zondag 24 november 2013

Verslag van de 21e Scharenborg Crossloop in Lichtenvoorde

Het podium van de 6 kilometer: 1.Arjan Weijenborg, 2.Jan Wevers, 3.Pascal Kolkman (foto Marga Geverink)
Mark Groeneweg tweede achter dwaler Boernebroek op de Schans

Door Benno Stevering

LICHTENVOORDE – De 21e editie van de  Scharenborgcrossloop leverde zondagmiddag een overwinning op voor lange  afstandloper Roeland Boernebroek uit Rotterdam. Hij noteerde een tijd van 46.33  minuten. Trialloper Mark Groeneweg uit Dieren werd een verdienstelijk tweede op  het loodzware, unieke parcours in 46.55 minuten. Boernebroek liep in de eerste  ronde nog achter koploper Groeneweg. De dwaling op het parcours van Boernebroek  liep volgens de organisatie van lopersvereniging Groenlo goed af voor de atleet  uit Rotterdam. Hij kwam weer op het parcours en wist Groeneweg in de tweede ronde te passeren. De onderlinge afstanden werden vrij snel gemaakt. Groeneweg over de Schansloop: ’’Dit keer was er geen echte onderlinge strijd. Ik heb hier vaker gelopen. Het volledig onverharde parcours dat befaamd is om haar heuvelachtige en bosrijke parcours waarin het motrocrsosscircuit van de MACL op de Besselinkschans een prominente rol speelt,  is goed afgezet, maar kan me voorstellen dat je iets verkeerd loopt met het vizier gericht op de finish. Ik richt me half december op een Trialrun op Ameland. Het is heerlijk om dergelijke crosslopen mee te doen. Verder is het toch prachtig dat je partner en je pa ook actief meelopen!’’ 


Detmar Roessink uit Boekelo werd een uitstekende derde. Onlangs werd hij nog tweede in de Kanonsloop in Groenlo en noteerde een marathontijd in Amsterdam van 2.48 uur. ’’Ík kwam geen moment tot rust. Het verschil werd al in het begin gemaakt tussen de twee koplopers. Ik moest tegen mezelf strijden en dat lukte. Op het parcours was ik me bewust van de unieke omgeving waar we mochten vertoeven. Ik had bewust voor deze Scharenborgcrossloop gekozen en prijs de organisatie. Op een gegeven moment had ik niet in de gaten dat ik de derde plek bezette. Hiermee ben ik zeker tevreden.’’ De rapste vrouw werd triatlete Brigit Landewe uit Boekelo. ’’In het verleden was ik wel eens sneller. Ik merk wel dat naarmate de jaren gaan tellen de verval wat gaat intreden. Wel blijf ik actief met het landelijk eredivisie triatlonteam Twente. Pieken doe ik niet echt meer. In mei starten we weer op de Olympische afstand en start ik met sprintwerk en tussendoor onderhoud ik mijn conditie met Trial, ATB en crosswedstrijden. Elk gedeelte van het parcours hier in Lichtenvoorde is specifiek. Ik wist goed door te trekken en te herstellen na de bulten.’’ 

Winst was er op de 6,1 kilometer voor Arjan Weijenborg, student waterbouwkunde in Delft. ‘’Ik ben hier opgegroeid in Lichtenvoorde en omgeving. Ik ben dan ook tevreden met mijn eindtijd. Normaliter train ik op de atletiekbaan.  Het is een echte cross die dit keer best mee viel. Ik kan me ook herinneren dat ik de blubber moest starten!‘’ Jan Wevers uit Aalten die ook al een dag eerder actief was bij de Boekeldercross werd dit keer tweede in Lichtenvoorde in 24.04 minuten voor Pascal Kolkman uit Winterswijk. De dochter van Brigitte Landewe, Pien won de strijd bij de vrouwen. Ook zij hield de onderlinge verschillen groot. Lopersvereniging Groenlo kan terugkijken op een mooi evenement waarbij al snel het verschil werd gemaakt. Het is een strijd tegen jezelf, waarbij je terwijl je twee keer over het crossterrein loopt, geen moment tot rust komt. Onder de deelnemers ook enkele survivalrunners in hun voorbereiding voor het NK in Beltrum op 5 januari.   

Geen opmerkingen: