donderdag 26 december 2013

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 9

van links naar rechts Hans Sielias, Raul Griffioen, Anita Roos, Gerdie Duenk en Henri Gelderblom
Wie gaan er met de eer strijken?

Tweede kerstdag. Tijd voor vrede, geborgenheid en liefde. Tijd voor het gezin en voor vrienden. Tijd voor tradities. Tijd voor cadeautjes onder de kunstkerstboom. Tijd voor de top 2000. Al met al de hoogtijdagen voor geluk en vrolijkheid. Voor mij een prachtig moment om iets nieuws te introduceren. Voor het eerst in de 43-jarige geschiedenis van Ava’70 worden vijf leden extra in het zonnetje gezet. Wie mag zich een jaar lang sportman, sportvrouw, sporttalent en sportcoach van het Ava’70 noemen? En wie gaat er met de Ava’70-aanmoedigingsprijs aan de haal?

Om inspiratie op te doen voor deze nu al legendarische prijzen, trok ik op kerstavond mijn hardloopschoentjes aan. Ik kon het niet laten om even een rondje langs de Aaltense kerken te maken. En ja hoor, de gebedshuizen zaten stampvol. Uiteraard niet met gelovigen. De term ‘schijnheilig’ werd weer nieuw leven in geblazen. Ik ving her en der wat gesprekken op. Een jonge hippe moeder op een bakfiets riep: “Schat is de Kerstman nou op eerste of tweede kerstdag geboren?” Toen ik stiekem even om de hoek van de katholieke keek, hoorde ik een man fluisteren: “Lieverd, waarom heeft die man voorin de kerk een jurk aan?” Een zwangere vrouw kwam waggelend de kerk in en pufte: “Jezus Christus!! Wat een drukte.” Schaamteloos! Op een gegeven moment zag ik vanaf een afstandje een atleet van Ava’70 staan met zij vrouw. Of het zijn eigen vrouw was laat ik even buiten beschouwing. Ze was in ieder geval een jaar of 15 jonger. Het was duidelijk dat ze verdwaald waren. Ik probeerde wat van het gesprek mee te krijgen. “Waarom heb je het adres van de kerk nou niet opgezocht op Google Maps, ik heb het je nog zo gezegd”, mopperde de vrouw. Het Ava-lid, die ik niet bij naam noem, reageerde kalm. “Rustig maar honnepon, ik heb mijn iPhone bij me. Even kijken welke kerk we moeten hebben. Wat ben ik ook alweer van huis uit? Katholiek of Gereformeerd?” Het was een pijnlijk tafereel.

Maar goed, ik merk dat ik volledig afdwaal van het onderwerp. Het draait vandaag natuurlijk om de belangrijkste sportprijzen van het jaar. We richten eerst ons vizier op de toekomst.

Sporttalent:
De eerste prijs die wordt uitgereikt is die van ‘sporttalent van het jaar’. Wie is er veelbelovend en voor wie ligt er een gouden toekomst in het verschiet? De jury was niet unaniem. Dit is een goed teken, Ava heeft talent in overschot! Toch is er een beslissing gevallen. De prijs gaat naar een man. Hij wordt vooral geroemd om zijn veelzijdigheid. Op de weg, baan en in het bos boekte hij opzienbarende resultaten. Hij richt zich volledig op de sport en is bereid om veel offers te brengen voor het hardlopen. SPORTTALENT VAN 2013 IS……………………HANS SIELIAS

Sportcoach:
De ledengroei van Ava’70 was in 2013 gigantisch. Dit is voor een groot deel te danken aan het uitstekende trainerscorps van de Aaltense atletiekvereniging. De jury kwam tot een gewogen oordeel. Opnieuw gaat de prijs naar een heer. De coach is een bindende factor tussen alle pupillentrainers. Deze charismatische man straalt veel rust uit. Hij heeft een goed overzicht en weet de jeugd altijd weer te boeien met vernieuwende oefenstof. SPORTCOACH VAN 2013 IS………………HENRI GELDERBLOM

