zondag 23 september 2018

Gert-Jan Wassink heeft turbo nog niet gevonden in Dam tot Damloop

Gert-Jan Wassink
Met een tijd van 50.42 minuten is Gert-Jan zondag als dertigste gefinisht in de Dam tot Damloop. Een wedstrijd waar hij na afloop met gemengde gevoelens op terug keek. “De wedstrijd ging redelijk goed, maar ik was niet tevreden”, zo vertelt hij. “Dat komt omdat ik tot tien kilometer heel relaxed liep en toen dacht, nu ga ik een inhaalslag maken. Ik dacht jongens voor me in te kunnen halen en had nog veel power in mijn benen. Maar dat lukte niet. Mijn longen klapten als het ware weer dicht en ik kreeg mijn ademhaling absoluut niet onder controle.”

Waar dat vandaan komt, dat weet Gert-Jan inmiddels. “Het heeft ermee te maken dat ik nog veel vermoeidheid in mijn lichaam heb en heel erg moet trainen naar wat ik kan. Gebleken is dat ik onlangs de Ziekte van Pfeiffer heb gehad en uit het logboek valt terug te halen dat ik in die fase heel hard getraind heb. Ik was toen extreem moe, maar we wisten op dat moment niet dat ik Pfeiffer had. Daarmee heb ik toen eigenlijk teveel geforceerd, waardoor ik hier nu nog mee kamp.”

Dat heeft natuurlijk ook zijn effect op wat Gert-Jan op dit moment kan. “Mijn vorm lijdt daar wel onder”, vertelt hij. “Ik kan niet honderd procent diep gaan in de wedstrijden, merk ik, en hetgeen dat ik wil lukt elke keer niet. Dat is best wel frustrerend op die momenten. Als je ziek bent geweest en herstellende bent, kun je ook niet zo heel veel van jezelf verwachten, maar het is wel moeilijk. Je wil gewoon meer en ik wil gewoon presteren. Dat kan eigenlijk niet op dit moment, omdat mijn lichaam dat niet toelaat.” 

Er zijn ook wel goede dingen te zien. “Mijn herstel is wel goed. Na deze wedstrijd was ik ook erg snel hersteld en heb ik nog zes kilometer uitgelopen. Daar voel ik eigenlijk niets van en mijn benen voelde ’s avonds ook alweer heel goed. Ik kan dus niet zo diep gaan, maar mijn duurvermogen is goed. Die turbo is er alleen niet. Dat ik daardoor in de Dam tot Damloop veel jongens voor me moest laten, die ik normaal achter me laat, is wel frustrerend. Daar moet ik nu ook maar mee dealen, want ik kan er niets aan doen op dit moment. Ik moet nu even kijken wat met mijn gezondheid wel en niet kan.” (bron)

Geen opmerkingen: