zondag 15 januari 2012

Verslag van het 1e Open Winterswijks Kampioenschap

Heidie Jentink komt juichend als winnares van de korte cross over de streep
Open Winterswijks Kampioenschap prooi voor Lars Duistermaat
Door Benno Stevering
WINTERSWIJK/VOSSEVELD – In het buurtschap Vosseveld won Lars Duistermaat van av Archeus uit Winterswijk zondagmiddag de lange cross over tien kilometer. Hij noteerde een tijd van 33 minuten. Duistermaat die net als clubgenoot Tom Baak deel uitmaakte van de organisatie had wel twintig keer het parcours gefietst en wist waar hij zijn slag kon slaan. In de achtervolging liep plaatsgenoot Gerben Schreurs helaas iets verkeerd. Maar de voorsprong van Duistermaat was desondanks niet in gevaar gekomen. Lars Duistermaat maakt een enorme progressie door op de lange afstand. Zo won hij de halve marathon in de Keiloop van Meddo in een bijna recordtijd van 1.13.56 uur en benaderde het parcoursrecord van Arnold Boschker heel dicht. ‘’Het is leuk om te winnen in eigen woonplaats. Ik heb behouden kunnen lopen. Dit is echt iets prachtigs in het buitengebied van Winterswijk bij Vosseveld. Wij zijn er met zijn allen in geslaagd een gewaagd en nieuw parcours in de directe omgeving van het sportcomplex van vv Vosseveld neer te zetten, waar we trots op mogen zijn ondanks enkele aanloopproblemen! In Winterswijk ontbrak er nog een crossloop op de hardloopagenda en daarom hebben wij de handen ineen geslagen.

De benaming WK Cross (Open Winterswijks kampioenschap cross) was een succes. De reacties waren alom lovend, zowel onder de lopers onder de voetballers als onder de hardlopers. Wedstrijdlopers en recreanten vonden elkaar hier onder een stralend zonnetje en wisten hun conditie in deze winterperiode prima op peil te houden. Av Archeus wilde met deze crosswedstrijd ook het startsein geven voor het 25-jarig jubileum dat de vereniging in 2012 viert. De duursportvereniging ontwikkelde zich vanaf 1987 tot een volwaardige atletiekvereniging die tegenwoordig 215 leden heeft.  Het bouwen van het parcours heeft alleen aardig wat tijd gekost. De lopers werden direct het weiland opgelootst!  Als je per abuis een afslag mist, wat helaas vandaag gebeurde, is het soms een automatisch  kuddegedrag van de groep dat de rest volgt. Daar leer je met zijn allen van! Het parcours bracht haar afwisseling middels een aantal kleine, venijnige klimmen en een drassig weiland met glooiende heuvels. De reacties op het parcours waren overwegend positief. Mijn speciale crosschoenen van Easy Running brachten uitkomst! In het bosgebied met al die smalle paadjes was het met regelmaat draaien en keren. Afgelopen zomer raakte ik nog geblesseerd. Nu gaat het goed! Als ik met Gerben een fietstraining doe, moet ik vijf uur lang pijn lijden. Nu is het even andersom! Bij een crossloop doe je mee voor de klassering. Crossen in de winterperiode maakt je sterk!  In de 2e week van februari loop ik in Schoorl mee in een topveld over tien kilometer waar ik mijn pr wil aanscherpen!’’ Eind april wacht Duistermaat de halve van Enschede en in juni de halve marathon van Zwolle waar hij een tijd van 1.12 uur wil lopen.

Schreurs werd tweede in Vosseveld zondagmiddag met 35.15 minuten. Zijn commentaar: ‘’Ik richt me nu meer op het fietsen. Straks ga ik weer wat meer duatlons doen. In de route liep ik even verkeerd, waardoor ik later voluit mijn achterstand moest goed maken! Maar Lars is echt beter, momenteel een klasse loper!’’  Achter Gerben Schreurs uit Winterswijk die tweede werd achter winnaar Duistermaat waren het de 46-jarige veteranen Clemens Krus en Henri te Braak uit Arnhem die de derde plek deelden. Henri stuurde min of meer de achtervolgende groep aan. Hij richt zich binnenkort op een tien kilometer in Hilversum, terwijl Clemens die sinds drie jaar wedstrijden loopt,  zich op de bosloop in Beek concentreert.

Sandra Wassink uit Meddo won de lange cross over ruim tien kilometer bij de vrouwen. ‘’Ik loop regelmatig een wedstrijd, mijn doel is om de midwintermarathon over 28 kilometer in Apeldoorn te lopen. Onlangs won ik de halve marathon in de Keiloop in Meddo met een tijd van 1.31 uur. Het gaat best lekker! In een crossloop gaat het toch anders met korte pasjes  en goed oppassen dat je niet omzwikt.’’  Bij de vrouwen won Heidi Jentink van AVA’70 de korte cross over ruim zes kilometer. ‘’Ik richt me voorlopig even op de kortere afstanden, zodat ik in het voorjaar met volle snelheid de langere wedstrijden kan lopen. Binnenkort staat Beek op de planning!’’. De Duitser Stefan Stroink uit het Duitse Borken won de korte cross over 6,4 kilometer bij de mannen. David Spiro had zeshonderd meter teveel gelopen en werd tweede voor Wijnand te Linthum uit Winterswijk. Zestiger Frank Duking uit Gendringen legde beslag op de vierde plaats.  

De organisatie was verheugd om een bijzonder groot aantal deelnemers welkom te heten tijdens het eerste Open WK (Winterswijk Kampioenschap) 2012, dat een initiatief was van atletiekvereniging Winterswijk en voetbalvereniging Vosseveld, een unieke en uitstekende samenwerking.  Zo kwamen er op de vijf en tien kilometer al ruim 200 deelnemers. De massale start vond plaats in de nabijheid van de goal op het voetbalveld. De finish was bij het  Joosthuis van voetbalvereniging Vosseveld. Omdat de lopers via het prachtig natuurschoon van landgoed Gossink van het Geldersch Landschap werden geleid, was er een speciale vergunning voor het evenement noodzakelijk. Aanloopperikelen zijn altijd goed voor de evaluatie. Zeker is echter dat er een vervolg zal plaatsvinden!

Geen opmerkingen: