vrijdag 30 december 2016

Route 32: De Steeg, Veluwezoom en Havikerwaard

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 32e route uit deze serie: Een afwisselende tocht met twee verschillende gezichten; de heuvels van de Veluwezoom en de uiterwaarden van het IJsseldal. Voor of na de tocht is er nog alle gelegenheid om de tuinen van Kasteel Middachten te bezoeken of om een rondje om het kasteel te maken. De eerste helft van de route lopen we door de glooiende loofbossen van het Nationaal Park Veluwezoom naar de Rouwenberg, waar ooit een jachthuis van de Oranjes lag. We kruisen de Lappendeken, van oudsher een aaneenschakeling van akkers die bij de bevolking van De Steeg in gebruik waren. Langzaam dalen we af naar de imposante Middachterallee en we komen in het meer open gebied van het IJsseldal. In de Havikerwaard vervolgt de route over graslanden en langs sloten, maar ook over graspaden door populierenbosjes. Het is een gevarieerd landschap met weilanden en akkers, omzoomd door hagen, struweel en knotbomen. Als toegift lopen we nog een stukje pal langs de IJssel. Terug naar De Steeg passeren we diverse boerderijen en woonhuizen die bij het landgoed Middachten horen.

Route 32: Een route door de Steeg, de Veluwezoom en de Havikerwaard
Afstand: 12,0 kilometer
Start: Parkeerplaats bij kasteel Middachten, Smidsallee 18, 6994 BJ De Steeg
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 30 december 2016
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats bij Middachten loop je terug naar de weg
*Kasteel Middachten werd reeds genoemd in 1190. Destijds had het een militaire functie. De huidige gedaante van het kasteel dateert uit 1695-1698 en staat vanouds op een omgracht terrein. Het kasteel werd vanaf toen meer gebruikt als een recreatieve buitenplaats. De tuin- en parkaanleg rondom het kasteel is vanaf 1700 tot stand gekomen.
02.Ga RA en de eerste weg LA, Godard van Reedelaan
03.Aan het eind RA, Van Aldenburglaan, je loopt in de richting van verkeerslichten en kerk 04.Op de kruising RD, Diepesteeg, het spoor over en RD
05.Je neemt de derde weg RA, Bergdwarsweg
06.Na huisnummer 10a aan je rechterhand ga je de eerste onverharde weg LA omhoog
07.Je neemt het eerste grassige pad naar rechts tussen volkstuinen door
08.Aan het eind LA, graspad tussen houten hekken en graslanden
09.Een pad naar links negeren, RD langs een bankje aan je linkerhand
10.Direct daarna een pad naar rechts het bos in negeren
11.Op de hoek van de rieten schutting aan je linkerhand ga je LA
12.Een pad schuin naar rechts negeren en kort daarna op een driesprong LA, smal bospaadje, het pad gaat dalen
13.Aan het eind naar rechts, nog verder naar beneden en ombuigen naar de asfaltweg
14.Deze Beekhuizenseweg schuin rechts oversteken, en een grindweg inlopen langs een bordje 'Nationaal Park Veluwezoom'
*Nationaal Park Veluwezoom is een natuurgebied van 5000 hectare op de Veluwe dat in zijn geheel eigendom is van de vereniging Natuurmonumenten. In 1930 werd het het eerste nationaal park in Nederland. Het heuvelachtige gebied bestaat grotendeels uit gevarieerd bos, heide, en een enkele zandverstuiving. In het zuidelijke, meest heuvelachtige deel van het park liggen meerdere landgoederen zoals Heuven en Beekhuizen. Centraal in het nationaal park ligt het bekende uitzichtpunt de Posbank. Het natuurgebied strekt zich uit over de gemeenten Arnhem, Rheden en Rozendaal.
15.Je loopt langs de bosrand met zicht op villa's. Een wildrooster over of klaphekje door en rechtdoor dit brede pad steeds blijven volgen
16.Zijpaden naar rechts negeren. Je passeert een houten huis aan je linkerhand en dan kom je bij een driesprong waar je LA gaat, een brede bosweg
17.Kort daarna op een volgende driesprong RA, direct daarna een pad schuin naar rechts negeren
18.Verderop na een paaltje met nummer G16 opnieuw een pad naar rechts negeren 19.Bovenaan een pad dat schuin van links komt negeren, verder RD, het pad gaat dalen
20.Na paaltje G15 op een kruising rechtdoor verder naar beneden
21.Nu op een splitsing het tweede pad haaks naar rechts nemen, het pad gaat stijgen
22.Je komt uit in de bocht van een ander pad, hier ga je RA. Je passeert paaltje G11
23.Met het pad meebuigen naar rechts, een pad naar links naar beneden negeren
24.Je passeert paaltje G10 en G9, op een ongelijke kruising RD
25.Op de volgende kruising ga je RA (geelrood en gele pijl), hierna een pad naar rechts negeren
26.Het pad gaat naar beneden en je komt op een vijfsprong
27.Hier neem je het tweede pad naar rechts met hoge beuken, het pad gaat dalen
28.Je komt uit op een driesprong van fietspaden bij P-22748/001, daar ga je rechtdoor over het fietspad van betonplaten
29.Asfaltweg oversteken en rechtdoor, klinkers, je passeert een veerooster
30.Na ongeveer 100 meter ga je RA door een metalen hekje en je loopt langs de rand van een grasland
31.Waar het bosje aan je linkerhand ophoudt steek je het grasland iets schuin rechts over naar de volgende bomengroep
32.Daar loop je dan weer langs de rand van dat bosje in de richting van een hoog klaphek 33.Door het klaphek heen en RD, een smal paadje langs het gaashek, je loopt verder het bos in
34.Direct al het eerste pad naar links negeren, je komt op een Y-splitsing en je houdt links aan
35.Kort daarna op een kruising RD het brede bospad licht omhoog volgen door een beukenbos
36.Je komt op een brede kruising, hier ga je RA
37.Even daarna op een volgende kruising ook rechtdoor, je blijft dit pad helemaal uitlopen tot je bij een hek uitkomt
38.Je gaat door het hek, de onbewaakte spoorwegovergang oversteken en RD, een pad omzoomd door jonge eikenbomen
39.De drukke Middachterallee met fietspaden oversteken en aan de overkant even LA over het fietspad of tussen de bomen door
40.Nu de eerste halfverharde weg RA, richting De Wolfskuil
*Boerderij De Wolfskuil ligt in De Steeg, op het landgoed Middachten. Op De Wolfskuil worden niet alleen gewassen geteeld, maar gebeuren ook allerlei andere dingen. Zo heeft men onder andere een pension-paardenstalling en zullen er trekpaardcursussen gegeven gaan worden. Verder is er een bijenstal, die beschikbaar is gesteld aan mensen om een bijenkast in te plaatsen. Ook heeft men een kudde Hereford-koeien. Deze worden gehouden voor de vleesproductie. De dieren lopen het hele jaar door buiten. Het grootste deel van het jaar grazen ze op graslanden die onder een “beheersovereenkomst” vallen (met extra aandacht voor natuurwaarden). In de winter verblijven ze in een heidegebied van een 200 ha groot natuurterrein. Een andere specialiteit van De Wolfskuil is het telen van zonnebloemen. Deze worden de hele zomer door gesneden en aan de weg verkocht.
41.Op een kruising bij een boerderij aan je rechterhand ga je RD langs de schuren
42.Je passeert een bordje 'Opengesteld', het pad met een bocht naar links en een bocht naar rechts volgen
43.Je passeert een bankje aan je linkerhand en je gaat dan waar deze weg een bocht naar rechts maakt RD
44.Dit pad loopt de graslanden in richting snelweg, waar dit pad met een bocht naar rechts draait ga je rechtdoor, een graspad
45.Met een bocht naar links volgen, je gaat tussen een rij struiken door en buigt dan met het pad mee naar rechts
46.Kort daarna weer met het pad mee naar links, een zandpad dat evenwijdig aan de snelweg loopt
47.Je komt uit op een asfaltweg, hier ga je RA
48.Je gaat de snelweg over, dan zie je een bordje 'Havikerwaard'
*De Havikerwaard is een natuurgebied in de omgeving van de A348. In deze ruime polder heb je kans om voortdurend het geluid van gakkende ganzen te horen. Het zicht op de sterk meanderende IJssel en het Veluwe massief, de prachtige (geknotte) essen en de kramsvogels die zich te goed doen aan de bessen van de meidoorn, laten je genieten van het prachtige landschap.
49.Een weg naar rechts negeren en de asfaltweg met een flauwe bocht naar rechts volgen 50.Je passeert dan aan je linkerhand een rij struiken tussen de graslanden
51.Na ongeveer 30 meter ga je bij de eerste mogelijkheid rechts, ook langs een rij struiken en de rand van een grasland, hier is geen duidelijk pad
52.Je volgt de rij struiken met een flauwe bocht naar rechts in de richting van een houten paaltje
53.Bij dat paaltje ga je LA over een houten bruggetje, je loopt RD een ander grasland in 54.Ook hier volg je de rand van het grasland langs een rij struiken en verderop bomen
55.Aan het eind RA en met het paadje meebuigen naar een overstapje
56.Over het overstapje en dan RA langs een rij bomen, je gaat via een langere overstap een sloot over, je passeert een betonnen drinkwaterbak aan je rechterhand
57.Je gaat RD langs het hekje van prikkeldraad en direct meebuigen naar links, opnieuw langs de rand van een grasland
58.Nu voordat het grasland met een flauwe bocht naar links buigt, bij een overstapje met twee houten palen, RA het prikkeldraad over en direct LA, een breed graspad
59.Dit graspad door het bos en verderop langs de bosrand blijven volgen
60.Je gaat over een dijkje heen en dan neem je het eerste pad naar rechts, ook een breed graspad
61.Je komt uit op een asfaltpad, hier ga je LA, dit pad uitlopen
62.Je passeert een houten afsluitboom en komt op de dijkweg
63.Recht oversteken en door een klaphekje, het grasland oversteken naar de IJssel
64.Bij het water RA, een ingesleten paadje langs de rivier blijven volgen
65.Je gaat tussen een rietstrook door en gaat dan schuin rechts in de richting van de ANWB-wegwijzer en een houten klaphek
66.Je gaat door het klaphekje en je volgt de asfaltweg omhoog
67.Je komt uit op een verkeersweg en je gaat LA, je loopt onder de snelweg door
68.Bij de ANWB-wegwijzer nog heel even RD en direct na het bord 'De Steeg' RA richting Middachten, Oversteeg