zaterdag 3 maart 2018

Brons voor Nadine Visser en Sifan Hassan op WK in Birmingham

Brons voor Nadine Visser.....
Op de avond van de derde dag van het WK Indoor in Birmingham kwamen vanavond in de halve finale van de 60m horden twee Nederlandse atletes aan de start: Eefje Boons en Nadine Visser. Eefje Boons, de pupil van Michel Knobbe, heeft het hoogst bereikbare, de halve finale behaald en dat was een een uitstekende prestatie.

door René van Zee

Vooral voor Nadine Visser was het vanavond erop of eronder om de finale te bereiken. Zij haalde de finale en hoe: In een prachtige race verbeterde ze het Nederlands record van Marjan Olyslager uit 1989 en bracht het van 7.89 naar 7.83. Olyslager liep het Nederlands record destijds ook in de halve finale van het WK Indoor in Budapest. Visser:“ Ik voelde me voor de halve finale heel goed in de warming up. Bart Bennema had me nog nooit zo goed gezien. Ik was wel nerveus. ik wilde in de finale, daarvoor moest ik wel bij de eerste twee eindigen. Als tijd snelste wilde ik niet in de finale gaan. Ik zou niet gaan voor een zevende of achtste plaats. Het is een geweldig Nederlands record: 7.83.” De Vissershow ging nog verder deze avond, want in de finale werd ze derde in 7.84 achter de twee Amerikaanse loopsters Kendra Harrison in 7.70 en Christina Manning in 7.79. Het moet ook een geweldige genoegdoening zijn voor Bart Bennema, de toptrainer die, nadat hij Dafne Schippers naar de top had geleid, moest terugtreden ten gunste van Rana Reider. Bennema liet zien wat voor een toptrainer Nederland in zijn geledingen heeft, de progressie van Nadine is vooral zijn werk. Nadine Visser kon haar ogen niet geloven, toen haar naam als derde op het scorebord verscheen. Ik heb even gewacht of het geen vergissing was, maar het was waar. Nadine Visser was vandaag de beste Europese en liet o.a. Cindy Roleder achter zich.

De Nederlandse feesten gingen nog verder in de Indoor Arena toen Sifan Hassan na haar zilveren medaille van de 3000m, op de 1500m de bronzen medaille veroverde(4.07.26). Hassan liep veel offensiever deze keer en bleef lange tijd in het spoor van Genzebe Dibaba (4.05.27).Op het laatst moest ze dan ook nog Lara Muir (GB) voor laten gaan. Gezien de matige voorbereiding met slechts een 3000m voor het WK is het behalen van twee medailles een prachtige prestatie.

Drie prestatie moeten nog vermeld worden: de sterke overwinning van de Pool Adam Kszczot in 1.47.47 in een niet al te sterk bezette 800m.De sensationele overwinning bij het polstokhoog van Sandy Morris met 4.95 voor de Russin Anzhelika Sidorovamet 4.90 en Katerina Stefanidi met 4.80. De laatste mist nog een titel,(het WK Indoor) en had gehoopt deze in Birmingham te behalen. Zij zal in ieder geval nog twee jaar moeten wachten.

Het toetje bleef voor het einde van de avond toen de 60 meter mannen in een spetterend gevecht tussen de Amerikaan Christian Coleman en de Chinees Su, eindigde in een overwinning van de Amerikaan in 6.37( de tweede tijd ooit) voor de Chinees Su in 6.42. De zevenkamp werd een overwinning voor de Fransman Kevin Mayer met 6348 punten voor de Amerikaan Damian Warner met 6343 punten. Spannender kan men niet verzinnen….Eelco Sintnicolaas werd vijfde met 5997 punten.

Koen Smet liep 7.69 op de 60m horden en werd derde in zijn serie. De pupil van Ineke Bonsen kwalificeerde zich als derde in zijn serie voor de halve finale, een puike prestatie. Smet: „ik heb natuurlijk enige ervaring, doordat ik bij het WK in Sopot vier jaar geleden aan de start stond. Dat was een voordeel, alles is dan niet meer nieuw. Ik raakte vandaag de vijfde horde vol, zodat ik struikelend over de finish kwam…..“.

.....en Sifan Hassan

Geen opmerkingen: