zondag 9 december 2018

Verslag van de 26e Scharenborg Crossloop in Lichtenvoorde

Stefan Ritte
Rick Heutinck oppermachtig in 26e editie Scharenborgcross Lichtenvoorde

Door Benno Stevering

LICHTENVOORDE – Argonaut Rick Heutinck uit Doetinchem toonde zich de sterkste zondagochtend in het loodzware modderige parcours van de Scharenborgcross. In een overtuigende, controlerende, alerte stijl zette hij na 12,2 kilometer de klokken stil na 46.07 minuten. ‘’Dit is een echte cross waarbij niemand de hardloopschoenen weet schoon te houden. Heuvelaf goed uitkijken en na de drassige bochten flink doortrekken. De Montferlandrun ging in 54.44 minuten maar hamstringproblemen braken me op, waarna ik aan de fysiotherapie moest. Dat beviel me goed afgelopen week. Bij de Scharenborgcross kende ik dan ook geen pijn. Dat geeft vertrouwen voor de komende crossen. In de beginfase was ik met Pascal samen vlot weg. Elke pas was raak. Het ging me soepel af en gemakkelijk. De komende tijd kies ik niet voor survivalruns, maar meer voor atletiek. Reden hiervoor is dat ik wil genieten met mijn kids. Het vaderschap staat nu even voorop.’’ Er was flinke strijd te bespeuren. 

Achter de attent van voren lopende Heutinck werd Stefan Ritte uit Bocholt tweede voor trialrunner Pascal Schepers die dezelfde tijd liep als vorig jaar tijdens de sneeuweditie. Doetinchemmer Schepers: ‘’Met een goede pas was ik samen met Rick vlot weg maar ging later tot twee keer toe door mijn enkel heen. Ik denk dat een boomstronk de boosdoener was. Op de crossbaan kreeg ik echt weer een lekkere pas. Na mijn val had Stefan Ritte uit Bocholt gebruik gemaakt van de tijdwinst en zette in hoog tempo de achtervolging op Rick Heutinck in. In de slotfase wist ik net niet genoeg door te stappen om Ritte te achterhalen. Mijn motivatie om aan deze cross mee te doen is meer als trainingselement. Ik had als trialloper wel een goede ervaring om diep door de modder te lopen. Maar als je ten val komt wordt de strijd ineens anders.’’ 

Bianca Rougoor uit Breedenbroek smeet met haar krachten bij de vrouwen en maakte als survivalrunster met de juiste lichte trialschoenen het verschil. ‘’Grove noppen is hier ideaal. Trialschoenen geven meer grip. Te hard starten breekt je op in de rest van de wedstrijd. Toch bleef mijn tempo hoog. Ik sprong gewoon over die boomstammetjes heen. De Scharenborgcross is een supermooie loop met al die heuveltjes en vennetjes. Eigenlijk zou deze cross best een kampioenschap waardig zijn. Ik weet niet precies welke eisen eraan verbonden zijn. Ik heb me niet bewust willen forceren. Mijn focus ligt op de survival Dinxperlo en de lange run in Beltrum, echter deelname puur op plezier.’’ 

Baanatleet Bob te Lindert uit Heelweg van Argo miste de aansluiting vanwege een val na drie kilometer en werd tweede op de 6,1 kilometer achter triatleet Bert van Veen uit Boekelo. Van Veen was zichtbaar blij met zijn eerste plaats. Hij gaf aan dat het parcours leuk en uitdagend is maar ook bijna onderuit ging.’’ Lars Duistermaat uit Winterswijk werd derde. De lichtvoetige, Doetinchemse Wendy Mullink was blij met haar zege bij de dames. Vooral de eerste kilometer was voor de Argo-atlete flink afzien. ‘’Het was zaak het juiste pad te kiezen. Na mijn halve marathon in Doetinchem kies ik nu weer voor het kortere werk en de nodige crossen. Het was echt zwaar en afzien. Toch behaalde ik bij de dames vrij makkelijk de eindzege.’’ De Lopersvereniging Groenlo kon met 185 atleten terugkijken op een sterk bezet veld op een prachtig crossparcours.  
Pascal Schepers

Geen opmerkingen: