dinsdag 7 april 2015

Oosterbeek-Heveadorp-Doorwerth

De Westerbouwing
Ik start mijn duurloopje bij De Westerbouwing in de gemeente Renkum, een uitspanning op het zuidpunt van de Veluwe. De Westerbouwing ligt tussen de drie plaatsen Doorwerth, Heveadorp en Oosterbeek in. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit een belangrijk strategisch punt, omdat men goed zicht had over wat er zich afspeelde op de Rijn, in de Betuwe en de lucht daarboven. Tijdens de Slag om Arnhem in september 1944 is er zeer zwaar gevochten in deze omgeving. In deze periode is de uitspanning bijna verdwenen door het oorlogsgeweld. Begin jaren vijftig werd er begonnen aan een nieuw uiterlijk van de Westerbouwing. Er werd een nieuw restaurant gebouwd met een uitkijktoren. Ook werd er een kabelbaan gebouwd, wat destijds uitzonderlijk was voor Nederland. Begin jaren negentig werd deze ontmanteld, alleen het restaurant is blijven bestaan. Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn jeugdjaren eens van deze kabelbaan gebruik heb gemaakt.

Langs de rand van de stuwwal loop ik de Valckeniersbossen in. Vanaf de zichtas heb ik een prachtig uitzicht over de Rijn en de Betuwe. In de verte zie ik Arnhem liggen met de Eusebiuskerk, de Rijnbrug en de spoorbrug naar Nijmegen. Langs de Seelbeek, waar tot de jaren '70 het slachthuis van de gemeente Renkum lag, loop ik verder. Hier vinden spelende kinderen stroomafwaarts soms nog de bewijzen van, in de vorm van botten. Daarnaast wordt er ook nu nog munitie uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. Aan het eind van het pad kom ik uit bij Ristorante Adriano, dat al voor de oorlog de stamkroeg was van vele Heveanen. De kroeg hoorde bij de voorzieningen van het tuindorp Heveadorp.Tuindorpen vind je in vele steden omdat de eigenaren van de fabrieken goede woonomstandigheden en welzijnsvoorzieningen voor hun werknemers wilden. Het hogere personeel had een ander type woning, maar wel in dezelfde buurt.

Als ik de Oude Oosterbeekseweg oversteek kom ik in een glooiend landschap terecht. Deze hoogteverschillen zijn ontstaan doordat het ijs de zandpakketten, die hier aanwezig waren, voor zich uit opstuwde. Vandaar de naam stuwwal. Op de Zilverberg staat een Grove Den en is het oudst bekende exemplaar van Nederland. Deze den is ongeveer 130 jaar oud en staat hier mooi breed uitgegroeid vrij op een akker. Na een prachtige klinkerweg (Italiaanse weg), ga ik het glooiende bos weer in. 

Enkele kilometers verder kom ik langs het stuwcomplex van Driel en even later bij het Drielse veer, waarmee je met de fiets of te voet naar de overkant van de Rijn kunt worden gebracht. In de uiterwaarden vallen de oude knotwilgen en het bijzondere hek bij modelboerderij Huis ter Aa op. Via een ijzeren poortje ga ik een trap omhoog dat me terug brengt naar de voormalige uitspanning De Westerbouwing. In het afgelopen uur heb ik een prachtig beeld van deze omgeving gekregen. 

Klik op de link voor enkele foto's

1 opmerking:

Gerrit zei

Mooie route Geert, op 30 mei gaat de Stuwwalloop hier gedeeltelijk over. Ik loop hier de 15km.