetraind uitziet, hoewel hij beweert dat hij de afgelopen twee weken acht keer heeft gelopen. "En dan moeten er nog de nodige kilo's af," vertelt hij, terwijl hij lekker geniet van z'n bakje snert. Jammer dat hij niet deelneemt, want vandaag zou ik 'm vast en zeker achter me hebben gelaten. Hij kent het parcours en vertelt me waar start en finish zijn (die zijn namelijk onzichtbaar weggestopt achter een bos aan de overkant van de Halseweg). Ik gebruik het inlopen om de juiste locatie te spotten en regel meteen dat ik daar straks een tasje voor m'n jasje mag achterlaten bij de finish, een tip die ik ook geef aan mijn loopster die ik bij terugkomst in de kantine zie frummelen aan haar startnummer.

Een kwartier voor de start wordt me duidelijk dat mijn voorzorgen voor niets zijn geweest. Er vormt zich een langgerekt lint van in het blauw gestoken voetballers die ook meedoen. Een andere wereld, met een andere cultuur en vooral andere kleding, sokken/voetbalkousen en vooral ander schoeisel. De hardlopers zijn vandaag in de minderheid is mijn conclusie. In plaats van een startpistool wordt het laatste illegale vuurwerk brandend over de heg van de buren geworpen en als het knalt, sprinten de voetballertjes alsof de eerste bocht ook meteen de finish is. Na de bocht herstellen de verhoudingen zich snel. De lopers nemen de benen en laten al snel de meeste voetballers achter zich. Ik loop mijn rondje van 5 kilometer in een lekker tempo, neem op de koop toe dat de laatste voetballer, die ik een kilometer vóór de finish inhaalde en uitdaagde om mee te gaan tot het einde, mij op de streep verslaat. Voetballers zijn vooral sprinters. Ik heb m'n eerste wedstrijd van het jaar gelopen; morgen weer lekker traininggeven en vanavond heerlijk languit op de bank. Voetbal kijken èn schaatsen.

Henk Bruggeman

uitslag 5 kilometer

fotoalbums:

Achterhoek foto

Ideaal

site organisatie

Geen opmerkingen: