zondag 22 januari 2012

Verslag van de 1e Winterbosloop in Beek

De nummer één van de 10 kilometer
Door Benno Stevering
BEEK – Wouter Gijsberts van het Kraftteam van de Liemers, trainende onder de leiding van Titus Fierkens  in Zevenaar, zette zondagochtend vanaf start tot finish de tien kilometer in de Beekse bosloop naar zijn hand. Slechts de wind hinderde hem naar een snellere tijd, verder had hij geen tegenstand. De winnende tijd van Gijsberts over vier ronden was 35.07 minuten. Sandra Huntink uit Drempt liep naar een zege bij de vrouwen op de langste afstand met 47.40 minuten. Tymen Kupers uit Lengel legde beslag op de winst over vijf kilometer in 16.29 minuten. Met 21.45 minuten was het Vera Peters uit Didam die won bij de vrouwen.
Wouter Gijsberts lag er twee jaar uit. Gedreven als hij is, pakte hij uiteindelijk zijn training weer op. Hij liep onlangs weer mee in Pannerden en in Wehl. In oktober liep hij daar een zweepslag in zijn kuiten en een enkelblessure op.  Gijsberts over zijn race in Beek: ‘’Ik heb direct gas gegeven, maar ontspannen kunnen lopen en deze wedstrijd als training beschouwd. In de derde ronde begon het hard te waaien en in de laatste ronde ondervond ik veel last van de wind. De afgelopen dagen bestond mijn training uit lange duurlopen. Bewust wil ik nu toewerken naar een tien en vijftien kilometer. Volgende week loop ik in Beek de vijf kilometer. Op mijn agenda staat ondermeer de dertig van Vorden en de halve van Venlo.’’ Marco Rutgers van Argo uit Doetinchem tobde een maand lang met zijn hamstringblessure en finishte in Beek als tweede in 38.10 minuten op gepaste afstand van Gijsberts. ‘’Ik loop hier de competitie mee en zal aankijken hoe het gaat. Bult op kon ik niet echt ontspannen lopen. Heuvelafwaarts pak ik meer winst dankzij een rollende loopbeweging. Voor mij is het voorlopig even geen marathon, maar wel zal ik net als Wouter de halve van Venlo meelopen!’’

Michel Elshof uit Kilder, die jaren geleden furore maakte op diverse tien kilometer lopen in de regio, maakte na een periode van afwezigheid een grote progressie door. Elshof, in training voor een marathon, vertrok vanuit de achtervolgende groep en wist zich naar een derde plek te lopen door Erik Ormel uit de Heurne en Bjorn Demkes uit Lievelde op achterstand te zetten. Sandra Huntink uit Drempt, winnares op de tien kilometer in Beek, liep vorig jaar nog een tijd van 3.37 uur op de marathon in Eindhoven. Momenteel traint ze voor deelname in Rotterdam of Utrecht. ‘’De tien kilometer cross hier in Beek is een uitstekende voorbereiding voor de marathon. Mijn streven is de gehele competitie te volbrengen en onder de 46 minuten te duiken. Vanwege de wind langs de bosrand kon ik vandaag niet voldoende herstellen. Ook merk ik dat ik meer wedstrijdritme nodig heb! In Pannerden liep ik onlangs nog 18.54 minuten.’’
Tymen Kupers uit Lengel, hersteld van een knieblessure, won overtuigend de vijf kilometer in 16.29 minuten. ‘’Het was echt een spannende wedstrijd met veel klasse tussen het RTA (RunningTeam Achterhoek) met Jeroen Reintjes uit Didam en ik en het Kraft team van de Liemers met Michael van der Kroon uit Pannerden en Edwin Wissema uit Didam. Kupers: ‘’Deze trainingswedstrijd in aanloop naar een podiumplek voor het NK 800 m indoor verliep bijzonder goed. Bultopwaarts testte ik me en sloeg een gaatje, waarna ik door kon trekken. Ik liep 15 tellen harder dan mijn pr.’’ Michael van der Kroon die voor de competitie gaat, mocht content zijn met deze tweede plek. Crosser Jeroen Reintjes eindigde achter hem. ‘’Aangezien ikzelf momenteel veel in mijn functie als trainer coach voor een groep sta, train ik wat minder! Ik zal er wellicht een andere invulling aan moeten geven. Ik had even niet de kracht om dichterbij te komen! Toen ik iets aanzette moest echter wel Edwin nog loslaten.’’

Snelste veteraan werd Rudi Spekschoor uit Marienvelde in 18.17 minuten. Bij de vrouwen was het Vera Peters uit Didam die de snelste tijd noteerde met 21.45 minuten. Carla Slutter uit Gendringen wist met 22.30 minuten Corry Nusselder uit Hummelo voor te blijven. Ook Heidi Jentink uit Lichtenvoorde zat goed in de wedstrijd. Voorzitter Jan Leuverink van de organiserende Stichting Omloop Beek, was vooralsnog content met het wedstrijdverloop in Beek. In totaal kwamen er 260 deelnemers aan de start, tien meer dan vorig jaar. Volgende week zondag is de tweede van drie wedstrijden in het kader van de bosloopcompetitie.

Geen opmerkingen: