zondag 13 november 2016

Kraftman’s Marathon Trail in Maasmechelen (België)

Martijn, Henrie, Linda en Angelique
De hele week al een beetje de weersvoorspellingen in de gaten gehouden om te kijken wat voor kleding ik zou aantrekken die zondag. Uiteindelijk werd het gewoon een hele tas volpakken met kleding want het was zo onvoorspelbaar dat je van alles kon meemaken. Tja het was bijna een jaar geleden dat ik een behoorlijke blessure had opgelopen tijdens een onschuldig Kerstdag loopje samen met mijn gezin en nu mijn eerste trail na deze blessure, ik had er geweldig veel zin in. Zondagmorgen om 7:00 uur kwam Henrie ons ophalen om samen naar Maasmechelen in België af te reizen, sneller dan verwacht kwamen we aan in Maasmechelen en liepen we nadat we de auto geparkeerd hadden naar binnen om ons startnummer op te halen, Henrie liep de 42km en Linda, Angélique en ikzelf de 21km.

Het miezerde, er was laaghangende bewolking en het was behoorlijk fris. Om 7 minuten over 10 ging Henrie van start voor de 42km, het deelnemersveld bleek niet heel groot en precies een uur later gingen wij van start voor de 21 km, ons deelnemersveld was wat groter en er deden zelfs een paar canicross (hardlopen met hond) equipes mee. Vanaf de start gingen we direct het bos in waar we een combinatie van veel eikenblad, modder, wortels en stenen tegenkwamen. Na een aantal kilometers begonnen we wat heuvels tegen te komen en dat zette zich door tot een paar echte klimmen. Op een gegeven moment loop ik over een geweldig breed pad, mooi vlak, veel blad en één wortel die iets uitstak! Bam vol op mijn plaat, gauw opstaan en snel om me heen kijken of niemand me gezien had, gelukkig bleek ik de enige op dat stuk te zijn! Mijn ademhaling was effe helemaal van het rit door de harde val en moest me daardoor eerst weer even herpakken. Gelukkig kon ik al snel weer verder en had gelukkig geen schade opgelopen, behalve morgen wat meer spierpijn waarschijnlijk.

Nadat ik me weer volledig herpakt had kon ik weer lekker onderweg en lekker genieten van de rustige omgeving totdat ik behoorlijke kramp kreeg, in mijn maag! Toch maar effe verder het bos in gelopen om daarna weer opgelucht richting het pad terug te keren waar Linda en Angélique aan kwamen lopen, je had ze moeten zien hoe verbaasd ze keken toen ik het bos uit kwam lopen en ik me weer bij hun aansloot, hilarisch! Op naar de pauze want die moest ongeveer in de buurt zijn, op ongeveer kilometer 12. Na de korte pauze, goed verzorgd overigens, gelijk in een afdaling naar beneden met daaropvolgend diverse technische klimmetjes en afdalingen. Na verloop van tijd kwamen we op plekken waar we hele mooie vergezichten zouden kunnen zien als het niet zo enorm bewolkt was, maar dat maakte de directe omgeving weer goed. Het leek wel alsof je alleen op de wereld was! Het finale stuk liepen we langs een stukje spoorbaan, netjes bewoord een niet zo’n prettig stuk……..! Op naar de finish en daar kwam ik Henri tegen die helaas moest uitstappen na meer dan één ronde (op zo’n 30 km) door een niet meewerkende knie. Het was geweldig, mijn eerste trail na lange tijd samen met geweldige mensen op een veelzijdige trail, op naar de volgende!

Martijn van Dijk
Het route kaartje

Geen opmerkingen: