zondag 5 oktober 2014

Verslag van de 28e Kanonsloop in Groenlo

De Duitse, triatleet Thomas Schlütter (nummer 540) uit Ellewick won met grote voorsprong de 1e halve marathon
Halve Marathon Kaak Kanonsloop Groenlo voor lopers goede graadmeter Amsterdam marathon

Door Benno Stevering

GROENLO – De Duitse, triatleet Thomas Schlütter uit Ellewick won met grote voorsprong de 1e halve marathon in de 28e editie van de Kaak Kanonsloop van Groenlo in een tijd van 1.23.34 uur. De tijden vielen enigszins tegen, toch waren veel lopers in hun voorbereiding voor Amsterdam tevreden met hun testloop. Peter Huirne uit Haaksbergen realiseerde een tweede tijd met 1.28.39 uur. De snelste man van Groenlo, lid van de organiserende vereniging LV Groenlo, Wilfried van Vuuren, nestelde zich op een derde plek met 1.30.40 uur. Trial-runster Marijke Huisman uit Groenlo hield haar eigen tempo vast, en bleef haar medeloopster Ursula Nales-Kolkman nipt voor en klokte 1.50.47 uur.

Triatleet Schlütter, winnaar op de halve marathon is veel te vinden met zijn Duitse vrienden in Nederland. ‘’De klachten aan mijn scheenbeen zijn nagenoeg over. Ik  heb mijn krachten goed verdeeld. De eerste helft verliep vrij rustig. Dit was voor mij net als veel andere deelnemers een goede test voor de marathon van Amsterdam. Ik verwonderde me in Groenlo alleen vanwege het gebrek aan tegenstand.’’  De nummer drie, Wilfried van Vuuren loopt samen met clubgenoot Paul Meekes uit Groenlo ook in Amsterdam mee. ‘’Ik wil in Amsterdam 3.20 uur lopen. In Groenlo moest ik na 9 kilometer lossen. Alle lof voor onze trainer Herman IJzerman die ons naar snellere tijden stuwt.  Marathonloper Peter Huirne uit Haaksbergen die op afstand in de slipstream van Schlütter mee liep, finishte voor me als tweede.’’ 

Nadat Gerton Prinsen van ASV uit Eibergen de derde plek had opgeeist op de vijf kilometer, werd hij tweede op de 10,6 kilometer met een tijd van 40.18 minuten. In de slotfase rekende Prinsen,  die komende week onder de 1.20 u op de halve in Eindhoven wil lopen,  af met zijn clubgenoot  Kjell Vogel uit Eibergen. De 22-jarige Thomas Doesburg uit Rekken was de rapste op deze afstand met 37.50 minuten. Doesburg hierover: ‘’Vorige week werden we nog derde op het NK estafette samen met mijn trainingsmaat Nick Assinck. Mijn doel is om me volgend jaar te plaatsen voor het NK 800 meter. Ik zal dan 1.55 minuten moeten kunnen lopen. Daarvoor leg ik nu op de weg en in de cross de basis.’’ 

Lisa te Molder uit Zieuwent klokte een winnende tijd van 41.35 minuten. ‘’Het was me aangeraden de kwart marathon, de 10,6 kilometer te doen. Dat is me goed bevallen als voorbereiding op de halve van Doetinchem eind oktober.  Alles wat ik daar onder de 1.30 u loop is mooi! Het is nu een kwestie om door te trainen om deze flow te behouden.’’ Nicolle Hoffman uit Groenlo werd tweede op gepaste afstand in 44.51 minuten.  De vijf kilometer viel ten prooi aan Nick Assinck uit Groenlo met een tijd van 17.48 minuten. ‘’Ik profiteer momenteel van mijn goede vorm. Mijn opponent Ibrahim keek achterom in de slotfase, waarvan ik ondanks een lichte griep van profiteerde en hem achterhaalde op de laatste tweehonderd meter. ‘’ 

Lopersvereniging Groenlo kreeg in totaal 350 deelnemers aan de start, vergelijkbaar met vorig jaar. ‘’Voorafgaand aan de loop werd een clinic gehouden door trainers van de LVG, bezocht door 80 recreanten. Deze waren zondag te herkennen aan hun oranje shirts. De kwartmarathon en de halve marathon zijn hot. Hier gaan we volgend jaar verder mee! Er ligt nu een prachtig, met zorg door ons uitgezet parcours. De invoering van de chipregistratie is betrouwbaar en neemt ons veel werk uit handen. ’’, aldus woordvoerder van de LVG commissie Ronald Gerritsen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De naam Ursula Naves-Koopman moet zijn!!!
Ursula Nales- Kolkman

Geert zei

Ik heb het aangepast, dank je.