Aanmoedigingsprijs:
Deze aanmoedigingsprijs gaat naar een dame van het vrouwelijk geslacht. Het ging niet zonder slag of stoot, maar in het laatste deel van dit jaar trok deze vrouw aan het langste eind. Op Facebook was ze goed voor 71 succeswensen, 137 complimenten en 1471 ‘likes’. Ze bleef haar concurrenten een paar ‘vind ik leuks’ voor. DE ‘AVA’70-AANMOEDIGINGSPRIJS VAN 2013 GAAT NAAR…………………GERDIE DUENK

Sportvrouw:
De vrouwelijke hardloper is waanzinnig in opkomst. Niet alleen in aantal, maar ook in prestaties. Ava’70 heeft een aantal geweldige kleppers binnen haar gelederen. Degene die zich voor het eerst in de geschiedenis ‘Ava’70 sportvrouw van het jaar’ mag noemen staat bekend om haar weergaloze techniek. De landelijke media waren lovend. Volkskrant: “Met haar souplesse en kracht doet ze qua loopstijl niet onder voor de Afrikaanse toppers.” De Telegraaf: “Een jonge hinde die haar concurrentes het zwijgen oplegt.” Benno Stevering van De Gelderlander schreef: “Als een sierlijke roofvogel jaagt ze op haar prooi.” SPORTVROUW VAN 2013 IS……………………..ANITA ROOS

Sportman:
Hoewel mannen en vrouwen tegenwoordig zogenaamd gelijk zijn, weten jullie allemaal dat de titel ‘sportman van het jaar’ de belangrijkste is. De winnaar is jong, snel, sterk en atletisch. Deskundigen spreken over een fenomeen. Het ritme dat hij in de sprint aan de dag legt, is van een bijzonder niveau. Hij beheerst niet alleen de korte afstanden maar behoort ook op de middenlange afstand tot de top. T&F-team trainer Hans Prinsen zei onlangs: “Zijn looptechniek kan moeiteloos worden gebruikt als studiemateriaal.” SPORTMAN VAN 2013 IS……………..RAUL GRIFFIOEN

Tijdens de oudejaarsloop van Ava’70 wordt het vijftal op een bijzondere manier geëerd. Volgende week maak ik het ‘sportmoment van het jaar’ bekend. 

16 opmerkingen:

Gerdie Duenk zei

Geweldig, wat ben ik hier blij mee, en weer een superstuk om te lezen

Gerben zei

Erwin

In 1 woord:

GEWELDIG!!!!!

Eric Hoogerbrug zei

Alle winnaars GEFELICITEERD!

marco zei

Iedereen van harte gefeliciteerd. En wie niet gewonnen hebben kunnen er het aankomend jaar alles aan doen om ook in de spotlights te staan. Prachtig

Hans Sielias zei

Goeie morgen Geert,

Die Erwin maakt er wat van, “sporttalent v/h jaar”. Het legt wel een behoorlijke druk op mij. Ik ben nu wel verplicht om de stijgende lijn vast te houden.
Ik heb Erwin zijn mailadres niet, maar doe hem de groeten en ik geniet van zijn verhaaltjes, erg leuk.

Prettige jaarwisseling

Groet
Hans Sielias

Peter Kroesen zei

Trots op jullie ,
super vooral op de buurman Hans,

Fijne Feestdagen allemaal.

Peter uut Dinxper.

André en Inez zei

Alle prijswinnaars gefeliciteerd.
Superleuk !!

Andre Br. zei

Erwin,

Fantastisch verhaal!

Anita Roos zei

Prachtig verhaal weer Erwin,ik voel me zeer vereerd.Sportvrouw van het jaar haha...Dat had ik nooit durven dromen! Dank dank!

theo stronks zei

Wederom boeiend Erwin,alle award winnaars proficiat

Katja zei

Hier is het laatste woord nog niet over gesproken Erwin.
Allen gefeliciteerd.

Anita zei

Ehhhhhhhh...proef ik hier een lichte vorm van jaloezie Katja?? Zal toch nie waar wezen? Dit is toch de mooiste grote onzin uit Erwin's ZIN en ONZIN....

Katja zei

Ja ik ben errug jaloers Anita. Altijd al geweest.

Katja zei

Ik dacht dat het echt was.

dave zei

Hoe zit het met Wokkie Wamelink zelf dan... die heeft ook talenten.

Unknown zei

Geweldig geschreven !