zondag 12 november 2017

Verslag van de 2e Herfstrun in Beek

AVA'70 lid Mathias Welz, winnaar op de halve marathon in Beek
Herfstrun Beek met volle winst voor Mathias Welz op halve marathon

Door Benno Stevering

BEEK – De Herfstrun in Beek leverde zondagmiddag een zege op de zeven kilometer voor Frank Reintjes uit Oud-Zevenaar. Hij wist met 25.26 minuten de snelste tijd op de klokken te zetten. ‘’Deze run was best drassig en daardoor ondanks weinig wind zwaarder dan in de vorige editie. Het was even kop over kop tot na de derde kilometer. In de slotkilometer nam ik afstand van Dennis Lankveld van Atletico’73. Voor mij een mooie testcase in aanloop naar de Montferlandrun. Mijn vorm is goed.’’ Lankveld noteerde 25.31 minuten. De reactie van Dennis Lankveld: ‘’Ik had moeite met volgen van Frank Reintjes. Uiteindelijk liep hij mij na zes kilometer eruit. Vorig jaar was ik derde. Ik ben hier tevreden mee. Mijn focus ligt net als zovelen nu op de Montferlandrun.’’ Bij de vrouwen was het Kerstin van Embden uit Elten die met 29.45 minuten veterane lona Hermsen uit Lengel te snel af was. Van Embden probeert na een rustperiode weer wat wedstrijdritme op te doen. De komende periode ligt haar focus op de trainingsweek op Lanzarote bij trainingskamp La Santa.’’Ik moet weer wat extra wedstrijden in de benen hebben. Na een periode van relatief weinig wedstrijden is dat goed om je te testen.’’ 

De Didamse Eline de Jong liep naar een winnende tijd bij de vrouwen over 14 kilometer in 59.54 minuten. Bij de mannen heerste Fred Keurntjes in 54.06 minuten, terwijl hij vorige week nog tweede was tijdens de halve marathon in Doetinchem.  Keurntjes koos voor de tussenweg de 14 kilometer en dat beviel goed. Al snel nam hij afstand van de rest van de lopers. ‘’Ik moet wat meer aan mijn inhoud werken en dan moet je kiezen voor de wat kortere afstanden. Mijn tweede ronde ging sneller en kon toen ook afstand nemen van de rest. Ik had geen pijntjes en voelde me blij. Het lopen gaat goed zonder blessures. Ook voor mij geldt dat ik de 15 kilometer Montferlandrun ga doen. Die heuveltjes bevallen me zeker goed. En daarna is de Dijkencross van Pannerden weer in zicht.‘’ 

De langste afstand viel in Beek ten prooi aan de Duitse trialrunner Mathias Welz, lid van AVA’70, trainende onder de hoede van Theo Stronks. ‘’Ik heb lekker gelopen. Onlangs heb ik in de Alpen nog een Trialrun gelopen, erg leuk om te doen.’’ Vanaf start nam hij afstand, domineerde hij de 21,1 kilometer en noteerde 1.23.21 uur. Hiermee was hij sneller dan Jorik Huizinga de winnaar van de vorige editie die toen 1.24.55 uur liep. Huizinga gaf aan dat foutlopen bijna niet mogelijk was. Het parcours was goed uitgezet met dank aan de vele vrijwilligers. Momenteel is hij druk in de politiek. Zijn tijden zijn dan ook iets langzamer omdat het trainen wat achterblijft. Het blijft altijd lastig de juiste balans te vinden. Niels Rooseboom uit Duiven bezette met 1.25.40 uur de tweede plek. Huizinga uit Doetinchem werd nu derde in 1.26.31 uur. Onko van Mun uit Zelhem werd vierde voor Argo trainer Stefan Scanu die in 2016 nog tweede werd. Scanu, woonachtig in Lichtenvoorde liep echter wel een snellere tijd dan vorig jaar. Triatlon kampioene Marian van Hilst uit Steenderen liep naar de winst bij de vrouwen in 1.39.26 uur. 

De 7 kilometer lopers moesten 1 ronde afleggen en waren herkenbaar aan de groene startnummers. De rode startnummers waren voor de 14 kilometer lopers die 2 maal de ronde liepen. De halve marathon had zwarte startnummers en liepen drie maal de grote ronde van 7 kilometer over een prachtig parcours door het bos en langs de bosrand van Beek. Dit keer was Johan Schrader uit Spankeren de oudste deelnemer in Beek.Vermeldenswaardig was de deelname van een grote groep lopers van de Sportclub Haarlo. Deze groep vierde het vijf jarig bestaan als loopgroep en aftakking van de voetbalvereniging. Onder hen ook veel vrouwen van de mannen van het eerste elftal die samen regelmatig een ommetje maken. Ze kozen de herfstrun uit als kleinschalig loopevenement om zich te testen. ’s-Avonds gingen ze met de gehele groep uit eten.  In totaal kreeg de organiserende Stichting Omloop Beek 164 deelnemers aan de start. De regenval tijdens de loop drukte enigszins het humeur. Het enthousiasme van de organisatie en het prachtige parcours maakte weer alles goed. Voorzitter Jan Leuverink was uiterst content met de beschikbaarheid van de vele vrijwilligers, de deelname en de kwaliteit van het deelnemersveld. Uiteraard ook bijzonder blij was men met de bereidwilligheid van de EHBO en natuurmonumenten.

Geen opmerkingen: