zondag 1 juli 2018

Barend Westervelt Europees Kampioen Obstacle Run

Barend Westervelt Europees Kampioen Obstacle Run
In Esbjerg, Denemarken, is Barend Westervelt er in geslaagd om Europees Kampioen Obstacle Run, vergelijkbaar met survival, te worden. De wedstrijd was zwaar, op de allerlaatste hindernis pakte Barend pas de eerste plaats. De ontlading was enorm na de finish. "Echt kippenvel", grijnst Barend. Het is de derde keer dat het EK Obstacle Run werd gehouden.

Door Karin Stronks

"Het venijn zat in het staartje", merkt Barend Westervelt op. "De wedstrijd was op zaterdag, vijftien kilometer lopen en onderweg moesten hindernissen worden overwonnen. Hardlopen is niet echt mijn ding, ik moest mijn directe tegenstanders aanvankelijk laten gaan. Maar op het eind, tijdens de laatste drie kilometer, moesten we nog heel wat obstakels overwinnen en daar kon ik mijn slag slaan!" Barend wist langzamerhand steeds dichterbij zijn opponenten te komen, hij lag heel lang op de vijfde plek. "Dat was een heerlijk gevoel, echt kicken, toen ik nummer vier, drie en twee inhaalde. Op de allerlaatste hindernis startten de nummer één en ik ongeveer tegelijk en daar moest het gebeuren en het lukte! Wat was ik blij, echt kippenvel!"

Verrassing
Het startschot van de vijftien kilometer lange Obstacle Run klonk op de atletiekbaan van Esbjerg in Denemarken, daarna gingen de deelnemers het veld in. Barend lacht: "Ik moest nog even naar het toilet voor de start en ineens stonden mijn zus en haar vriend voor m'n neus, voor mij een volslagen verrassing! Ze fietsten met me mee en ik vond dat het toch echt moest gebeuren! En zo super dat het is gelukt!" Het EK werd in drie categorieën afgewerkt, drie kilometer individueel, acht kilometer met teams van drie atleten en de lange run van vijftien kilometer waar Barend in actie kwam.

Zwaar
Dat het zwaar was wist Barend vooraf, als ZZP-er werkt de Aaltense sportman voor het bedrijf dat de hindernissen opbouwt. "Op dinsdag, woensdag en donderdag bouwden we de 'obstacles' op voor de wedstrijd, dat is eigenlijk meteen een goede training! Ladder op, ladder af, sjouwen met balken en zware netten. Ik verhuur me aan dit bedrijf, daarnaast werk ik als ZZP-er ook als glazenwasser. Of ik verder train? Ja, ik probeer één à twee keer per week te trainen bij Ropes & Running in De Heurne", vertelt Barend. Hij vervolgt: "En na het EK moet alles weer opgeruimd worden, dat gebeurt meteen na de wedstrijden. Ik was dinsdagavond pas thuis!"

Surprise party
Thuis wachtte de Europees kampioen een grote verrassing, rondom het huis waren vlaggetjes opgehangen en familie en vrienden kwamen langs voor een surprise party, er werd gezellig gebarbecued. "Eigenlijk was ik doodop maar het was natuurlijk super dat ze er allemaal waren", geeft Barend aan. Door het EK te winnen kwalificeerde Barend zich voor het WK dat gehouden wordt in Engeland, locatie Nuclear Races in Brentwood. Hij zegt: "Of ik daar mee ga doen is nog niet zeker, deelname aan het EK in Denemarken was ook eigenlijk toevallig. Als ik daar niet aan het werk was had ik denk ik niet meegedaan."

Nuchter
De Obstacle Run is een hardloopwedstrijd met hindernissen. Vaak gaat de route door de natuur. Voorbeelden van 'obstacles' zijn hoge houten muren, het kruipen onder prikkeldraad, door sloten zwemmen en over touwnetten klimmen. In Amerika is Obstacle Run de laatste jaren een enorme trend en langzaam waait de sport over naar Nederland en Europa. Barend is gek op deze tak van sport: "De afwisseling, hardlopen en hindernissen, maakt het mooi!" Hij is erg nuchter en laat niet alles staan voor de sport. Hij gaat regelmatig op stap met vrienden en drinkt ook wel een biertje: "Mijn directe tegenstanders van het EK van dit jaar zijn veel strenger voor zichzelf. Ik ga er vrij ontspannen in. Maar als het startschot klinkt dan zet ik de knop om en ga vol voor de winst! Gelukkig pakte dat in Esbjerg heel goed uit!" (bron)

Geen opmerkingen: