zondag 21 juni 2020

Gijs Honing: Kilometervreter pur sang

Gijs Honing
Bij de virtuele Grachtenloop in juni rolde zijn uitslag als eerste bij het wedstrijdsecretariaat binnen om even na 08.00 uur in de ochtend. Het leek onwaarschijnlijk dat het de winnende tijd zou gaan worden. Een kleine speurtocht op zoek naar de atleet achter deze prestatie, leverde zomaar een bijzonder verhaal op.

Paspoort:
Naam: Gijs Honing
Woonplaats: Blokker (Noord-Holland)
Geboortedatum: 9 juni 1945 (75 jaar!)
(Voormalig) beroep: Vakbondsbestuurder FNV
Hobby`s: hardlopen en fietsen
Vereniging: AVVN  (AV Veteranen Nederland)

Gijs, je hebt wel iets met marathons, of niet?
Ja, dat klopt! De teller staat inmiddels op 735 en de laatste was de Flensburg Marathon op zondag 28 juni jl. Weliswaar een virtuele editie, maar er stond uiteindelijk toch ruim 42 kilometer op het klokje…

Naar welke marathon of ultraloop kijk je met het meeste genoegen op terug?
Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Ik heb heel veel grote marathons world wide gelopen, maar ook veel kleinere dichterbij huis en altijd veel plezier gehad en tevens tal van leuke contacten op gedaan.

Op 15 april `96 liep ik mee in de 100e marathon van Boston en mocht redelijk voorin het veld starten, omdat ik in mijn leeftijdsklasse de limiet had gelopen. In de 100 kilometer van Winschoten werd ik in 2001 Nederlands kampioen bij de masters 50-60 jaar. Enkele jaren later heb ik het Pieterpad, met een lengte van 503 kilometer, in 7 dagen gelopen. Totaal verschillende hardloopactiviteiten natuurlijk, maar geweldig om te doen!

Op je lange lijst marathons staat opvallend vaak de Mollen Marathon in Almere. Waarom?
Ach, dat is eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. Dit is een laagdrempelige marathon om de hoek. Ik wil alleen maar zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd. Ik ben nu immers 75 jaar en je weet niet wanneer het ophoud. De marathonafstand is hetgeen, dat het meeste oplevert…..

Welk buitenlands avontuur is je het beste bijgebleven?
Dat is de tocht in 2011, waarin we in 9 dagen dwars door de Portugese Algarve trokken. De totale afstand was 432 kilometer, met daarbij de nodige hoogtemeters. We hadden een mooi ploegje met veel gezelligheid en onderlinge kameraadschapen. Daar hecht ik veel waarde aan.

Je bent meer dan alleen hardloper, maar feitelijk een duursporter?
Naast het hardlopen, fiets ik ook erg graag en daarnaast heb ik in het verleden geschaatst. Ook daarbij zoek ik de uitdaging vooral in de lengte. Zo heb ik in de zomer van 1996 mee mogen doen aan een bijzondere fietstocht van Moermansk naar Zaandam over een afstand van 4865 kilometer met een groep van 20 Russen en 20 Nederlanders. Het was een even prachtige, als indrukwekkende ervaring.
Nauwelijks bekomen van deze inspanning, haalde ik in 1997 mijn 2e Elfstedenkruisje. Behalve op de schaats heb ik de Elfstedentocht ook per fiets en te voet afgelegd en heb daarvoor een brevet ontvangen.

Heb je nog doelen?
Jazeker! Ik wil graag met het fietsen deze zomer nog de 200.550 kilometer halen. Als ik af ga op de informatie van Wikipedia, heb ik dan 5 1/2  keer de wereld rondgefietst. Ik heb nog een slordige 1500 kilometer te gaan, dus ergens in augustus is het zover.

Voor het lopen heb ik de lat gelegd op 100.200 kilometer in wedstrijden en trimlopen en dat is twee keer de aardbol rond. Ik moet de komende tijd nog wel aan de bak, omdat te halen, maar vanwege de corona heeft het virtueel lopen zijn intrede gedaan. De wedstrijden kunnen dus al bij de voordeur beginnen…..

Wat is je geheim?
Ik heb eigenlijk geen geheimen. Rustig doorgaan is mijn devies en vooral evenwicht zoeken tussen fysiek bewegen en geestelijk druk zijn. Ik denk dat dit voor veel mensen heel belangrijk is, om latere gezondheidsproblemen te voorkomen.

Wat is nu typisch Gijs Honing?
Er is niets typisch aan, denk ik! Al weet ik overigens niet, of anderen daar ook zo over denken……

Wil je verder nog iets kwijt?
Ik heb lang genoeg gewacht op mijn 3e Elsfstedentocht, want dat had ik graag nog weleens willen doen. Mede vanwege een vrij ernstig fietsongeval van 2 jaar geleden, heb ik die ambitie moeten laten varen. Ik richt me nu nog louter op het hardlopen  en het fietsen. Tenslotte wens ik, dat we elkaar overeind houden en gezond blijven. Daar is onze sport- en in mijn geval, mijn sporten- hard voor nodig!

Gijs Honing, kilometervreter pur sang, is op zijn leeftijd van 75 jaar (!) nog dagelijks bezig met zijn passie, hardlopen en fietsen. Achter de geraniums zitten komt in zijn levensvisie (voorlopig) nog lang niet voor. Wat een klasbak! (FR)

Geen opmerkingen: