zondag 8 maart 2015

Verslag van de 20e Fatimaloop in Nieuw-Wehl

Marco Rutgers
Marco Rutgers betitelt Fatimaloop als mooiste zege

Door Benno Stevering

NIEUW-WEHL – De twintigste Fatimaloop werd zondagochtend op de langste afstand over vijftien kilometer onder fraaie weersomstandigheden een prooi voor de 44-jarige Marco Rutgers uit Doetinchem in een tijd van 56.37 minuten.. Vanaf start domineerde hij de wedstrijd. Rutgers over zijn zegetocht: ‘’Dit is te mooi om waar te zijn, mijn mooiste overwinning ooit. Ik won destijds de laatste Achterhoekcross. Nu de 20e Fatimaloop. Ik ben dan ook erg blij met deze zege. Het is ook kicken om achter twee motoren te lopen aan kop.  Dat de echte concurrentie dit keer uit bleef, boeide even niet. Het afgelopen jaar heb ik vanwege wat blessures meer gefietst dan gelopen. Nu train ik voor een fietstocht in de Vogezen bij le Trois Ballon. In de Pannerdense Dijkencross heb ik altijd goed gepresteerd. Dat was een mooie test hoe je er voor staat. Op de vijftien kilometer heb ik wel eens podiumplaatsen gehaald bij de Fatimaloop, maar nooit een eerste plek!’’  Rutgers richt zich tussendoor op de komende halve marathon van Eerbeek. De twee jaar jongere clubgenoot Bernard Hilferink uit Zelhem van Argo werd uiteindelijk vierde in 59.21. Slechts in de eerste vijfhonderd meter wist hij tegenstand te bieden, maar moest bakzeil halen vanwege de ferme wind en zijn meerdere erkennen in Rutgers die hij vorige week nog als sponsor in nieuwe Easy Running kleding had gestoken.  John Peters uit Wehl liep naar een uitstekende derde plek in 59.06 minuten. ‘’Het ging super , mede dankzij het fantastische weer. Een week ervoor liep ik mee in de Baggerloop. Dan is dit verwennerij.  Ik loop steeds vaker mee in Trialruns. Zo werd ik tweede bij de masters op het NK in Kerkrade tijdens de Abdijcross. ‘’ Carel Lueb uit Wehl werd met 1.03.03 uur derde bij de masterklasse in Nieuw-Wehl achter Rene Huls en John Peters.  Rebecca Baan uit Westervoort won bij de vrouwen de 20e editie van de Fatimaloop  in 1.17.51 uur.  Op zes minuten was het Sonja Kramer uit Braamt die met 1.21.51 de tweede plek opeiste. De Wehlse Angela Giezen liep naar een derde plek in 1.31.56 uur. De Fatimaloop werd gehouden op en om het terrein van Fatima. Jan van Aart uit Wehl, jarenlang werkzaam bij Fatima lostte het startschot. Mark Pessink verzorgde het commentaar bij de wedstrijd. Hans Hoogakker zorgde voor de muziek. 

Fred Keurntjes uit Zevenaar oogde fris en monter. Na lange tijd liep hij weer eens een erg goede wedstrijd over 7,5 kilometer en won in 26.27 minuten. ‘’Met mijn pees gaat het goed. Onlangs in de beekse bosloop kon ik me uittesten. Terwijl het toen nog heel zwaar ging, merk ik dat ik nu meer kracht heb!’’. Roland Besselink uit Ugchelen, lid van av de Veluwe werd tweede achter winnaar Keurntjes in 26.47 minuten. Besselink, afgelopen jaar nog Nederlands Kampioen RunbikeRun  middenafstand in zijn categorie, wist de eerste drie kilometer mee te gaan aan kop. Daarna moest hij terrein prijsgeven. De duathleet hierover: ‘’Ik ondervond nog wel wat last van pijntjes in mijn hamstring. Ik ken het parcours van andere jaren. In mijn goede jaren ben ik wel eens een minuut sneller geweest. Vanmiddag zal ik nog moeten fietsen. Ik blijf wielrennen!.’’ Martijn van der Wardt uit het Noord-Hollandse Laren gaf aan dat de afstand lastig is te doceren en werd derde in 27.14 minuten. ‘’Ik ben recreant en dan blijf je wat achter bij deze regionale top. Al snel kreeg ik last van een droge keel. Niet alleen de wind, maar met mijn kale kop was ook de zon een ferme tegenstander.”, grapte hij. Zijn doel is om in oktober een marathon te lopen onder de drie uur. Naomi van Hierden uit Doetinchem lid van Argo werd winnares bij de vrouwen op de 7,5 kilometer in 31 minuten. ‘’Ik had zaterdag het studenten NK indoor over drie kilometer gelopen en behaalde een vijfde plek in 11.10 minuten. Mijn benen voelden ook zondag lekker en besloot daarom de Fatimaloop mee te doen en met succes. Ik werd de snelste dame. Het weer was goed en het parcours lag er goed bij. Mijn doel is om het Nk vijf km te lopen. Ook wil ik mijn 1500 meter en de 3 km op de baan aanscherpen. Els Moorman had haar tweede plek bij de vrouwen in 32.46 minuten niet verwacht. Afgelopen jaar tobde ze met een blessure. In Nieuw-Wehl had ze geen last en was ze sneller dan ooit. Marijke Minkhorst uit Doetinchem werd derde in 33.54 minuten. Rens Houwer van Argo liep naar een winnende tijd van 9.42 minuten op de drie kilometer. Marit de Jong uit Didam werd de rapste dame op deze afstand in 13.39 minuten.
Fred Keurntjes

Geen opmerkingen: