zondag 2 december 2018

's-Heerenberg - 23e Montferland Run 7.5 km - 32.59 min - 59e plaats

Andre Bruil met dochter Anniek en Erna Wevers
Het is voor het 12e jaar dat ik aan de start sta van de Montferland Run en ik blijf het een mooie wedstrijd vinden. De laatste jaren doe ik, via mijn werkgever Estinea, altijd mee aan de 7.5 kilometer en dat bevalt me goed. We worden weer hartelijk welkom geheten door de cliënten aan de Zeddamseweg en de tafel is rijkelijk gevuld met koffie, krentenbollen en fruit. Er is zelfs gelegenheid om te douchen na afloop van de wedstrijd. Wat een onderkomen en dat op een paar honderd meter van de start, hoe luxe wil je het hebben? Het wordt dan ook enorm gewaardeerd door de ruim 20 atleten van Estinea die aan de start staan.

Ruim een half uur voor de start loop ik met Andre Bruil naar buiten. Bij de uitgang zet hij zijn rechterschoen op de gladde deurdorpel en wat volgt is een geweldige smak met zijn linkerzij op de stoeptegels. Voor mijn gevoel blijft hij enkele minuten liggen en hij schreeuwt het even uit van de pijn. Het lijkt er op dat het einde wedstrijd voor hem is maar heel langzaam staat hij op, wandelt enkele meters en begint warempel ook nog te joggen. Ik volg hem op enkele meters en gelukkig valt het allemaal erg mee. Na een goede kilometer stappen we weer naar binnen en maken ons gereed voor de wedstrijd.

Aan de start praat ik met enkele masters (Frank Keurntjes en Wilfred Elshof) wat bij, geef mijn Estinea tricot aan Frank Roos en sta ik in korte broek en T-shirt te wachten op de start. Het is de warmste 2 december sinds jaren en het beetje motregen wat er valt voelt ook nog wel lekker aan. Ik hoop dat ik voor vandaag onder de 4.30 minuten per kilometer kan blijven en na 2.5 kilometer in 10.45 minuten lig ik mooi op schema. Het middengedeelte voelt wat zwaarder aan en de 5 kilometer kan ik net binnen de 22 minuten houden. Nog enkele bultjes en dan de laatste afdaling van een goede driekwart kilometer naar de finish en het zit er al weer op.

In de einduitslag sta ik op een mooie 59e plaats en met deze klassering laat ik nog ruim 1.350 atleten achter me. Andre heeft bijna de hele weg met zijn vrouw Anky, dochter Anniek en buurvrouw Erna Wevers gelopen en ze komen na ruim 41 minuten over de streep, al eindigt Erna hier nog een eindje voor. Het begint intussen steeds harder te regenen maar als ik om 12.00 uur aan mijn uitlooprondje van 12 kilometer begin is het vrijwel droog. De lus naar Stokkum heb ik links laten liggen maar voor het overige gedeelte heb ik de wedstrijd zo prima kunnen volgen. Veel bekenden passeren me, de één wat gemakkelijker dan de ander maar allemaal bedwingen ze weer de toppen van het Montferland!
Mijn relatieve finishpositie in het totale deelnemersveld van de 7,5 kilometer

Geen opmerkingen: