zaterdag 10 augustus 2013

Verslag van de 2e Kadeloop in Tolkamer

Orphan Faassen
Jeroen Reintjes erkent meerdere in Orphan Faassen in Tolkamerkadeloop

Door Benno Stevering

TOLKAMER – De tweede Tolkamerkadeloop kende zaterdagavond een sterker deelnemersveld dan vorig jaar en werd een prooi voor Orphan Faassen uit Wolfheze met een fraaie tijd van 19.25 minuten. Het 29-jarige lid van Ciko’66 liep een sterke wedstrijd door al na 1 kilometer de koppositie van Gaby van Caulil van Ciko’66 en Jeroen Reintjes uit Nieuw-Dijk over te nemen en niet meer af te staan. In een straf, hoog tempo ging het richting finish. Het was Jeroen Reintjes uit Nieuw-Dijk die als tweede eindigde in 20.10 minuten voor Galil die 21.14 minuten noteerde.  Faassen over zijn zege: ’’Ik heb me redelijk ingehouden en ben tevreden. Vanaf volgende week zal ik trainen onder de hoede van Honore Hoedt na zeven jaar lang goed samengewerkt te hebben met Greta Koens, waaraan ik veel te danken heb. Ik ben een beetje stil blijven staan, dan kan een andere trainingsaanpak na goed overleg nieuwe impulsen geven. Een extra prikkel hoop ik te krijgen door in Utrecht op het NK in september onder de dertig minuten te lopen. Langzaam wil ik naar mijn doel toewerken om mijn pr van 30.31 op de tien km aan te scherpen. Misschien dat het weer een nieuwe uitdaging biedt. Ook mijn tijd bij de zevenheuvelenloop van 46.44 minuten wil ik aanscherpen met een minuut. Daarbij is het van belang om blessurevrij te blijven. Eerst staat echter de Tilburg Ten Miles op het programma. 


’’ Reintjes ondervond wat last van stress en liep niet scherp maar koos er wel voor mee te gaan om de wedstrijd hard te maken. ’’Het werd een mentale wedstrijd waarbij ik niet echt mijn dag had. Orphan kom ik bij het NK 10 km weer tegen. Zo had ik die avond ook nog een bruiloft. Soms wil je teveel tegelijk.’’ Van Caulil, vorig jaar nog tweede, moest nu genoegen nemen met de derde plek. Hij liep in april zijn vijfde marathon en was in Boston met  2.37 uur de snelste Nederlander. Van Caulil trainend bij Ciko’66 had de afgelopen tijd veel gefietst en kampte met een motivatiedipje. Momenteel traint de vader van twee jonge kids van 2 en 4 jaar even rustig door.  In zijn categorie werd de oudste deelnemer, de 66-jarige Willy Gunsing uit Zevenaar eerste. 

De vrouwenloop  over vier km werd gewonnen door Lia Wijnberger van Ciko’66 in 15.14 minuten, gevolgd door Kirsten van Embden uit Elten en Eline de Jong van de Liemers uit Didam. Wijnberger: ’’Vanuit een blessure ben ik weer goed terug gekomen. Onlangs won ik ook in Oud Zevenaar. Paul van Rooijen en Dick Leseman zijn mijn persoonlijke trainers. Er is zeker vooruitgang te bespeuren. De Tolkamerkadeloop kende een mooi parcours. In het dorp was er een beetje tegenwind, daar waar langs het water het vrijwel windstil was. Ondanks wat verwarring in de eerste ronde verliep de wedstrijd goed.  Dit is een goede test voor het NK tien km. Marathontraining kost me teveel tijd. Ik heb nu wat extra baanervaring opgedaan bij de damescompetitie.’’  Kirsten van Embden uit Elten bleef haar jongere opponente Eline de Jong voor.  De Eltense klokte 15.25 minuten waarbij ze in de eerste ronde verkeerd liep. ‘’Lia was een sterke tegenstandster die rap en in hoog tempo van me wegliep halverwege de eerste ronde. Ik was net thuis van Duisburg, waar ik als politieagente een voetbalwedstrijd moest begeleiden. De komende tijd concentreer ik me op de atletiekbaan.  Dan zijn er nog de politiekampioenschappen over 800 en 1500 meter waar ik veel van verwacht in september.
 

De Tolkamerkadeloop werd georganiseerd door ‘de Loper’, een loopgroep uit de Liemers in samenwerking met het bestuur van de Tolkamerkadedagen en Run2Day. Woordvoerder Henk Bruggeman was content met de verdubbeling van het deelnemersveld naar honderd lopers. Het pittige, bochtige parcours met hier en daar een klimmetje was iets anders dan vorig jaar. De start vond plaats op de Europakade, waarna snelle rondes volgden door Tolkamer en de finish bij Kade 7 bovenop de boulevard. Bestuurslid van de KNAU, Paul Freriks gaf aan dat het een fantastische wedstrijd was. De onrechtmatigheid bij de vrouwen in het parcours kan gebeuren. Daar leer je van met zijn allen. Uiteindelijk had het een faire uitstraling. De Loper kon met tevredenheid terugkijken op het loopevenement aan de Kade dat dankzij de inzet van de vele vrijwilligers een succes werd.                                                                                                                                                                                                                                     
Uitslagen 2e Tolkamerkadeloop  10 augustus 2013:

4 kilometer vrouwen: 1. Lia Wijnberger (Ciko’66) 15.14, 2. Kirsten van Embden (Elten) 16.12, 3. Eline de Jong (Didam- de Liemers) 16.15.


6 kilometer Mannen: 1. Orphan Faassen (Wolfheze) 19.25 minuten, 2. Jeroen Reintjes (Nieuw-Dijk) 20.10, 3. Gaby van Caulil (Ciko’66) 21.14.

Geen opmerkingen: