zondag 17 november 2013

Verslag van de Marathon van Istanbul

Hans Sielias
In het hotel waar Corry en ik verbleven was een grote groep lopers van een loopvereniging ergens uit het westen van het land met de naam "ik heb weer lekker gelopen" en wij mochten mee rijden met de bus naar de expo, waar wij zaterdag de nummers op hebben gehaald. Onderweg hoorde ik dat er gewandeld moest worden op de Atatürk brug, zodat die niet in een bepaalde cadans kon raken. Ik vond dat nogal een vreemd verhaal, want of je nu hard loopt of wandelt, wordt er nooit in een zelfde looppas gelopen, zoals bij een mars bv. Maar om het  eventuele wandelen te vermijden, ben ik maar voorin gestart. Of er achter mij gewandeld is weet ik niet , maar ik denk het eigenlijk niet.

Het lopen op zich ging aardig goed en het was ook prachtig weer. De start was om negen uur , het  was nog wel frisjes, maar om een uur of elf was het 18 graden met een klein beetje wind. Je start net onderaan de brug in Azie en na +/-2km. loop je weer in Europa. Alle afstanden starten tegelijk , maar wel in verschillende banen.Net na het volkslied en voor de start van de marathon worden de wheelers weggeschoten. De finish van de 10km. is net over de Galata brug over de gouden hoorn, waar de 15km. en de marathon rechts af gaan.

Na ongeveer 3 km. is er een keerpunt en na 2 km. finisht de 15 km.  de marathon gaat dan  rechtsaf langs de oude stad onder het aquaduct van Valens door naar de kust van de zee van Marmara waar we weer rechtsaf gaan om na ongeveer 8km. weer een keerpunt tegen te komen om  terug te lopen naar de oude stad met de zee van Marmara aan onze rechterhand. De laatste 2 km. is wel weer pittig, want dan ga je door het Gulhanepark naar de finish ter hoogte van de sultan Ahmet moskee, die wat hoger ligt als zeeniveau. Alles bij elkaar wel een leuke marathon, waarbij ik de keerpunten wel aardig vind, omdat je zo de kop van de wedstrijd nog eens kunt bekijken. Drankposten waren er ruim voldoende, elke 2,5km.kon je water krijgen (halve liter flesjes) met om de 5km. ook banaan en appelschijfjes. Ik heb ook nog suikerklontjes zien liggen, de eerste keer bij een hardloopevenement.Jammer dat er geen sportdrank of cola bij de laatste kilometers te krijgen was.

Verder hebben wij maandag t\m donderdag de mooie dingen van de stad bekeken, zoals agia Sophia, Topkapi,Sultan Ahmet moskee, Grote en Egyptische bazaar,Galatatoren,Dolmabacepaleis enz. Deze laatste dagen die we rondliepen in de stad kon je de "hardlopers" duidelijk herkennen aan hun manier van lopen, er waren veel zere kuiten! Het waren een paar prachtige dagen, zeker aan te bevelen, blijf na de marathon een paar dagen om van al het culturele en heerlijke eten te genieten. Na 6 dagen waren we donderavond om 20.00 uur weer thuis, moe van alle kilometers lopen en alle opgedane indrukken. Nog bedankt voor het verslag op jouw site en we zien elkaar weer op een van de trainingen.

Groet,

Hans Sielias      


2 opmerkingen:

Marco zei

Klasse Hans!

theo stronks zei

Knap resultaat behaald Hans,daarnaast een mooi verhaal met prachtige foto,s.