zondag 29 juli 2018

Route 51: Arnhem parken Sonsbeek en Zijpendaal

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 51e route uit deze serie: Arnhem - De parken Sonsbeek en Zijpendaal. Na de korte afdaling door de stadsrand ga je het schitterende Park Sonsbeek in. Bij de ingang daarvan tref je gelijk het bezoekerscentrum Molenplaats Sonsbeek en een prachtige watermolen. Langs de Sint Jansbeek (Sonsbeek) lopend kom je langs het Nederlands Watermuseum. Langs de grote vijvers lopend dient zicht het meest spectaculaire onderdeel van deze route aan: een heuse waterval. Onder die waterval is een grotpad en er over is een rotspad aangelegd. Na de vijvers kuier je over een bosrandpad naar kasteel Zypendaal, gevolgd door Park Zijpendaal. Daarin maak je af en toe wat klimwerk. Het laatste deel komt door de heuvelige bossen van Park Sonsbeek, langs Brasserie De Boerderij, een hertenkamp en de statige Stadsvilla Sonsbeek. Aan het einde kom je wederom langs een watermolen (de Begijnenmolen) en je komt tot slot uit onder de poort van de Witte Watermolen: Molenplaats. De bakkerij is kleinschalig, wordt gerund door vrijwilligers en de pannenkoeken worden bereid uit biologisch meel.

Route 51: Arnhem - parken Sonsbeek en Zijpendaal
Afstand: 6,2 kilometer
Start: Station Arnhem Noordzijde (Sonsbeek) Amsterdamseweg Arnhem
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 30 juli 2018
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Verlaat het station aan de Sonsbeekzijde, steek de weg over en ga aan de overkant schuin LA het parkje in
02.Na de uitgang op de dalende klinkerweg RA (Bouriciustraat) en ga aan de linkerkant lopen
03.Tegenover huisnummer 9 (r) LA, passeer de speelplek rechts van je en daarna op de kruising met een knikje RD verder afdalen (Bouriciustraat)
04.Aan het einde de weg voorzichtig RD oversteken, op de dalende klinkerweg schuin LA richting Bezoekerscentrum/Molenplaats en volg het klinkerpad aan de linkerkant daarvan 05.Wat verderop kom je langs het Nederlands Watermuseum. Na het rechterbochtje nog voor het brugje LA, rechts zie je de Sint Jansbeek
06.Bij het volgende brugje op het asfaltpad LA, nu zie je rechts een vijver. Op de kruising bij de brug met zwanenleuningen RD
07.Aan het einde op de T-kruising met lantaarnpaal 33 RA en voor het brugje bij lantaarnpaal 34 LA
08.Op de Y-splitsing bij lantaarnpaal 36 rechts aanhouden, rechts zie je een waterval
09.De route gaat over het asfaltpad verder, wat verderop zie je rechts een grote vijver
10.Blijf het asfaltwandelpad daarlangs een flink stuk volgen
11.Eenmaal langs de kopse kant van de vijver lopend zie je links een weg en steekt u met een flinke stap een supersmal met stenen geflankeerd beekje over
12.Daarna direct na de rechterbocht op de driesprong LA die weg oversteken, aan de overkant op het fietspad LA
13.Volg daarna een beetje RD-gaand het onverharde wat grinderige wandelpad strak langs de vijver
14.Waar je na ruim 200 meter links een beeld ziet LA de zeer brede grasdam over en direct daarna RA, je loopt nu aan de andere kant van de vijver
15.Na rechts een huisje op een heuvel op kruising met asfaltpad LA
16.Rechts zie je kasteel Zypendaal. Daarna op de driesprong RA en je loopt tussen de koetshuizen(l) en dat kasteel(r) door
17.Na de flauwe linkerbocht, bij het infopaneel met wit/rood- en geel/rood-pijl op het halfverharde pad RA, hierop lopend zie je links een weg
18.Blijf langs het hek, verderop maak je bij huis Casa-Bianca een rechterbocht, negeer daarna 2 linkerzijpaden en steekt het grasland over naar de bosrand met bordje Park Zijpendaal
19.In het bos op het 2e pad schuin RA omhoog en kort daarna op het 1e pad LA verder omhoog
20.Waar je pad vlak is een rechter- en kort daarna een linkerpad negeren
21.Daarna gaat je pad weer iets omhoog en, let heel goed op, kort na dat stijgen op het 1e pad schuin RA, je gaat weer klimmen en maakt een flauwe rechterbocht
22.Waar je pad vlak is geworden op de 1e kruising RA, wat verderop komt er van rechtsachter een pad bij
23.Loop dit brede hier en daar wat grinderige pad (meer een bosweg) van ongeveer 1 kilometer helemaal uit
24.Onderweg zie je rechts een diep bosdal, maakt wat bochten, negeer alle zijpaden en steeds dalend word je bosweg een asfaltpad met ook weer wat bochten
25.Op dat asfaltpad op een Y-splitsing links aanhouden. Aan het einde en helemaal beneden ben je op bekend terrein want hier was je op de heenweg in de buurt
26.Steek de weg over en volg met een knikje het asfaltwandelpad strak langs de vijver, dan rechts van je. In de linkerbocht kom je langs horeca met rechts nog steeds een vijver
27.Kort daarna op het 1e asfaltpad RA, je gaat bijna gelijk een leuningloos brugje over en daarna RD de trap op
28.Boven RD het klimmende pad volgen en een rechterzijpad negeren
29.Na een kort vlak stukje weer een rechterzijpad negeren en je pad gaat met een linkerbocht flink stijgen
30.Na een bochtje ben je in een oud, hoog beukenbos en volg daarin je steeds duidelijk wordend pad. Op de langgerekte Y-splitsing het linkerpad aanhouden
31.Je komt uit op een rond bomenpleintje met in het midden een steen met daarop 2 ronde stenen, op dit pleintje haaks RA, 2e zandpad
32.Beneden (daar zie je links een flink grasveld) in rechte lijn RD, een dalende grindpad
33.Na ruim 50 meter de dalende rechterbocht volgen
34.Op de Y splitsing links aanhouden en even daarna op de T splitsing LA
35.Na de klim op het asfaltpad RA
36.Op de asfaltpadenkruising met handwijzer en banken LA, kort daarna zie je links het hek van een hertenkamp
37.Halverwege dat hek tussen 2 zwerfstenen RA richting wit landhuis
38.Voor dat landhuis RA en bijna gelijk bij lantaarnpaal 47 LA
39.Op de kruising bij lantaarnpaal 12 ook LA en je loopt voor dat landhuis langs
40.Beneden strak voor de vijver RA, voor het hek nog een keer RA en loop dit pad langs dat hek helemaal uit
41.Na het brugje op de driesprong LA (hier liep je al eerder)
42.Bij een volgend brugje LA, daar overheen en na het rechterbochtje zie je rechts een watermolen en een Brasserie
43.Loop dit pad met onderweg een brugje uit, aan het einde ben je bij de Molenplaats
44.Loop daarna dezelfde weg terug naar het station: weg RD oversteken (Bouriciustraat), kruising met knikje RD, na de speelplek RA en verderop is links het station.