zondag 29 maart 2015

Regen tergt hardlopers bij Rondje Nederland

Hardlopers trotseren de regen in Het Arnhemse Openluchtmuseum
ARNHEM - De weergoden waren Rondje Nederland niet gunstig gezind dit jaar. Waar het bij veel voorgaande edities van het hardloopevenement in het Arnhemse Openluchtmuseum het zonnig lenteweer was, kwam het dit jaar met bakken uit de lucht.

Het zorgde in ieder geval voor tegenvallende deelnemersaantallen, behalve bij de jeugdlopen. In de relatief droge ochtend draafden bijna duizend kinderen tussen de klassieke boerderijen; een recordaantal. In de middag begon het stevig te regenen en dat hield de rest van de dag aan.

Mannen 5 kilometer
De 5 kilometer werd bij de mannen een prooi voor Sem van den Eijnde van Ciko’66. De jongeling uit Velp had zich ten doel gesteld onder de 17 minuten te lopen en dat lukte ondanks de barre omstandigheden wonderwel. Hij bleef zijn oudere clubgenoot, Arie Owen, 40 tellen voor. „Hij ging hard van start”, zei Van den Eijnde. „Ik dacht ‘ik wacht wel af’. Uiteindelijk kwam ik er bij en sloeg ik een gat. Ik ben verkouden, maar liep toch superlekker. Eigenlijk was het weer best lekker zo.”

Vrouwen
Ook Karin Gorter uit Utrecht vertelde na afloop lekker gelopen te hebben. Zij won bij de vrouwen met een voorsprong van iets meer dan 40 seconden op Lia Wijnberger. Twee weken terug vochten de vrouwen om de tweede plek bij de Warnsborncross en liepen ze kop-over-kop. Nu sloeg Gorter al meteen bij de start een definitief gat. „Ik voelde me sterk, dus wilde ik hard starten. Ik heb Lia niet meer gezien, dus het heeft gewerkt”, glunderde ze.

Mannen 10 kilometer
De verwachte spannende strijd op de 10 kilometer bleef uit. Coen de Wit en Gaby van Caulil kwamen om uiteenlopende redenen niet opdagen en van Jay Sauer werd niet veel verwacht, omdat hij nog een marathon van vorig weekend in de benen had. Dus werd de 10 kilometer een eenvoudige prooi voor Orphan van Faassen, de tweede overwinning op rij na zijn comeback. Tim van Dongen werd tweede voor Sauer.

Vrouwen
Manon Mensink van Ciko’66 was de snelste vrouw op de 10 kilometer, maar ze voelde de hete adem van Renée Tijdink in de nek. Mensink liep een constante race. „Ik heb beide rondjes bijna even snel gelopen, maar zag Renée wel dichterbij komen”, vertelde ze nahijgend.

Tijdink probeerde het gat te dichten, maar dat lukte haar net niet. „Ik zag ook nummer drie dichterbij komen, dus ik moest blijven pushen”, aldus Tijdink (bron: De Gelderlander).


Geen opmerkingen: