zaterdag 16 november 2013

Verslag van de 3e Boekelder Cross in Aalten

Rudi Ruesink (links) en Gerton Prinsen
Rudi Ruesink goede tweede in derde Boekeldercross Aalten

Door Benno Stevering

AALTEN – Rudi Ruesink uit de Heurne was zaterdagmiddag een goede tweede op de vijftien kilometer. De survivalrunner bereidt zich voor op de strijd der titanen in Beltrum die in januari haar 25e editie houdt en het Open NK. Ruesink finishte in Aalten in een tijd van 58.49 minuten. De nummer 1, Marcel Eckers uit het Duitse Rhede realiseerde 57.04 minuten. Ruesink:  ‘’Ik was nu anderhalve minuut sneller dan in de eerste aflevering toen ik won. Het is wel een plus voor de organisatie vind ik dat er nu minder asfalt in het parcours zit en meer bos. Erik Ormel haakte na twee ronden af en werd derde in 59.13 minuten. Vorige week werd ik nog zevende in de survivalrun van Vollenhove. In Beltrum bij het NK heb ik twee keer eerder gewonnen. Ik ben in goede vorm, maar de concurrentie is stevig. Ben benieuwd hoe het afloopt. Ik zal zeker fit aan de start verschijnen en goed willen presteren, maar eerst hier in Aalten nog de competitie afmaken. Voor de survivalcompetitie doe ik nog goed mee in de strijd bij de veteranen in het algemeen klassement. Van de 12 runs moet ik er zeven mee doen om voor de eindrangschikking in aanmerking te komen.’’  

Gerton Prinsen uit Eibergen van ASV werd dit keer vierde en was tevreden aangezien hij weer progressie toonde. De kopgroep van drie was echter niet door hem bij te houden. Net als Ruesink gaat Prinsen voor het eindklassement. Snelste vrouw op de vijftien kilometer werd Rianne Fokkers van AVA’70 in 1.22.00 uur.  De kanshebster voor de eindzege, Ingrid van Zolingen uit Aalten van de organiserende vereniging liep een dag later de zevenheuvelenloop.  

Dirk-Jan Demkes uit Duiven was de rapste op de tien kilometer. Hij won in 34.48 minuten voor Bjorn Demkes van AVA’70 die 36.19 minuten realiseerde. Dirk Jan Demkes over zijn zege: ‘’Ik heb nu weer veel meer energie. De afgelopen anderhalf jaar heb ik die nauwelijks gehad. Ik was nu 40 seconden sneller dan vorige week. Het ging super! Ik had dan ook geen concurrentie in mijn nabijheid. Ik had de afgelopen week hard gewerkt en geklust. Toch had dat niet zijn weerslag op mijn prestatie. De eerste ronde ging nagenoeg gelijk aan die van vorige week en overall was ik sneller’’. Martijn Groot Wassink van AVA’70 bleef met zijn derde plek Klaus Schluter van ASV Ellewick voor.  De rapste bij de vrouwen werd Yvonne Reusen van Ropes en Running met een tijd van 47.17 minuten. Vorige week werd er sneller gelopen bij de vrouwen met een parcoursrecord. De winnares van vorige week had andere verplichtingen. Gerdy Hoornenborg van AVA’70 pakte de tweede plek.  Ook Evelien Hillen deed met 49.22 minuten en een derde plek goede zaken na haar marathonavontuur in New York. 

De strijd op de vijf kilometer werd een prooi voor Justin Meerenburgh uit Arnhem die 16.25 minuten klokte. Stefan Ritte uit het Duitse Rhede werd tweede in 16.44 minuten. De Duitser Erik Hopfner was tevreden met een derde plek in 17.35 minuten. Jasmin Nieland uit het Duitse Rhede was de snelste vrouw in 19.52 minuten. Het verwerken van uitslagen is dikwijls best een aardige hectiek. Marco Van Rijs zorgde voor het organiserende AVA’70 samen met zijn team dat alle 353 deelnemers die over de finish kwamen op de lijsten vermeld kwamen. Het aantal viel niet tegen, mede gezien de concurrentie van de zevenheuvelenloop en de intocht van Sinterklaas. Komende zaterdag vind de laatste en afsluitende editie plaats van de Boekeldercross waarna de eindstanden worden opgemaakt. 

Geen opmerkingen: