zaterdag 25 juni 2016

Beeklaan, een mooi strijdtoneel!

The King and the Queen van 2016
De Beeklaan, de roemruchte kuitenbijter te Aalten: de meeste 18+’ers kennen de Beeklaan van de hellingproef, tijdens autorijles. Nergens is het heuvelachtige karakter van Aalten zo merkbaar als op de Beeklaan: 8 meter hoogteverschil over een lengte van 200 m. De Beeklaan is een verwijzing – zo heb ik me laten vertellen – naar de Slingebeek. Na de oorlog, in de Wederopbouwperiode, is deze beek verlegd. De beek liep eerst door ’t Dal en is, in het kader van de werkverschaffing, verlegd langs de Slingelaan. Op de landkaart kun je goed zien dat er nu een fikse knik in zit ter plaatse van de rooms-katholieke kerk. De Beeklaan is toen aangelegd als short cut tussen de Hogestraat en de Varsseveldsestraatweg. In die zelfde periode, ook als Wederopbouw-project, is het zwembad het Walfort uitgegraven. Met de schuppe! Het zou me niet verbazen als men het uitkomende zand bovenop de Beeklaan hebben gegooid!

Vanwaar het etaleren van al deze kennis? Wel nu, ik wil er maar mee zeggen dat er rondom de Beeklaan er heel wat gezweet is! Ik verwacht dat het grondwater op de locatie een stuk zouter is dan elders in Aalten. En er werd niet alleen vroeger gezweet: op zaterdagavond 25 juni is er wederom duftig gezweet op deze bult: de Beeklaan was het strijdtoneel van legendarische titanenstrijd!

De titanenstrijd, in de volksmond beter bekend als de Beeklaan straatrace, is eigenlijk ontstaan als een soort sprookje. Er was eens een arme prins, die graag mocht hardlopen. Hij had nog nooit wat gewonnen. Tijdens een zware storm lukte het hem om de Beeklaan in recordtijd te beklimmen. De boze stiefmoeder Erwin werd jaloers. Ondanks een overvolle prijzenkast kon hij het niet aanzien dat de arme prins, al enigszins op leeftijd, deze puike prestatie presteerde en trok de integriteit van de goudeerlijke prins publiekelijk in twijfel. Tovenaar Geert, die een neusje heeft voor sensatieverhalen, stelde voor om een man tegen man strijd aan te gaan. Goede fee Gerdy, tevens een begenadigd procesbegeleider, bood aan om de titanenstrijd in goede banen te leiden.

De rest is geschiedenis. Voor de prins, de eerste King of the Beeklaan, liep het sprookje niet goed af. Hij moest de titel laten aan Bjorn, een dappere prins uit een ander koninkrijk. Bjorn trouwde met Linde, de nieuwe Queen van de Beeklaan. En ze leefden nog lang en gelukkig…

En zo kan het leven soms een sprookje zijn. We zijn getuige geweest van een prachtig festijn, op de helling van de Beeklaan. Uiteraard wordt hier weer een vervolg aan gegeven. De prins, de stiefmoeder, de tovenaar en goede fee zullen ook volgend jaar weer in goede harmonie een mooie straatrace organiseren! De datum is al geprikt: zaterdag 1 juli 2017! Schrijf het op de kalender! Volgend jaar gaan we voor een regionaal deelnemersveld van 64 mannen en 32 vrouwen!

Zoals ik al eerder geschreven heb, spelen er allerlei ideeën door onze hoofden. Zo zoeken we nog een als rode duivel verklede gek die met een drietand in de hand een gedeelte mee naar boven rent, á la een touretappe van Alpe d’Huez. We zijn nog aan het brainstormen hoe we de King en Queen op gepaste wijze kunnen eren: een rondrit in koets, een rondvaart over de Slingebeek? We zijn aan het onderzoeken of we op het pleintje onder aan de Beeklaan het festijn af kunnen sluiten met een gezamenlijke spaghettimaaltijd, klaar gemaakt en geserveerd door Grande Mamma Ingrid…
Afijn, ideeën genoeg! 


De Beeklaan, een prachtig strijdtoneel! Of ik er nu wel of niet tegen op ren: mijn hartslag zit op minstens 180 als ik aan je denk!

1 opmerking:

Unknown zei

Ik heb met mijn autorijlessen ook op de Beeklaan mijn hellingproef gedaan. Mijn rijschool heeft mij goed geleerd de hellingproef te doen.