zaterdag 23 november 2013

Verslag van de 4e Boekelder cross in Aalten


Door Benno Stevering

AALTEN – Rudi Ruesink uit de Heurne was zaterdagmiddag bijzonder content met zijn tweede plek in de  vierde en afsluitende editie van de Boekeldercross in Aalten. Hij noteerde een tijd van 59.12 minuten maar pakte wel  de winst in het eindklassement op de vijftien kilometer in zijn categorie. ‘’Het ging goed. Ik had alleen de Duitser Eckers van LAZ Rhede voor me. Hij ging erg harden heb hem verder niet meer gezien omdat ik mijneigen wedstrijd liep. In de tweede ronde heb ik nog enige strijd geleverd met Gerton Prinsen van ASV Eibergen. Uiteindelijk zette ik door en wist hem te lossen. Ik ben survivalrunner en heb mij gefocust op  het Open NK in Beltrum. Daar wil ik pieken voor het veteranenkampioenschap, maar moet er nog wel veel extra kracht en snelheid voor opdoen. Toch is mijn vorm nu goed en het gaat aardig.  Jochem Bruggink is mijn trainer. Daar moet je toch inspiratie van krijgen! Hij heeft ook Beltrum als piek! ‘’ Voor Gerton Prinsen uit Eibergen was er ook duidelijk een stijgende lijn te bespeuren. Hij voelde zich sneller hersteld na afloop en werd eerste in zijn categorie overall. Paul Meekes uit Groenlo teste zijn loopvermogen in de Boekeldercross voor de komende survivalruns en pakte eveneens een podiumplaats. Ingrid van Zolingen van de organiserende vereniging AVA’70 uit Aalten won overall bij de vrouwen op de vijftien kilometer. ‘’Mijn doel  lag vorgie week bij de zevenheuvelenloop. Die missie was geslaagd met een tijd van 1.12 uur. In In de laatste van de drie ronden zag het er naar uit dat ik de Boekeldercross winnend zou afsluiten. Het parcours was zwaarder , maar ook mooier geworden.’’  Op haar tocht naar de eindzege moest ze alleen in de laatste aflevering Ellen Dekker-Wopereis nog voor zich duldden  met een tijd van  1.10.06 uur. Ellen hierover: ‘’Ik was bijzonder blij met deze winst. Vanwege achillespeesproblemen  heb ik al een aantal jaren minder wedstrijden gelopen. Het is prettig dat je zonder pijn weer kan versnellen. Misschien dat de Keiloop in Meddo in het vooruitzicht ligt. Als het beter gaat loop je automatisch meer wedstrijden!’’.  


Dirk-Jan Demkes uit Duiven, maar met zijn roots in Aalten, kon niet zo hard doortrekken als vorige week , maar won toch de tien kilometer.  ‘’Met tussentijden van 17 minuten en 17.30 minuten won ik in 34.34 minuten en trek hiermee mijn stijgende lijn door!’’.  Zijn neef Bjorn Demkes uit Lievelde die alleen moest lopen maar niet dichterbij kwam, hield met 35.57 minuten en een tweede plek het verschil beperkt. Ook Michel Elshof uit Kilder pakte met 38.16 minuten nog een podiumplek.  Dat de AVA’70 dames steeds beter presteren, getuigd ook het persoonlijk record van Katja Demkes van AVA’70 uit Lievelde op de tien kilometer met 42.56 minuten. Hiermee was ze ruim voor haar clubgenote Gerdy Hoornenborg. Katja Demkes over haar prestatie: ‘’ Ik heb dit bereikt met keihard trainen, zowel alleen als met de AVA’70 groep. Door deze goede voorbereiding en  op souplesse te blijven lopen kon ik tijdens de wedstrijd inhalen en versnellen.’’ 

De uit het Duitse Rhede afkomstige Stefan Ritte won overtuigend de vijf kilometer in 16.23 minuten. Dit keer was hij ook  de snelste overall!. ’’Van origine ben ik een 800 meter loper in Duitsland. Mijn besttijd ligt daar op 1.55 minuten. Normaliter ligt mijn ambitie op de atletiekbaan. Het is hier fijn lopen. We komen hier vaak met een grote groep lopers van Rhede. Volgend jaar ga ik me meer richten op de vijf en de tien kilometer. De verandering die de organisatie in het crossparcours in Aalten heeft doorgevoerd is positief. ‘’Bij de vrouwen won de Duitse Jasmin Nieland met tien tellen voorsprong op haar clubgenote Alicia Sudholt van LAZ Rhede in 20.06 minuten. Cindy Brusse van Ropes & Running wist achter deze twee Duitse dames de derde plek overall te pakken.  

In totaal kwamen er over vier weken 1600 deelnemers. In de afsluitende editie braken veel lopers hun persoonlijk record. Gerben Duenk van AVA’70 werd in de picture gezet na afloop na de prijsuitreiking door de voorzitter. Duenk die tobde met een blessure, kreeg een troost- en aanmoedigingsprijs vanwege het hazen van de clubleden op enkele afstanden van de Boekeldercross. Het organiserende AVA’70 kan terugkijken op een bijzonder geslaagde hardloopcompetitie.  Positief was dat er bij de jeugd ook meer prijzen waren te verdelen en dat er meer publiek langs de lijn te bespeuren
viel. Hardlopen zit weer in de lift! 

Geen opmerkingen: