zaterdag 17 november 2018

Verslag van de 3e Boekeldercross in Aalten - deel 2

van links nar rechts Arjan Weijenborg, Julia Kang, Björn Demkes en Klaus Schlüter

Aaltense Julia Kang al verzekerd van eerste plek eindklassement Boekeldercross

Door Benno Stevering

Siraj Awal Aman uit Doesburg probeerde zaterdag even het record van clubgenoot Bob te Lindert van Argo aan te scherpen op de vijf kilometer. Hij bleef echter dertien tellen boven de zestien minuten haken. Siraj gaf aan desondanks wel tevreden te zijn met zijn zege. ‘’De eerste drie kilometer liep ik in 3.10 minuten per kilometer. Ik had het moeilijk. De laatste twee kilometer kon ik weer aanzetten. Het was mijn eerste echte wedstrijd weer na de Kramprun in Varsseveld. Een goede test voor de Tilburgse Warandaloop. Ik had er natuurlijk ook wel even aan gedacht het record van Bob te Lindert te verbeteren hier. Hij liep hier vorig jaar een tijd van 15.51 minuten, erg snel. Jordy Kloet hielp me even op gang. Maar ook ik strandde net als Mark te Brake vorige week in de poging het record aan te scherpen.’’ Bob was momenteel nog niet op niveau en moedigde langs het parcours zijn clubgenoten aan. Ook het maken van hardloopfoto’s is genieten voor hem ondanks dat hij niet meeloopt met de wedstrijd. 

Mark te Brake die vorige week deze afstand won, liep nu als training voor de Warandaloop mee op de vijftien kilometer. Dit mondde nog uit in een tweede tijd van 57.10 minuten achter Klaus Schluter uit Ellewick die in 56.35 minuten over de meet kwam. Arjan Weijenborg uit Utrecht won de tien kilometer in 36.07 minuten, gevolgd door Bjorn Demkes uit Lievelde met de beste papieren voor de eindzege in het klassement. Weijenborg heeft zijn roots in Lichtenvoorde. ‘’Ik loop graag hier in deze regio. Het is een prachtige streek. Afgelopen jaar heb ik op zowel de drie, de vijf kilometer als ook op de vijftien kilometer mijn persoonlijk record verbeterd. Dit parcours is bijna net zo mooi als de afstanden die ik bij de Loohuiscross liep. Hier moet je door slootjes en op en af langs talutten. Ik wilde eerst kijken hoe snel het veld was en was zelf ook rap weg. Na twee kilometer kwam ik alleen te lopen. Na het baanseizoen heb ik bewust een goede pauze genomen. Ik liep als in een flow. Ook de Maple Leaf Cross ging al boven verwachting. Als lid van av Phoenix te Utrecht gaat het goed. Voor volgend jaar staat de hele marathon op de planning in Rotterdam. Ik zal dan mijn kilometers moeten opvoeren. Ook wil ik nog een trainerscursus volgen. Dat zou ik erg leuk vinden om te doen naast mijn werk. Klaus Schlüter liep de vijftien kilometer en nog voor Bjorn die uiteindelijk tweede werd op de tien kilometer achter Weijenborg. Katja Demkes uit Lievelde werd door de Utrechtse Anne van der Put op twee minuten achterstand gezet. 

De 44-jarige Julia Kang uit Aalten heerste voor de derde keer bij de vrouwen in een thuiswedstrijd op de vijftien kilometer en finishte dit keer in 1.03.45 uur. ‘’Met twee jonge kids heb ik relatief weinig tijd om te trainen als alleenstaande moeder. Ik moet overdag trainen. Bij de meeste wedstrijden ben ik momenteel een van de snelste veertig plussers. Mijn prestaties worden echter wel beter ondanks dat ik niet doelgericht train. Af en toe neem ik tips aan van een goede hardloopvriend. Mijn tussentijden op de vijf en de tien kilometer waren sneller dan de snelste vrouw op die afstand. Mijn snelste tien kilometer liep ik in 40.30 minuten. In december loop ik nog graag mee in de Scharenborgcross in Lievelde. Volgende week loop ik echter nog 1 keer de vijftien kilometer mee hier in Aalten. Het is best een pittig parcours en dan nog iedere keer over die boomstam heen springen. Omdat ik niet wil vallen concentreer ik me iedere keer op de grond. Verder schrijf ik over voeding en gezondheid. Bezoek gerust eens mijn website: www.juliakang.nl. Wellicht kunt u mijn tips gebruiken bij uw eigen training. Interval maakt sinds drie maand  deel uit van mijn training wat ten goede komt aan mijn tijden. Mijn basisconditie is goed’’  

Net als Kang is Ruben Garretsen van Argo op de vijf kilometer ook al verzekerd voor de eindzege. Zaterdag werd hij vierde. ‘’De eerste twee kilometer kon ik nog net volgen en ging mee. Ik had geprobeerd juist de eerste drie kilometer hard te lopen voor een mooie eindtijd. Ik had de afgelopen week zware trainingen afgewerkt. Ik moest aardig wennen weer aan de schoollessen die weer waren begonnen.’’ De derde editie trok 400 deelnemers. Dat er een lager aantal dan in de vorige edities en te wijten aan concurrentie van de Herfstloop Beek en de Zevenheuvelenloop die zondag werden gelopen. Het vizier is nu gericht op de afsluitende editie voor komende zaterdag.
De finish van Julia Kang

Geen opmerkingen: