zondag 7 januari 2018

Verslag van de 3e Dijkencross in Pannerden

Robin Rietman
Daan Reintjes na eenzame strijd op kop in 3e editie 50e Dijkencrosscompetitie

Door Benno Stevering

PANNERDEN – Het was weer genieten zondag in de Pannerdense Dijkencross waar er hard werd gelopen. Daan Reintjes uit Oud-Zevenaar, lid van de Liemers, pakte zondagmiddag de eerste plaats op de tien kilometer tijdens de 3e aflevering van de Dijkencross Pannerden. Daan stond op scherp, maar wilde niet specifiek pieken in Pannerden.  ’’Met mijn snelle tijd van 31.26 minuten ben ik erg blij mee. Ooit heb ik al eens iets sneller gelopen. Mijn trainingsmaat Frank Futselaar liep in de eerste run net een tel sneller. Ik heb alleen de wedstrijd op de 9874 meter moeten maken. Maar mijn eindtijd was rap. Mijn laatste wedstrijd was de Montferlandrun die ik klokte in 47.43 minuten. Daarna had ik echt wel drie weken herstel nodig gehad. Op de 28e loop ik mee in de korte cross in Breda. Mijn volgende piek zal daarna in Schoorl zijn tijdens het NK tien kilometer. Ik hoop dat ik daar mee kan met de top vijftien.’’ Reintjes is momenteel bezig met zijn laatste jaar voor de ALO-opleiding sportdocent. Vader Frank Reintjes kwam op gepaste achterstand in een tijd van 34.53 minuten als tweede over de meet en werd snelste vijftiger. Reintjes senior gaf aan dikwijls samen met zijn zoon de nodige kilometers te trainen. Hij is lid van dezelfde vereniging en traint eveneens onder de hoede van Titus Fierkens. Pa Reintjes heeft zijn focus op het NK indoor gelegd waar hij bij de masters nog een podiumplek zou kunnen opeisen. De achtervolging beaamde dat vader en zoon Reintjes niet te houden waren. ‘Het zijn bijzondere talenten en beschikken over jarenlange loopervaring.’’ Was het commentaar van onderandere de nummer drie Niels Roseboom uit Duiven die 35.59 minuten liep. Peter Rietveld uit Schotheide klokte 36.17 minuten.  Wim Ritsma uit Dieren liep een uitstekende wedstrijd. Hij realiseerde 37.42 minuten. John Peters uit Wehl , vorige week nog eerste in deze categorie werd nu tweede in 38.35 minuten voor Gerard Peters uit Zevenaar die 39.46 minuten klokte. Eline de Jong uit Didam, lid van de Liemers liep zeer sterk bij de vrouwen op de tien kilometer. Met een tijd van 38.35 minuten was ze de rapste en sneller dan in de eerste aflevering. ‘’Deze omstandigheden zijn ideaal om een snelle tijd neer te zetten. De wind stond echt gunstig. Vanaf Aerdt kon ik vol gas lopen met de wind in de rug. De kracht om goed te presteren in Pannerden is om mentaal in het ritme te blijven lopen. Dat lukt alleen met een korte pas en een hoge frequentie.’’

Edwin Wissema uit Didam maakte de wedstrijd op de 5,274 kilometer. Hij kreeg in zijn kielzog trainingsmaatje Robin Rietman uit Doetinchem mee. Het ging kop over kop richting finish. Rietman sloeg in de slotfase in de laatste 500 meter toe en zette de wedstrijd uiteindelijk volledig naar zijn hand met een winst van 17 minuten. Rietman gaf aan na de internationale loop in Trier een zware trainingsweek te hebben afgerond met meer dan 110 kilometer per week. Na in Pannerden kop over kop te hebben gelopen waarbij Edwin het meeste kopwerk verrichtte, heb ik in het tweede deel harder gelopen met meer power richting finish.’’ Wissema moest genoegen nemen met acht tellen verschil. ’’Ik was nu 20 seconden langzamer dan tijdens de eerste editie. Vooraf wilde ik eigenlijk de tien kilometer lopen, maar ik voelde me niet optimaal. Toch probeerde ik er een snelle wedstrijd van te maken. De wind stond dit keer anders. In de eindspurt was Robin sneller. Ik kon niet meer volgen in de slotfase na zijn versnelling.’’ Aangezien beide lopers extra kilometers maken in hun aanloop naar het NK Schoorl, zullen ze ook komende zondag weer tegen elkaar strijden. De lopers van de Liemers zullen dan voor de derde keer uitkomen op de vijf kilometer. De strijd om het klassement bij de dijkencross zal hierdoor extra spannend worden. Arie Owen uit Arnhem werd de snelste veertiger bij de mannen in 17.11 minuten, gevolgd door Raymond van Hall uit Doesburg die 19.37 minuten realiseerde.  Veteraan Fred Keurntjes uit Zevenaar liep een goede vijf kilometer en werd snelste vijftiger in 18.24 minuten. Zijn masseur adviseerde hem niet nog eens de tien kilometer er achteraan te lopen. Peter Weinans uit Gendringen werd tweede veteraan vijftig plus op de vijf kilometer in 19.58 minuten. Kerstin van Embden uit Elten won de strijd bij de vrouwen in 20.52 minuten met een flinke voorsprong op Ouahiba Ouadfel-Denys uit Westervoort. Na de carnavalperiode richt Van Embden zich op de Duitse kampioenschappen. Snelste jeugdloper tot en met 15 jaar werd Ties Strybosch uit Didam in 20.31 minuten.
Edwin Wissema

Geen opmerkingen: