zondag 5 april 2020

Geen marathon voor Frank Futselaar: ‘Ik voel leegte’


Frank Futselaar
Frank Futselaar was één van de vijf Nederlandse lopers die zich vandaag zou proberen te plaatsen voor de Olympische Spelen in Tokio, tijdens de NN Marathon Rotterdam. Nu die niet doorgaat door het coronavirus heeft hij een totaal ander weekend. ,,Ik heb wel de acceptatie, maar voel ook een leegte.” Frank Futselaar maakte zaterdag het dakterras schoon, zo’n klusje waar je in ‘normale tijden’ meestal niet aan toekomt. ,,Maar nu ga ik dus in de zon zitten, op 5 april.”

Hardlopen doet hij vandaag in elk geval niet. Hij heeft een rustdag op de dag waar hij normaal gesproken de race van zijn leven had willen lopen. Samen met Michel Butter, Mohammed Ali, Bart van Nunen was het plan opgevat om samen te werken, in jacht op de olympische limiet van 2.11.30. Onder andere Björn Koreman zou hazen. En Khalid Choukoud aasde ook op de limiet. Uiteindelijk zou er slechts plaats zijn voor twee mannen in Tokio naast de al geplaatste Abdi Nageeye. Het coronavirus zette een streep door al die plannen en dromen.

,,Het is kloten”, zegt Futselaar over de telefoon. ,,Dit was de dag waar ik twee jaar naartoe heb getraind. In januari was ik op trainingsstage in Kenia. En hoewel het in China al een beetje gaande was, had ik toen totaal geen idee dat dit er aan ging komen. Langzaam kwam het virus dan richting Europa, maar in februari heb ik in Barcelona nog de EK-limiet op de halve marathon gelopen en dacht ik: dit is een mooi basis om volle bak verder te gaan in die laatste 2 maanden. Uiteindelijk voel je wel aankomen dat het doek valt. Ik heb wel de acceptatie, maar voel ook de leegte.”

De 28-jarige langeafstandsloper is naar eigen zeggen ‘lekker aan het trainen’. ,,Ik heb het tien dagen rustiger aan gedaan, even het gas eraf. Nu train ik weer gewoon bijna elke dag en soms zelfs twee keer op een dag. Maar ik ga geen marathon of iets in die trant lopen op deze dag, toevallig heb ik dus zelfs een rustdag.”

Wat zijn plannen nu zijn? Een nieuwe limietpoging in het najaar, zoveel is zeker. De onderhandelingen zijn bezig. Zowel de organisatie van de Amsterdam Marathon (17 oktober) als die in Rotterdam (25 oktober) hebben aangegeven een limietpoging te willen faciliteren. Maar het wordt afwachten wat er dan van de gezamenlijke plannen overblijft. De kans bestaat dat de Nederlandse lopers nu verspreid deelnemen over de verschillende marathons in het overvolle najaar.

,,Dat is jammer”, vindt Futselaar. ,,Het was nog nooit voorgekomen dat zoveel Nederlandse lopers zo’n concreet doel hadden en er samen voor gingen. Alle neuzen stonden dezelfde kant op, we hadden zelfs een paar keer samen getraind. Dat is heel erg zonde.” (bron)

Geen opmerkingen: