zondag 15 december 2013

Emmerich am Rhein (D)

Grote schepen op de Rijn bij Emmerich
Zondag zet ik Ina rond de middag af op de ganzenmarkt in Gendringen waar ze nog een aantal uurtjes aan het werk moet en rijd ik zelf enkele kilometers verder naar onze oosterburen. Ik heb hier een ronde van ruim 15 kilometer om de stad Emmerich uitgezet en die begint in de buurt van het station. Het knooppuntensysteem wordt in Duitsland iets anders aangegeven dan bij ons maar ik heb mijn weg hier al snel in gevonden.

Na enkele kilometers loop ik over de prachtig promenade aan de oever van de Rijn. Een aantal mensen ontspannen zich al in de vele cafés of restaurants die zich hier bevinden of kijken hoe de grote schepen de stad voorbij varen. Ik werp nog even een blik op de grootste hangbrug van Duitsland en loop in de richting van de grote weg..

Als ik de stad nog maar net weer uit ben, kom ik de atleten tegen die mee doen aan de halve marathon van Emmerich. Door een aantal wordt ik vriendelijk begroet en als ik de weg afkijk zie ik in de verte één van de geelhemden van mijn atletiekvereniging aankomen. Hij heeft het tempo er nog goed inzitten en moet niet ver meer van de finish zijn want ik kan de stem van de omroeper al horen. Als de atleet dichterbij komt blijkt het Hans Sieleas te zijn, die onlangs nog de marathon van Istanbul liep. De topfitte zestiger, die voor een halve marathon zijn hand niet omdraait, loopt er dan ook nog erg ontspannen bij, klasse Hans!

In het stadsdeel Borghees, gelegen in een bosachtig gebied, bevindt ik me nog steeds op Duits grondgebied. Tot het congres van Wenen hoorde dit bij Nederland maar in het jaar 1816 werd deze buurtschap aan Pruisen toebedeeld. Tegen onze eigen landsgrens aan kom ik in het stadsdeel Klein Netterden, waar aan de andere kant van de grens het Achterhoekse dorp Netterden ligt. Enkele kilometers nadat ik de razende auto's van de Duitse autobaan A3 achter me heb gelaten, loop ik de stad Emmerich weer binnen. Nadat ik me omgekleed heb, stap ik in de auto om terug naar Gendringen te gaan waar Ina haar werk er bijna heeft opzitten (Knooppunten 1-3-88-86-87).

Klik op de links voor enkele foto's

fotoalbum

Geen opmerkingen: