donderdag 14 november 2013

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 3

Erwin Wamelink
Kriegerdreef 18
7121 JK Aalten


Ava’70
Bestuur
De heer Posthumus
Bredevoortsestraatweg 110a
7122 MH Aalten

14 november 2013

Betreft, dopinggebruik


Geachte voorzitter en overige bestuursleden van Ava’70, 

Er moet mij toch iets van het hart. Zoals jullie wellicht gemerkt hebben ben ik de laatste tijd niet helemaal mezelf. Ik heb een geheim dat ik met niemand kan delen. Het schuldgevoel begint verschrikkelijk aan mij te knagen. Ik ga er mentaal aan kapot. Het wordt langzamerhand een martelgang. Ik kan het gewoon niet langer verkroppen. Ik doe hier iets uit de doeken wat ik werkelijk nog niemand heb verteld. Het is iets dat me vreselijke spijt maar Ik heb doping gebruikt.
De druk die mij werd opgelegd door de club en mijn achterban kon ik niet aan. Als het grote talent van de vereniging waren alle ogen op mij gericht. Ik moest het worden: de nieuwe Gerard Tebroke. Met mij had Ava’70 eindelijk weer een echte topper in huis. Nationaal maar ook internationaal zou ik het gaan maken. Diep van binnen wist ik dat ik de hooggespannen verwachtingen nooit zou kunnen waarmaken. Doping was mijn enige oplossing!
Al een halfjaar loop ik bij een psycholoog. Ik kom hier behoorlijk tot rust. Toch werken de sessies maar tijdelijk. Als ik ‘s nachts lig te woelen in mijn bed, komt het schuldgevoel automatisch weer naar boven. Het wordt met de dag erger. Ook bij de katholieke kerk heb ik steun gezocht. De emotionele biecht bij onze priester was een enorme opluchting, maar helaas ook van tijdelijke aard.

Mijn dopinggebruik ligt inmiddels al een tijdje achter me. In de maanden oktober en november van het jaar 2012 heb ik structureel gedopeerd. Het ging hierbij om het middel ‘Salbutamol’, in de volksmond beter bekend als ‘Ventolin’. Het middel wordt voornamelijk voorgeschreven aan mensen met klachten aan de luchtwegen. Mijn huisarts schrijft mij dit medicijn sinds 2011 voor om mijn inspanningsastma tegen te gaan. Het poederige middel moet worden toegediend via inhalatie. Hiervoor gebruik ik een kleine blauwe inhalator. Voor een training of wedstrijd mag ik één keer inhaleren. In de bewuste dopingperiode nam ik nagenoeg altijd voor een inspanning drie tot vier ‘pufjes’. Veel meer dan de toegestane hoeveelheid. Voor de tweede Boekeldercross van 2012 heb ik zelfs zeven keer geïnhaleerd, met hyperventilatie en duizelingen tot gevolg. De trainingen verliepen door de misbruik van het middel voortreffelijk. Ik werkte de trainingen in moordend tempo en zonder moeite af. Tijdens wedstrijden bleef het gewenste effect echter uit. Het schuldgevoel sloeg op mijn benen. Mijn prestaties gingen er eerder op achteruit dan vooruit. 

Mijn sociale leven staat al een poosje op een laag pitje. Vrienden zie ik weinig en met mijn ouders leef ik op gespannen voet. Net als mijn sociale leven verwaarloos ik ook mijn studie. Ik kan ’s ochtends het bed niet uitkomen en ’s avond de slaap niet vatten. Het is een hel.  Veel drank en cocaïne helpen mij om te vluchten van de realiteit. De hartverscheurende psychische pijn zwakt wel af maar verdwijnt niet door de verdovende middelen. 

Nadat eerder dit jaar Lance Armstrong en Michael Boogerd een bekentenis aflegden, voelde ik dat ik niet langer kon achterblijven. Maar het duiveltje, die ik sinds mijn dopinggebruik met mij mee draag, houdt een bekentenis tegen. De zware last op mijn schouders wordt de laatste weken ondragelijk. Ik kan mezelf niet meer recht in de spiegel aankijken. Het is klaar nu, het hoge woord moet er gewoon uit!

Wat ik belangrijk vind om te vermelden is dat ik in de betreffende periode alleen heb gehandeld. Mijn trainers Theo Stronks en Hans Prinsen zijn absoluut niet op de hoogte van mijn dopinggebruik. Hetzelfde geldt voor clubarts Jan Raben. Hij weet tot op de dag van vandaag niets van mijn bedrog. Mijn clubgenoten zijn mijns inziens ook niet op de hoogte. Zonder namen te noemen denk ik wel dat jullie als bestuur scherp moeten toezien op een aantal atleten, vooral uit de A-groep. Ik kan niks bewijzen, maar ik merk aan alles dat ik niet de enige ben die uit het verboden snoeppotje heeft gegeten.
Ik kan mij voorstellen dat het vertrouwen in mij volledig weg is. Toch wil ik graag met jullie in gesprek om het één en ander te verduidelijken. Ik kan niet alles goed maken in een gesprek, maar toch wil ik dat jullie mijn hele verhaal horen. Daarnaast wil ik vragen om mijn verklaring tijdelijk binnenskamers te houden. Ik kan natuurlijk niet van jullie verlangen dat het verhaal in de doofpot wordt gestopt, maar ik zou het prettig vinden dat het (nog) niet aan de grote klok wordt gehangen. 

Mijn welgemeende excuses,

Erwin Wamelink

18 opmerkingen:

Ingrid zei

Geweldig!!!

Marco zei

Erwin. Fijn dat je mijn naam als zondaar genoemd hebt zit er nu ook aan te denken om uut de kast te kommen. ..ik twijfel nog...

Ben saalmink zei

Een fantastisch verhaal

Eric Hoogerbrug zei

Schandalig! Maar ik denk dat wij als zeer sociaal bekend staande club je wel kunnen helpen in je strijd tegen deze verderfelijke middelen!

sleeswijk zei

Ik ben ook benieuwd naar de bloedwaarden van Wim R.

Henk M.

Gerrit zei

Ik leef met je mee Erwin, heb je al een afspraak met Oprah gemaakt?

Geert zei

Erwin, toen ik je enkele maanden geleden vroeg of je geen ronde te weinig op de baan had gelopen met je lage 18 minuten zei je "echt niet Geert". Na dit verhaal is me nu veel duidelijker geworden en zie ik je zelfs met wedstrijden al weer in de verte lopen.

Ik kan het je vergeven, je komt er tenminste eerlijk voor uit. Er zijn ook atleten waar ik eerder bij in de buurt liep, die ik nu nergens meer zie. Zeg het maar......

Katja zei

Erwin, Erwin, wat moet ik hier nou weer mee. Ik vind je nog steeds geweldig hoor.

Evelien zei

Ik zal het voor me houden.

Marco zei

Marco zei...
Erwin. Fijn dat je mijn naam niet als zondaar genoemd hebt.Zit er nu ook aan te denken om uut de kast te kommen. ..ik twijfel nog...

Was niet vergeten.. teveel doping waarschijnlijk.

Anoniem zei

En jij dacht dat ik dat niet door had,trainers zijn niet dom.
Kom nu ook met andere verdachten vanuit de A groep op de proppen,laat het achterste van je tong nu maar zien.Kom morgen nog bij de apotheek,zal gelijk wat testjes meenemen.

theo stronks zei

Anoniem komt gelijk uit de kast.

Spuit 11 zei

Ik heb me altijd al afgevraagd, AVA waar staat dat voor? Alcohol Voor Alles, Anonieme Voyeurs Aalten, Achterhoekse Vandalisme Abdij .....

Nu komt het dus uit: Amfetamine Voor Atleten. Gewoon een ordinair dealersclubje onder het mom van "gezellig hardlopen".

Bah Bah Bah, ik kiek er nu heel anders naar! Stelletje Harddruglopers

André Balke zei

Prachtig verhaal Erwin.
Las dat je vanavond op de baan onder de 18 minuten had gelopen. Klasse ?? of toch .......

Harro zei

met pek en veren het dorp uit!

Wim R zei

Ik beken, Ik ben een gebruiker maar zonder de suiker

Frank zei

Laat het gedramatiseerde relaas vooral een les voor ons allen zijn.... De druk leggen op tere schouders, die snel bezwijken onder het enorme verwachtingspatroon hebben dramatische gevolgen zo is gebleken. Onze blonde pijl heeft zich dientengevolge gestort in de dope en is volledig geknakt. Toch heb je het moraal om blanco terug te knokken en er zal een dag komen, dat we met zijn allen aan de finish zullen staan om je toe te juichen. Heb vertrouwen, laat de pillen en drank staan en het komt (misschien) allemaal wel weer goed. Het is weer eens wat anders om dit keer in het lijstje tussen Dekker, Boogerd, Rasmussen, Armstrong en van Gelder te staan...

Sien zei

Tjonge Erwin!
Maar je weet dat er bij AVA altijd wel iemand is waar je terecht kunt om uit te huilen.