zaterdag 29 december 2018

Verslag van de 38e Oudejaarscrossloop in Vorden

Acht podiumplaatsen voor het Argo Topteam in Vorden, staand 2e van links trainer Stefan Scanu
Oudejaarscross Vorden prooi voor Remi Rondeel

Door Benno Stevering

VORDEN – Een fitte Remi Rondeel uit Zelhem pakte zaterdag de zege op de vijftien kilometer in 56.05 minuten. De Argonaut: ‘’Mocht ik nu inzakken, komen mijn achtervolgers dichterbij, ben daarom direct weggelopen vanaf start. Op de smalle paden in het bos viel het tempo wat terug. Ik heb een tijdje in Australië rondgetrokken. Na mijn terugkomst is deze eerste zege weer echt een opsteker. Mijn basisconditie is goed en ik voelde me fit. Het herpakken van mijn oude niveau zal echter even duren. Het geeft inspiratie om met het Argo topteam hier aan de start te verschijnen. Ik blijf me concentreren op de atletiek maar een kijkje bij de survival in Beltrum als deelnemer kan ook geen kwaad binnenkort.’’ Sprinter Luuk Nusselder uit Hummelo liep een opbouwende race vanuit een vierde naar een tweede positie. Dit was opmerkelijk en Nusselder voelde zich content mee. Op de tien kilometer voelde Jordy Kloet uit Doetinchem geen pijn, maakte het verschil en schudde zijn sterk lopende medevluchter clubgenoot Rick Heutinck van zich af. De Argonaut focust zich nu eerst op het NK Schoorl. Later volgen Kerkrade, de acht van Apeldoorn en daarna trainingsstage in Portugal. De Doetinchemse Wendy Mullink, wil haar huidige progressie voor komend jaar vasthouden. In Vorden heerste ze bij de vrouwen. ‘’Ik ben blij dat de afstand precies was in Vorden. Dat geeft goed vergelijkingsmateriaal. De eerste drie kilometer ging lekker. Daarna had ik het zwaar tot de zevende waarna ik me weer kon herpakken. In Pannerden moet je drie keer mee doen voor de competitie. Hier in Vorden niet. Dit is 1 wedstrijdcross. Ik voel dat ik weer op mijn oude niveau ben geraakt met de goede tijden van weleer. Dit hoop ik in 2019 vast te kunnen houden.’’ Mullink hield de concurrentie in Vorden op achterstand. Het vernieuwde parcours in Vorden was niet glad, maar wel technisch lastig. 

Bob te Lindert uit Heelweg vindt zijn weg als eerste jaar senior en hield als beste staande op de vijf kilometer in 16.34 minuten. Clubgenoot Ruben Garretsen werd na 1 kilometer op achterstand gezet. Bob te Lindert hierover: ‘’Ik wist te versnellen en mijn tempo vast te houden. Doordat het parcours wat lastiger is geworden is ook de kans om te verstappen groter geworden. Wegwedstrijden vind ik ook leuk. Maar bewust koos ons Argo team deze wedstrijd voor Pannerden. Crossen in het bos is leuk en versterkt je. Ik moet mijn weg nog zien te vinden als eerste jaars senior. Komend seizoen focus ik mij op de abdijcross in Kerkrade, de baan en nog wat crosswerk. Mijn doel is om de 1500 meter aan te scherpen, maar ook op de vijf kilometer hoop ik mijn pr van 14.58 te verbeteren. Ik heb daar de atletiekbaan van Nijmegen ervoor uitgedacht.’’  Veteraan Jay Sauer uit Nijmegen is een marathonloper. Toch koos hij voor de kortste afstand: ‘’Het parcours lag er redelijk bij en niet al te glad. Ik beschouwde het meer als een veredelde bosloop. Peter Bergsma eindigde vlak achter mij. Onlangs ging de halve marathon in Dronten nog in 1.15uur. Goede tijden bleven dit seizoen beetje voor mij uit. Binnenkort test ik me nog op de tien mijl van Woudenberg. Volgend jaar wil ik de marathon van Enschede rond de 2.35u lopen.’’ Het Argo topteam uit Doetinchem was goed verdeeld in de prijzen op de diverse afstanden. De organisatie van de jaarlijkse Crossloop mocht 850 deelnemers verwelkomen in een supergezellige oudejaarssfeer. Dit recordaantal is tevens de limiet van het evenement. De deelnemers waren lovend over het loopevenement in Vorden.
Remi Rondeel, de winnaar van de 15 kilometer

Geen opmerkingen: