donderdag 25 januari 2018

Route 45: Alstätte (Duitsland) - Witte Veen en Weustinkhoek

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 45e route uit deze serie: Alstätte (Duitsland) - Witte Veen en Weustinkhoek. Fraaie route aan de rustige rand van Nederland met afwisseling van boerenland, beek, bos en heide. We starten net over de grens in Duitsland bij de Haarmühle, een bekende en geliefde uitspanning. Naast de 350 jaar oude watermolen en aan de oever van de kleine rivier de Aa is het er goed vertoeven. Het restaurant is gevestigd in een voormalige deel uit het jaar 1865 en is dagelijks geopend. Aan het begin van de route passeren we twee keer de Buurserbeek die hier nog haar natuurlijke, kronkelige loop heeft behouden. Het naaldbos in dit gebied is ooit als productiebos aangeplant door de textielfabrikant van Heek. Natuurmonumenten haalt delen hiervan nu weg en laat op die manier een natuurlijker bos ontstaan met loofbomen als de berk en de eik. We lopen door het Witte Veen, het restant hoogveen dat overgebleven is, is niet zo groot meer en ook niet toegankelijk. Maar Natuurmonumenten heeft wel op diverse plekken moerasachtige terreintjes ontwikkeld. Moerasbos, waterplassen, graslanden en heideterreintjes wisselen elkaar af en Schotse hooglanders houden de heidevelden kort.

Route 45: Alstätte (ten oosten van Haaksbergen) - Witte Veen en Weustinkhoek
Afstand: 15,2 kilometer
Start: Landgasthof Haarmühle Besslinghook 57 - D48683 Ahaus-Alstätte
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route - (is 1.4 km langer)
Laatst aangepast: 25 januari 2018
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats bij de Top loop je over het asfaltweggetje in de richting van de horeca. Let op: je gaat vrijwel direct linksaf over een andere parkeerplaats in de richting van een infopaneel van Natuurmonumenten over het Witte Veen
*Kort voordat de Ahauser Aa de grens met Nederland oversteekt, op minder dan 100 stappen van de grens, staat aan de linkerkant de meer dan 350 jaar oude, historische watermolen Haarmühle, genoemd naar het prachtige landschap (“Haar” betekende in het oud-Duits heuvelachtig boslandschap). De huidige molen dateert van 1619 en is een beschermd monument. De gerestaureerde molen functioneert weer sinds de restauratie in 1988. Het is een zogenoemde onderslagmolen, waarbij het water onder het rad doorstroomt. Al voor 1619 stond op deze plek een voorganger die in een akte van 1331 werd vermeld. Ook wordt een nog eerdere vermelding uit 1188 als Haremole genoemd.
Landgasthof Haarmühle, aan de andere kant van de watermolen, is met zijn grote ruimtes uitstekend geschikt voor vergaderingen, conferenties, bedrijfs- en familiefeestjes, maar ook voor een lekker ontbijt, middageten of om gezellig koffie te drinken of te dineren.
02.Je loopt tussen twee stenen palen door, een onverhard pad. Met de bocht mee naar rechts
03.Je gaat een houten planken brug over en daarna RA een andere houten planken brug over. Na die brug op een driesprong RD omhoog
04.Je passeert grenspaal 637e en even daarna een bordje van Natuurmonumenten 'Witte Veen'. Een aarden dammetje over en direct daarna op een driesprong rechtdoor
*Het Witte Veen is een natuurgebied van circa 100 hectare (waarvan circa 40 hectare veengebied), gelegen ten oosten van de gemeente Haaksbergen. Samen met onder meer het Aamsveen en het Haaksbergerveen maakt het Witte Veen deel uit van de restanten van een uitgestrekt hoogveengebied. Getracht wordt om deze natuurgebieden beter op elkaar te laten aansluiten. Het natuurgebied het Witte Veen is in beheer bij Natuurmonumenten. Het gebied wordt begraasd door Schotse hooglanders. In het gebied worden tijdens de vogeltrek in het najaar regelmatig kraanvogels gesignaleerd en er is ook de zeldzame hoogveenglanslibel waargenomen. Het aantal boomkikkers, een bedreigde diersoort, in het Witte Veen neemt weer toe. Van de 31 bijensoorten, die aangetroffen zijn in dit natuurgebied staan er drie op de zogenaamde rode lijst van bedreigde soorten: de sporkehoutzandbij, de heidezandbij en de bosbloedbij. Het Witte Veen vormde door zijn ligging in de grensstreek tussen Duitsland en Nederland, een ideaal smokkelgebied. De grenspalen dateren uit de 18e eeuw. Ook de naam Twistveenweg langs de grens is een herinnering aan de tijd, dat de grenzen nog niet vanzelfsprekend waren vastgelegd.
05.Aan het eind bij Z89 LA en op driesprong bij Z82 RA
06.Op een kruising met een mountainbikepaadje rechtdoor, even daarna bij een bank aan je linkerhand LA
07.Een paadje naar links negeren en even daarna op een kruisinkje bi Z81 schuin RA 08.Je komt uit op een breed bospad, hier ga je LA, tussen houten planken door en je komt uit op een brede kruising
09.Daar ga je LA, een brede onverharde weg met fietspad, Markslagweg
10.Na Erve Markslag gaat het over in een asfaltweggetje. Op een kruising bij Erve Hanebult aan je linkerhand ga je schuin RA, een smal bospad
11.Bij een huis aan je linkerhand kom je uit op een breder pad, daar ga je RD
12.Aan het eind op een brede onverharde weg met fietspad RA
13.Op een splitsing bij twee groene metalen banken ga je RD in de richting van een houten klaphekje, je gaat door het hek en passeert een bordje 'Witte Veen', een halfverhard pad
14.Waar dit pad naar rechts buigt bij een bankje aan je rechterhand, ga je LA, een breed onverhard pad tussen de graslanden door
15.Je gaat door een klaphekje en direct daarna bij Z86 RA, een smal pad. Dit paadje met bochten steeds blijven volgen
16.Je komt uit op een breed pad met fietspaadje, daar ga je LA
17.Aan je linkerhand een hek van een stacaravanpark. Na een bordje nummer 30 aan je linkerhand ga je RA, een bospaadje in tussen houten planken door en langs een bordje 'Witte Veen'
18.Dit slingerpad op de rand van bos en boerenland steeds blijven volgen, deels tussen grote rododendronstruiken
19.Je passeert enkele houten voetgangerspassages en aan het eind ga je LA, een brede strook met halfverhard fietspaadje. Dit gaat over in een asfaltweggetje
20.Aan het eind RA, Braamweg
21.Op een driesprong RD over het fietspad langs de Broekheurnerweg
22.Op een kruising LA, de onverharde Hegebeekweg met fietspaadje
23.Je neemt de eerste weg RA, Moorveenweg, op kruising met een asfaltweg ga je RD
24.Klein stukje asfalt en waar de asfaltweg naar rechts buigt ga je RD, de onverharde Moorveenweg tussen de weilanden door vervolgen
25.Je steekt nog een keer een asfaltweggetje over en vervolgt de Moorveenweg RD
26.Je gaat nu na 500 meter op de hoek van een bosje aan je rechterhand RA over een planken pad, een smal paadje door een bos in ontwikkeling
27.Je buigt mee naar links en verderop weer naar rechts langs een grasland 28.Asfaltweg oversteken en RD, de onverharde Weustinkhoekweg die direct met een bocht naar rechts draait
29.Deze brede onverharde weg ruim 1 km RD blijven volgen tot een asfaltweg, je passeert twee keer een wit hek
30.Je komt uit bij de Buurserstraat, hier ga je heel even naar rechts en direct weer LA, geasfalteerde Weustinkhoekweg
31.Deze weg volg je ook ruim 1 km tot een driesprong, hier ga je bij paal X81 RA, de onverharde Werthepaalweg
32.Op een driesprong RD, Witteveenweg, klein stukje asfalt
33.Een paadje naar links negeren, je passeert boerderijnummer 10 en dan gaat het over in een grasstrook met fietspaadje in de richting van een klaphekje
34.Je passeert een bordje 'Witte Veen', gaat door het klaphekje en volgt het graspad 35.Op driesprong met Bramerveldweg bij Z40 RD
36.Op Y-splitsing RD en na ruim 400 meter waar het pad met een flauwe bocht naar rechts draait ga je LA tussen een houten afsluiting door langs een bordje 'Witte Veen' 37.Op een driesprong rechts aanhouden, aan je rechterhand rododendronstruiken
38.Bij een infobordje over dood hout rechts aanhouden over een houten plankenpad
39.Dit pad grotendeels over houten planken door een nat bos steeds blijven volgen 40.Aan het eind ga je LA en direct weer meebuigen naar rechts, een lang recht pad 41.Verderop loop je tussen hoge eiken en beuken en bij paal Z84 ga je LA, je gaat door een klaphekje en vervolgt het pad
42.Op een kruising bij P-24431/001 LA, een brede zandweg met fietspad
43.Je passeert een schuilhut aan je linkerhand en even daarna op een kruising ga je RA over een onverhard pad, parallel aan de asfaltweg
44.Je komt uit op de asfaltweg en je buigt mee naar links de brug over
45.Je passeert de oude watermolen en restaurant de Haarmühle en even verder ben je weer terug bij de parkeerplaats