zondag 15 januari 2012

Foto's en uitslagen van het 1e Open WK Cross in Winterswijk

Drie Aaltense prijswinnaars met van links naar rechts Romy van Rijs, Jerrel Balke en vader Andre Balke
Lars Duistermaat en Sandra Wassink zijn de grote winnaars geworden van de eerste open WK (Winterswijkse Kampioenschappen) cross. De twee atleten eisten de zege op bij de hoofdafstand over 9.6 kilometer. Op de 6 km zegevierden Stefan Stroick uit Borken (D.) en Heidi Jentink uit Lichtenvoorde. Met ruim 250 deelnemers waren de organisatoren, atletiekvereniging Archeus en gastheer voetbalvereniging Vosseveld, meer dan tevreden over de belangstelling voor de loop.

De crossloop voerde de atleten over landgoed ’t Gossink ten oosten van Winterswijk. De zompige weilanden, smalle slootpaadjes en glooiende akkers vormden een pittig en tegelijk panoramiek parcours, waarover de lopers zeer te spreken waren. Minpunt van de eerste editie was dat een aantal lopers enkele honderden meters te veel liep door een kennelijk onduidelijke bewegwijzering. De uiteindelijke strijd om de eerste plaats in de diverse klassementen heeft dat overigens niet beïnvloed.
Lars Duistermaat, lid van het organiserende Archeus, sprak van een uitdagend parcours dat onder meer winterse omstandigheden nog zwaarder zou zijn geweest. ‘Wel is het mooi dat ik toch een hoog tempo kon draaien, omdat ik qua opbouw in een tussenfase zit. Komende weken ga ik in blokschema’s proberen op niveau te komen, zodat ik in Schoorl een aanval kan doen op mijn persoonlijk record van 33.30 op de 10 kilometer. In de duinen wil ik onder de 33 minuten zien te duiken’.
Sandra Wassink uit Meddo die bij de dames de langste afstand onbedreigd op haar naam schreef, was aangenaam verrast dat ze als niet-crosser toch het snelste door de bossen kwam. ‘Ik ben eigenlijk meer een wegloper, dan heb je lange stukken waar je goed snelheid kunt maken. Bij een cross is het steeds draaien en voortdurend naar de ondergrond kijken. Ik train nu een tot twee keer in de week en daarmee kan ik de halve marathon net boven het anderhalve uur lopen. Ik wil daar nog wel onder komen, maar dan zal ik mijn trainingsarbeid moeten opvoeren. Ik ga nu eerst proberen mijn grenzen op de weg te verleggen, met de 28 km van Apeldoorn begin februari. Een hele marathon? Wie weet, op den duur.’
De minicross over 2,7 km werd een prooi voor juniore Linde Lammers van AV Archeus, die daarmee haar opmars van de laatste maanden overtuigend voortzette. Bij de jongens kwam Jerrel Balke als eerste over de meet. De jeugdcross werd gewonnen door Jesse Nijmeijer van Archeus en Lynn Chevalking uit Zelhem (bron site AV Archeus)
Klik voor de foto's van Marco van Rijs op onderstaande link

fotoalbum

foto's Winterswijk.org

foto's Kees-Jan van Overbeeke
Veel deelnemers op het 1e Open Winterswijks Kampioenschap Cross

13 opmerkingen:

Geert zei

Gefeliciteerd familie Balke: 1.Jerrel, 2.Sem en 3.Andre.

Deze dag gaat als een historische de boeken in voor jullie! Prachtig!

Andre heb je 's middags ook nog aan de wielerwedstrijd in de Ringkamp meegedaan?

Raymond Schuurman zei

Jammer dat er niet bij wordt vermeld dat er een flink aantal lopers verkeerd zijn gelopen.

Daarnaast kloppen enkele eindtijden in de uitslagen niet. Mijn zelfgeklokte eindtijd is 39.46. Positie klopt wel.

Tevens is het parcours vd lange cross ingekort (9.8 ipv 10.6)

Een rommelige wedstrijd, maar het parcours was zeker mooi.

rob zei

Dat klopt raymond ik moest ook terug en dit betekende dat ik bij het 4 km punt zomaar 45 sec moest inleveren(teveel gelopen dus).

Harro zei

Drie-werf-hoera voor de familie Balke. 't Wachten is op een twee-werf hoera voor de familie Van Rijs.

Parcours inderdaad schitterend, had iets zwaarder gemogen (ivm de naam 'cross'. Sneeuw of regen hadden daar trouwens ook voor kunnen zorgen.

Beetje jammer van de onduidelijkheid over het parcours en niet-oplettende goedwillende vrijwilligers (en je hebt nog eens iets om over te praten).

Al met al toch een mooi evenement!

André en Inez zei

Geert. Ik heb inderdaad 's middags nog meegedaan aan het OAK ATB (zodoende de mini cross gelopen). Ben 10de geworden. Deelname was goed (28 Mountainbikers deden mee)

Geert zei

Het is al de tweede opéénvolgende week dat een flink aantal lopers verkeerd zijn gelopen, erg jammer.

Lars Duistermaat zei

Inderdaad heel jammer, Geert. En een hele goede les voor ons voor volgend jaar.

Hopelijk zien we alle lopers volgend jaar weer aan de start!

We dachten dat we het goed duidelijk gelint hadden. Misschien een stukje 'blindheid' voor je eigen parcours.

Wel mooi dat er zo'n grote opkomst was bij zo'n eerste keer! Volgend jaar zijn de kinderziektes eruit en maken we er weer wat moois (en mooiers) van!!

Sorry voor de ongemakken. Het is frustrerend als je fout loopt of de verkeerde kant opgestuurd wordt.

Gerrit zei

Ach zo kun jij ook nog eens winnen Lars!

Gefeliciteerd, je bent al vroeg in vorm dit seizoen, nu op naar Schoorl en je pr verpulveren!

Eens kijken of ik volgend jaar wel aan de start sta.

Ronnie Ligtenbarg zei

Het was een mooi en afwisselend parcours. Wel jammer voor de groep lopers die even niet goed hebben opgelet. Het heeft ook z'n leuke kanten. Als dinsdavondrecreant van Argo weet ik nu ook hoe het voelt om even voor de meute uit te lopen. Al werd ik snel weer ingehaald door de toppertjes ...
De loop is voor herhaling vatbaar.

Geert zei

Het is ons bij AVA'70 ook al een paar keer overkomen Lars en daar baal je als organisatie maar ook als atleet van.

Was de afstand niet groot genoeg, dat je ze niet voor kon blijven Ronnie?

Ronnie zei

Geert, de afstand was bij lange na niet groot genoeg om ook maar 3 tellen de illusie te hebben, ze voor te kunnen blijven.

Lars Duistermaat zei

@Gerrit, eigenlijk is de vorm nog niet zo goed. Net de trainingen weer opgepakt na de decemberperiode. Maar daardoor wel dubbel zo gemotiveerd. Hoe gaat het met jou?

@Geert, misschien hadden we het beter een trailrun kunnen noemen? ;) als ik dat neiuwe stukje op je site zo lees.. :)

André zei

@Lars,
je moet maar een keertje meegaan naar een trail om het verschil te proeven ;-) Maar misschien is het verslag van komend weekend al afschrikwekkend genoeg....