vrijdag 17 juli 2020

Gear review: UD Adventure Vest 5.0

De Ultimate Direction Adventure Vest 5.0

 Hoe herken je een loper in het bos als trailrunner? Juist, aan zijn rugzakje. Nu zijn die rugzakken er in allerlei soorten en maten, voor iedere situatie is er een ‘beste keus’. Zo heb ik een racevest waar ik het gros van mijn trainingen en wedstrijden mee loop: Inov-8 Race Elite Vest. Die gaat al een jaar of 7-8 mee. Voor langere lopen, of meer zelfvoorziendende lopen heb ik de Inov-8 Race Ultra 10 liter, gaat ook al jaren mee. Goed spul van Inov-8, super duurzaam.

Nu loop ik met mijn maatjes af en toe ook wel eens een heel lang evenement waarbij je vrijwel selfsupported op GPS je weg moet vinden. Voorbeelden daarvan zijn de Taunus trail of de Games of Stones. Dan moet je dus eten en drinken genoeg mee moet nemen voor de hele route. In de zomer kan dat aardig oplopen qua liters water. In de winter moet je bijvoorbeeld rekening houden met allerlei weersomstandigheden en dus regenkleding en extra droge lagen mee nemen. het pakvolume loopt dan dus aardig op.

Met de 10 liter Race Ultra was dat regelmatig een kwestie van flink stouwen, maar was het iedere keer weer een crime als ik iets zocht in mijn rugzak. Soms moest ik er zelfs een extra tasje aanknopen met bijvoorbeeld regenkleding. Eigenlijk wilde ik een grotere rugzak waar ik mijn spullen voor lange avonturen op verschillende manieren kwijt kon terwijl die dan toch makkelijk te bereiken bleven onder het lopen. En uiteraard moest die ook lekker comfortabel zitten.

Tijd om weer eens bij Sport-Balance.nl rond te snuffelen. Je kunt hier ook gewoon rustig even zo’n rugzak aandoen, volproppen en even rondlopen om te voelen hoe dat zit. Dat is echt heel belangrijk, want iedereen is anders. Met diverse merken en types op voorraad heb je dan ook wat te vergelijken en met een bak koffie erbij kun je dan een weloverwogen keuze maken. Het kost immers niet niks en je schaft iets aan waar je jaren plezier van hoopt te hebben.

Inov-8 had weliswaar met zijn All-Terrain serie grotere rugzakken die ook heel comfortabel zitten, maar die missen helaas vakken voor bidons etc. op de schouderstraps. Een ouder model van RaidLight zat helaas net niet helemaal lekker bij mij. Maar de Ultimate Direction Adventure Vest 5.0 leek bijna alle vinkjes op mijn wensenlijstje te vullen.

Allereerst is de pasvorm geweldig, met lekker brede schouderstraps en een soort van mesh rug om zweet goed weg te kunnen ademen. Met twee straps die op verschillende hoogtes kunnen worden gezet kun je altijd een fijne fit krijgen. Door de grote sluiting kun je evt. zelfs met handschoenen je rugzak nog af krijgen. Aan de onderkant bij de rug hebben ze een zgn. Comfort Cinch. Door links en rechts de bungycord iets aan te trekken of losser te maken kun je zelfs onder het lopen de boel nog iets finetunen, hoewel ik dat eigenlijk zelden doe.

Bovenop de schouderstraps zit links een vakje waar je een GPStracker kunt stoppen. Heel handig bij onze evenementen. Rechts zit een vakje waar je een GPSMap kunt stoppen, is er voor gemaakt. In de praktijk is die er dan niet handig uit te krijgen en alleen geschikt als je die als GPStracker gebruikt. Maar dan bonkt die de hele tijd op je schouderspier, heel irritant. Je kunt de vakjes ook (zoals ik doe) vullen met wc-papier, autosleutels, winegums etc. Lekker licht en meteen bij de hand.

Op de schouderstraps zelf zitten heerlijk veel vakken, één voor een softflask (bijgeleverd) rechts en een zgn. burritozak rechts. Dat vond ik eerst vreemd. Waarom geen twee softflasks zoals ieder ander pack? Maar in de praktijk stop ik extra softflasks achterin een open vak en vervang ik die als degene voor leeg is. De burritozak is wat vreemd van vorm, maar hier kun je echt van alles in kwijt, veilig achter een ritsje. Meestal heb ik hier mijn Garmin GPS Map of een telefoon.

De telefoon kan ook nog in een vak met rits verder naar beneden, net als handenvol gels, repen etc. Links zit ook zo’n strech vak maar dan zonder rits. Op de Schouderstraps zitten bovendien ook nog elastische lussen om poles aan vast te maken, maar ik gebruik die veel om mijn actioncam met selfiestick in weg te steken. Ideaal.

Achter heb je een groot vak met rits, hier kan eventueel ook een 3 L waterzak in. Ook een kleiner vak met rits en diverse stretch mesh vakken om bijvoorbeeld (regen)jack, handschoenen en dergelijke snel weg te steken. Met een elastisch bungycord kun je het geheel vastzetten om schudden en rammelen tegen te gaan. Aan extra lussen kun je ook nog eens van alles bevestigen en er zit een regenafstotende hoes in het grote achtervak waardoor je niet alleen tegen regen bescherming hebt, maar het helpt ook tegen het verliezen van dingen uit de open zakken.

Allemaal mooi natuurlijk, maar hoe bevalt het in de praktijk? Bij de Game of Stones waren we de hele dag onderweg. Overdag een graadje of 24, zonder verzorgingspost. Ik had twee liter water in een waterzak, een 500 ml softflask met ranja, nog een 500 ml flesje met ranja en twee blikjes cola. Daarnaast repen en andere etenswaren, ehbo-kitje en jackje.

Nog ruimte zat over in mijn rugzak, maar een behoorlijk gewicht. Door het slim in te pakken en aan te snoeren zat het prima op mijn rug, geen schuur- of drukplekken. Het bleek wel handig dat ik van tevoren al meerdere keren met deze rugzak had gelopen en een soort van routine had ontwikkeld wat in welk vakje zit. Met zoveel vakken en mogelijkheden kun je aan het zoeken komen. Doordat ik mijn camera en GPSMap steeds makkelijk weg kon steken had ik mijn handen vrij om met poles te kunnen lopen.

Samenvattend is het een prima rugzak voor de lange avontuurlijke evenementen waarbij je veel spullen mee moet nemen. Het zit prima en is makkelijk af te stellen of bij te stellen onder het lopen naarmate je rugzak leger wordt. Voor de doorsnee trailrunner volkomen overbodig qua volume, maar juist voor mensen die net als ik af en toe net even iets gekker doen is het een prima oplossing. (bron)

Andre Bleumink

Geen opmerkingen: