zaterdag 10 november 2018

Verslag van de 2e Boekeldercross in Aalten

Mark te Brake 
Mark te Brake superieur in 2e editie Boekeldercross

Door Benno Stevering

AALTEN – Vooraf had hij net als Jordy Kloet uit Doetinchem zich gefocust op het verbreken van het parcoursrecord. Net als Kloet strandde zaterdag ook AVA’70 atleet Mark te Brake uit Aalten in deze poging met het zicht op de finish. Wel liep hij een fantastische vijf kilometer in 16.10 minuten . De 23-jarige Te Brake loopt al vanaf zijn zesde mee in de atletiek: ‘’Ik verkeer in goede vorm en draai regionaal goed mee. De afgelopen weken train ik keihard zesmaal per week, waarbij donderdag de zware baantraining mijn spieren deed verzuren. Duur wissel ik af met lange blokken interval. Extra snelheid geeft een mooie prikkel. Dit is een van de mooiste parcoursen van Aalten. Het is erg lastig om een weg te banen. Helaas is wel het inhalen van de andere lopers op de smalle paden een stagnerende factor. Ik brak mijn enkels bijna. Bob te Lindert liep zijn parcoursrecord destijds onder de zestien minuten. Ik liep niet op tijd, maar puur op gevoel en zat er nu dichtbij. In januari wil ik nog een snelle halve marathon lopen. Ik denk dat dat die van Egmond zal worden. Ook Venlo staat in maart op de planning. Ik had gehoopt sneller te zijn in mijn thuiswedstrijd. Ik train hier namelijk veel. Mijn ambities liggen bij de Warandaloop en de Montferlandrun. Crossen is leuk, maar heb met mijn lengte niet het ideale postuur hiervoor bij het draaien en keren. Door toch op tijd te versnellen maak ik het verschil. Echte kracht ontbreekt, maar wordt er wel sterk van voor de zomer. Zolang ik het leuk vindt, blijf ik hardlopen. Plezier blijft de drijfveer. Ik vind het prettig ook tijdens mijn werk als fysiotherapeut hardlopers een extra toevoeging te kunnen geven. Veel atleten hebben inmiddels de weg naar de praktijk gevonden.’’ 

Opa Jan Te Brake was blij dat hij de verrichtingen van zijn kleinzoon kon volgen langszij het mooie parcours. ‘’Natuurlijk had de Loohuiscross ook haar charme met haar smalle start in het Loohuisbos. Maar ik denk dat we hier in het Romienendal uitstekend terecht kunnen met 650 deelnemers.’’ Stijn Elferink uit Lichtenvoorde ging lang mee en hield het verschil beperkt tot elf tellen. Hij gaf aan dat Mark na anderhalve kilometer een gaatje had. Deze wist hij niet meer te dichten. Na de Geesinkbult wist hij zich te herstellen maar het verschil tot de koploper bleek te groot. Ruben Garretsen, winnaar van vorige week werd derde. Garretsen, lid van Argo, woonachtig in Keijenborg richt zich op de Warandaloop. Hij zal zich langzamerhand gaan focussen op de langere afstand. Hij gaf aan lekker te hebben gelopen ondanks het vele zigzaggen bij de graspaden. Luuk Nusselder van Argo werd vierde in 17.31 minuten en hield Stan Prinsen van AVA’70 op afstand. Ineke Graven uit Aalten kon niet verhinderen dat de Duitse Helga Willemsen zegevierde in 21.56 minuten op de vijf kilometer. Het verschil was 28 tellen in haar nadeel. Sylvia Uebbing uit Bocholt bezette de derde plek bij de vrouwen. 

Tijmen Wisselink van Argo was superieur op de 2 kilometer. Wisselink won in 6.40 minuten. De atleten van AVA’70 kwamen niet onder de zeven minuten grens. De strijd bij de jongens over 1 kilometer werd een zege voor Lars Meinen in 3.53 minuten. Clubgenoot Twan Schreurs van AVA’70 werd tweede in 4.02 minuten. Giel te Brake klokte dezelfde tijd. Isis Nijeland van Atletico’73 realiseerde een winnende tijd op de duizend meter van 4.18 minuten. Stefan Ritte uit Bocholt won de tien kilometer in 33.57 minuten. Hij was content met zijn zege en roemde het mooie parcours. Clubgenoot Marcel Eckers van LAZ Rhede werd tweede. 

Een glijpartij in de zesde kilometer wierp Rick Heutinck uit Doetinchem terug naar een derde plek. Heutinck over zijn wedstrijd: ‘’Ik had de afgelopen week al zestig kilometer gelopen. Mijn ambitie ligt bij de Monterlandrun en de Warandaloop in Tilburg. Ik zocht echt de kantjes op dit keer. Na mijn val rond de zesde kilometer was ik wat angstig voor gripverlies. Toen Stefan Ritte eenmaal de kop nam had ik het nakijken!’’. Jordy Kloet kwam met 53.08 in de buurt van het parcoursrecord van Remi Rondeel van 52.51 minuten. Helaas wist hij in de slotfase niet meer op tempo te blijven en verloor op zijn richttijd. Na tien kilometer zat Kloet nog op 35.31 minuten. De Montferlandrun, daar ligt zijn doel momenteel. Een tijd van 53.08 minuten ligt er om te verbeteren. De Duitse triatleet Klaus Schluter uit Ellewick moest zeker niet uitgevlakt worden. Hij had vandaag het nakijken en werd tweede. Bjorn Demkes en Mark Schreurs van de organiserende vereniging AVA’70 legden beslag op plek vier en vijf. 

Met 45.34 minuten won Katja Demkes de vijf kilometer bij de vrouwen voor Denise van der Donk. Katja over haar wedstrijd: ‘’Ik vond dat het parcours er goed bij lag Mijn rugklachten waren niet erger geworden tijdens de loop. Er stond wat wind, maar het was niet bijzonder glad. Toch vond ik het een stuk zwaarder dan vorige week.’’ Julia Kang uit Aalten zegevierde bij de vrouwen op de langste afstand. Zij ging verder hardlopend huiswaarts. Marco van Rijs van de organiserende atletiekverenigng AVA’70 sprak van een groot succes met 650 deelnemers. Komende week zal de Boekeldercross concurrentie hebben qua deelname van enkele andere lopen in de regio, waaronder de 7-Heuvenloop in Nijmegen en de Beekse Herfstrun.  
Julia Kang uit Aalten zegevierde bij de vrouwen op de langste afstand

Geen opmerkingen: