woensdag 18 juli 2018

5 redenen om zweet te omarmen

Vijf redenen om te zweten met trots!
Laat de hitte je niet weerhouden om te lopen, want lekker bezweet zijn heeft zo zijn voordelen. Of je nu meer zweet dan de gemiddelde loper of gewoon bang bent om er niet goed uit te zien tijdens je run: het is zeker niet om je voor te schamen. Het is juist een teken van je prestatie!

Vijf redenen om te zweten met trots!

Zweten koelt je af
Ons lichaam is gemaakt om te overleven, wat de weersomstandigheden ook zijn. Helaas kunnen sommige mensen niet zweten door een aandoening genaamd anhidrose. Deze mensen zijn daardoor vatbaarder voor een zonnesteek, kramp en andere warmte -gerelateerde ziektes. Als jij wel zweet, laat dat zien dat je lichaam aanpast aan de weersomstandigheden. Niemand heeft namelijk zin in een zonnesteek, dus ga lekker zweten (als je geen anhidrose hebt natuurlijk).

Iedereen ziet dat je hard werkt
Lopers willen graag indruk maken. Waarom denk je anders dat er zo veel social media accounts zijn waar elk detail van elke training wordt weergegeven? Voedsel foto’s, via je hardloopapp je training delen of race foto. Laat staan hoeveel hashtags er wel niet worden gebruikt onder de ‘fit’ community. En wat is nou indrukwekkender dan een bezweet lichaam? Ik zeg #sweatbabysweat!

Het is een soort van cool om te zien hoe zwaar je kleren zijn na een training
Heb je ooit je bezwete kleren gewogen na een training? Ik kan je verzekeren dat ze zwaarder wegen. Tja, en ook leuk om via social media te delen!

Je hebt een excuus om te genieten van je favoriete hartige snacks
Dit is misschien een van mijn favoriete redenen om te zweten. Ik heb sinds ik hardloop  nooit meer een schulgevoel als ik mijn lievelingssnack eet, want ik weet toch dat ik dit zo heb verbrand. Zeker als ik extra heb gezweet. Fijn gevoel toch?

Je gaat knallen zodra de temperaturen dit najaar gaan dalen
Lijden door de hitte zal je enorm belonen in de winter. Als je traint, terwijl in een milde gedehydrateerde staat (ook al is dit überhaupt moeilijk te voorkomen tijdens een pittige training in de zomer), kan dit je daadwerkelijk helpen om sneller te worden. Vooral als je volgende hardloopwedstrijd op een koelere dag valt.

Hoe? Wanneer je in de hitte loopt, verhoogt je lichaam het volume van bloedplasma wat je weer helpt af te koelen. Als het niet meer zo warm is, geeft dit je spieren extra zuurstof. Maak je dus klaar voor een aantal PR’ s! Ik zeg het is tijd voor wat #sweatbabysweat. (bron)

Geen opmerkingen: