dinsdag 18 augustus 2020

Hardloper Rietman mikt op NK-kwalificatie

Robin Rietman 
De coronacrisis raakte de sportwereld in de Achterhoek hard. Ondanks de beperkingen hebben topatleten en atletiekverenigingen uit de Achterhoek zich goed staande gehouden in de afgelopen periode. Atletiekredacteur Tijn Piest sprak voor REGIO8 met enkele prominente atleten en verenigingen in de regio en werkte dit uit tot een serie updates. In dit deel komt Robin Rietman uit Doetinchem aan bod, die zowel in zijn sport als in zijn werk de gevolgen van het coronavirus ervoer.

De hardloper van Running Team Liemers, actief als verzekeringsadviseur, kwam thuis te werken toen zijn kantoor werd gesloten vanwege het coronavirus. "Ik kon het hardlopen veel beter combineren met mijn werk. Ik kon vaker een ochtendduurloop doen en ook kon ik mijn duurlopen tussen de middag gaan doen in plaats van ’s avonds na het werk." Een nadeel voor Rietman was dat hij niet meer op de atletiekbaan van AV de Liemers kon trainen. Intervalsessies verplaatste hij naar onverharde paden in de Kruisbergse bossen. Toch stond de atleet er niet helemaal alleen voor: "Deze trainingen kon ik altijd afwerken met mijn vriendin Bregje Sloot. Daarnaast heb ik tijdens deze periode ook geregeld mijn duurlopen kunnen combineren met mijn teamgenoot Daan Reintjes."

De focus in de wedstrijdloze periode lag bij Rietman vooral op doortrainen. Het winterprogramma werd langer doorgetrokken en door het thuiswerken kon hij zijn weekomvang uitbreiden. Hierdoor werd hij fitter en sterker. "De hoofdoorzaak hiervoor was de rust die gecreëerd werd door het thuiswerken en het verdwijnen van de wedstrijdspanning. Daarnaast heb ik het geluk dat mijn vriendin ook dagelijks traint, waardoor wij elkaar altijd scherp houden." De hardloper wordt gemotiveerd door de ontwikkelingen van zijn vriendin: "Ons motto is dan ook: één team, één taak."

Testwedstrijden
Ook al werden er de afgelopen periode geen officiële wedstrijden gehouden, Rietman liep wel drie ‘virtuele’ wedstrijden. Zijn goede vorm testte hij door middel van twee 5 kilometers (15.21 en 15.18 min) en een 3 kilometer (8.47 min). Op de 5 kilometer liep hij twee keer een persoonlijk record. Met de testwedstrijdjes was hij redelijk tevreden: "Tijdens de coronaperiode ging het qua trainingen super goed dus er had misschien meer ingezeten, maar dit kwam er tijdens de testwedstrijden niet uit."

Focus verlegt
Zijn focus verlegde Rietman daarna naar het baanseizoen, want op de atletiekbaan mogen weer wedstrijden plaatsvinden. Hij trapte het seizoen af met een 3000 meter op de baan in Utrecht. Deze resulteerde in een tijd van 8.43 minuten, drie seconden boven zijn PR. "Ik was tevreden met deze race, omdat ik van tevoren ontzettend gespannen was." Een week later nam hij nogmaals deel aan een 3000 meter op de baan in Utrecht. Deze wedstrijd verliep niet goed voor hem. "Daar heb ik iets te lang de balen van gehad, waardoor de eerste 1500 meter in Ede ook niet super ging. Daar liep ik 4.08. Dat is niet een tijd waar ik voor train, dus hopelijk gaat het de komende weken beter."

In vorm
Zaterdag start Rietman op zijn specialiteit: de 1500 meter. In Grootebroek loopt hij het Westfries atletiekgala. Zijn doel is kwalificatie afdwingen voor de NK Atletiek, die in het laatste weekend van augustus plaatsvinden in Utrecht. Hiervoor zal hij in de buurt van zijn PR (3.57,26) moeten komen. De hardloper is in vorm na een goede trainingsweek. "Laten we hopen dat ik onze regio mag vertegenwoordigen bij de belangrijkste atletiekwedstrijden van het jaar." (bron)

Geen opmerkingen: