Een wedstrijd op de baan van Archeus op de Hunenbulten |
Naast het organiseren van de
wedstrijd stond de organisatie voor een andere uitdaging. Het voldoen aan alle
richtlijnen van de 1,5 meter afstand. Een uitgekiende indeling van het terrein,
duidelijke instructies voor de deelnemers en verplichte looprichtingen rondom
de baan. Gelukkig was het op de baan zelf eenvoudiger. Daar hoefden atleten
maar één kant op, het liefst zo hard mogelijk.
De jury zag erop toe dat dat
goed gebeurde. Met instructies van de scheidsrechter op zak werd gelet op
ongeoorloofd duwen en dringen bij de start en het binnen de lijnen blijven bij
de sprintnummers. Dat enkele racerunners wat moeite hadden met tussen de lijnen
sturen, werd door de jury oogluikend toegestaan. Er wordt in deze tijden immers
wel eens vaker buiten de lijntjes gekleurd…
Zo niet, echter, bij de
wedstrijd. Behalve een kleine storing van de elektronische tijdwaarneming
tijdens de eerste serie van de 100 meter, liep alles op rolletjes. Het had
zomaar een skeelerwedstrijd kunnen zijn. De 100 m atleten zagen het positieve
er wel van in: van ‘Mijn start was toch niet zo goed, dus kan alleen maar
beter’ tot ‘Mooi, kan ik twee keer lopen voor het inschrijfgeld’.
De rest van de avond liet de
techniek ons niet meer in de steek. Sterker nog, de techniek van sommige lopers
was soms om van te likkebaarden: paslengte, pasfrequentie, grijpbeweging en
amplitude tot in de perfectie uitgevoerd. Hans van Zetten zou uit z’n dak zijn
gegaan. Het leverde een prachtig baanrecord op van 8:22,56. Maar dit was niet
het enig record, dat sneuvelde. Op vrijwel alle afstanden werden baanrecords
neergezet.
Maar het absolute record was
voor Maarten. Uit Maastricht. Maastricht??? Ja, Maastricht. Om 18:10 uur nam
hij de trein om, met de nodige vertraging, om 22:10 uur aan te komen op station
Winterswijk. Met een warming up op de OV-fiets kon hij zich nog net op tijd
melden voor de laatste serie van de 3000 meter. Doordat de organisatie de start
iets had uitgesteld, kon Maarten mooi in het startschot vallen. Daar liet hij
niet alleen alle lopers z’n hielen zien, maar maakte meteen duidelijk aan
Syntus, Arriva en NS wat echte snelheid is. Na een krappe 9 minuten ging de
OV-fiets in de kofferbak van de auto van een vrijwilliger en ging Maarten weer
op weg naar Maastricht. Naar later bleek is hij niet verder gekomen dan Arnhem.
Wij hopen dat hij op tijd kan zijn voor de volgende KroeseWevers Trackmeeting
op donderdag 8 oktober. (bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten