zondag 29 januari 2012

Verslag van de 2e Winterbosloop in Beek

Fred Keurntjes verbetert veteranenrecord op goed begaanbaar parcours in Beek
Door Benno Stevering
BEEK – De tweede editie van de Beekse bosloopcompetitie leverde zondagochtend op de tien kilometer een zege op voor Fred Keurntjes uit Zevenaar. Met 36.48 knabbelde de snelle vijftiger twee tellen af van het parcoursrecord van veteraan Stefan Blonk uit Didam. De winnaar van de vorige week, Wouter Gijsberts uit Gaanderen kwam dit keer uit op de vijf kilometer en won in 16.33 minuten.  Sandra Huntink uit Drempt won net als vorige week de tien kilometer bij de vrouwen met 46.38 minuten. Hiermee rekende ze in de derde ronde af met haar concurrente Lydia Lanters uit Kilder die nog wedstrijdritme miste.
Fred Keurntjes uit Zevenaar liep snel op de tien kilometer vanaf de start. ‘’Ik maakte samen met Marco Rutgers van Argo uit Doetinchem het aanvangstempo. Gelijkmatig hebben we onze krachten verdeeld. In de tweede ronde wist ik wat afstand te nemen. Het weer was goed, waardoor ik stabiel wist te lopen en niet verzwakte. Ondanks de verbetering van het veteranenrecord had ik het gevoel dat er meer in zat. Tevreden over mezelf ben ik nooit. Maar dat houdt me scherp. Volgende week zal ik er weer zijn!’’. Lange afstandloper Marco Rutgers hield met 37.08 minuten het verschil beperkt en werd tweede voor de lange Erik Ormel uit de Heurne die 37.55 minuten realiseerde. Clemens Krus wist plaatsgenoot Michel Elshof uiteindelijk nog angstvallig dicht te naderen. Elshof werd vierde in 38.11 minuten. Sandra Huntink uit Drempt liep onverschrokken naar winst op de tien kilometer bij de vrouwen. Even leek het erop of Lydia Lanters langszij zou komen, maar Lydia miste het wedstrijdritme, waardoor ze terrein moest prijsgeven. 

Wouter Gijsberts over zijn winst op de vijf kilometer: ‘’Met name in de eerste ronde hoorde ik de passen van de hardlopers achter me. Ondanks mijn inzinking in de tweede ronde wist ik dat het gat gemaakt was! Ik kon verder goed doortrekken richting finish. Na evaluatie met mijn trainer Titus Fierkens zal ik misschien nog hier op de tien kilometer starten. Elke dag maak ik weer een stapje. Het ging lekker hard in Beek, toch had ik stilletjes nog op een snellere eindtijd gehoopt! Na de dertig van Vorden en de halve van Venlo richt ik mij op de baan voor de drie en de vijf kilometer.’’ Daar waar de winst naar Wouter Gijsberts ging op de vijf kilometer werd routinier Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk derde. Duistermaat: ‘’In het begin kon ik nog mee met Wouter, maar nadat hij een gaatje kreeg kon ik niet meer volgen. Justin Meerenburgh uit Arnhem had duidelijk als achthonderd meter loper een hogere basissnelheid dan ik en achterhaalde me in de eindsprint. Dit is een mooie test voor Apeldoorn en Schoorl.’’

Frank Reintjes uit Zevenaar was de beste veertiger met 17.23 minuten. Jos Tanck uit Vragender rekende af met Frans Smit uit Beek bij de vijftig plussers. Saskia Weinans van Running  Team Achterhoek uit Gendringen liep naar een rappe tijd van 19.18 minuten bij de vrouwen en zette Vera Peters uit Didam op achterstand met 21.11 minuten.Daar waar Maayke Nusselder de winst pakte bij de meisjes over twee kilometer in 7.25 minuten, was het Thijs van Aalten die zegevierde bij de jongens in 7 minuten.  Voorzitter Jan Leuverink van de organiserende  Stichting Omloop Beek: ‘’Volgende week maken wij ons op voor de derde en afsluitende aflevering, waarna het eindklassement wordt opgemaakt. Het is hopen dat het bos wederom goed te belopen is en dat de vorst ons niet zal hinderen! Ook dit keer kregen we weer veel nieuwe lopers aan de start!’’

1 opmerking:

Geert zei

Klasse tijd Fred, ik doe je het niet na, gefeliciteerd met het parcoursrecord!