zondag 11 maart 2018

Verslag van de 2e Elverloop in Nieuw-Wehl

Fred Keurntjes
Fred Keurntjes pakt winst in Elverloop op vijftien kilometer

Door Benno Stevering

NIEUW-WEHL – Een eenzame strijd tegen de wind alleen aan kop van start tot finish eindigde voor Fred Keurntjes uit Zevenaar zondag bij de Elverloop in een tijd van 56.06 minuten. ‘’Aangezien dit mijn eerste wedstrijd weer was na het NK waar ik tweede werd bij de veteranen wilde ik de Elverloop als training lopen, maar ik kwam direct op kop te liggen. Vroeger ging deze loop nog over twee grote ronden, leuk overigens voor het publiek om te volgen. Tegenwoordig is het 1 grote ronde.  Met een constante interval hield ik het tempo in deze vijftien kilometer hoog waardoor de concurrentie op achterstand bleef. Het parcours over een grote ronde met verste punt Angerlo, kenmerkte zich door verharde weg en smalle paden. De omstandigheden waren goed. Ik hou van regen, wind en kou. Een zomerloper ben ik niet. In de Elverloop was het niet zozeer de kou zoals in Pannerden, maar de wind die overheerste. Dan loop ik ook niet zoveel wedstrijden als in de winter. Op het NK 10 km veteranen in Schoorl liep ik constant alleen. Na negen kilometer was mijn concurrent bij de veteranen echter bij me om me te passeren, waarna ik uiteindelijk tweede werd.’’  

Langeafstandloper Marco Rutgers uit Doetinchem liep van een vierde naar een tweede plek in 57.55 minuten.’’Momenteel ben ik goed in vorm. In de achtervolging koos ik om mijn eigen tempo te lopen. Toch kostte het tegen de wind in op de dijk nog veel kracht. Voor het publiek zou de vijftien kilometer leuker zijn met twee ronden in plaats van 1 grote ronde. Maar de catering rondom de finish was perfect geregeld door de Elver organisatie. Dit is een afsluiting van een week van 110 kilometer als voorbereiding op de Rotterdam marathon waar ik onder de drie uur wil lopen. In plaats van echte tempotraining loop ik blokken van drie maal drieduizend meter voor mijn marathontraining. Onlangs nog een lange afstand van 35 kilometer gelopen.’’ Triatleet Martin Hageman uit Didam werd derde op de lange afstand. In de Baggerloop was hij nog vierde op de tien kilometer. ‘’Lopen op het vlakke terrein ligt me beter. Marco Rutgers haalde me halverwege op de dijk bij Angerlo in. Rutgers liep sterker.’ De vierde loper, Rob Ribbink uit Westervoort, bleef uiteindelijk op vijftig meter van mij hangen.’’ De focus van Hageman die een slechte zwemmer, maar wel een goede loper en wielrenner is, is  gericht op de halve triatlon van Didam. Triatlete Marian van Hilst uit Steenderen realiseerde de winst bij de vrouwen in 1.08.45 uur. Haar focus is dit seizoen gericht op de halve triatlon.’’Ik ondervind nog steeds naweeën van de griep. Door het hoesten heb je dan bij het hardlopen last van de ademhaling. Voor mij dit seizoen geen hele triatlon, maar training voor een halve. Mijn doel ligt bij de run bike run in Almere. Verder staat er een halve triatlon in Bocholt en in Didam op het programma.’’ De 54-jarige trialrunner John Peters uit Wehl was met 1.02.40 uur de rapste Wehlenaar. Zijn commentaar: ‘’Als je de fairtrade biobananen van Ab Molenwijk ziet dan kom je echt wel op de finish af. Op de terugweg via Eldrik liepen we in het open veld en ging vanwege de sterke wind mijn snelheid naar beneden. Maar daar had een ieder last van. Ik heb er een minuut langer over gedaan dan vorig jaar. Vorige week liep ik nog in de Baggerloop mee. De ondergrond was daar keihard, wel anders dan die drassigheid van voorgaande jaren. Als Wehlenaar vind ik het een must om hier in Nieuw-Wehl aan de start te moeten staan. Met een drinkpost onderweg en de vele vrijwilligers die het evenement mogelijk hadden gemaakt vond ik het goed georganiseerd. In de afgelopen periode heb ik ook trials gelopen. Erg mooi om te doen. Dan hangen de lintjes aan de bomen en moet je je weg zien te vinden.’’  

Een record werd gelopen op de vijf kilometer door de lichtvoetige Yahala Awal Aman uit Doesburg, lid van Argo in 15.42 minuten. ‘’We gingen gelijk op. Kop om kop werd afgewisseld. De eerste drie kilometer stond er veel wind, maar dat vonden we niet zo zwaar. De wind draaide uiteindelijk en hadden we alleen in de laatste kilometer daar nog enigszins last van. De laatste kilometer werd een mooie eindspurt.’’ Mudesir Awal Aman eiste de tweede plek op in 15.46 minuten. Sterk liep ook de fit ogende Oosterink van Argo met een vierde plek in 16.48 achter Tim Loohuis uit Haaksbergen. ’’Ik was deze dag erg fit. Ik liep sterk en dat pakte ook goed uit in de klassering. Helaas geen podiumplek.  Maar ben wel blij met mijn tijd. Ik heb nooit eerder zo snel gelopen. Tijdens de Track en Field Run in Aalten werd hij de dag ervoor nog tweede. De vijfde plek ging naar Tom van Beusekom van de Liemers. Tom liep een goede wedstrijd continue kort voor Guido van Engelen uit Zevenaar. Samen waren ze alleen in de eerste vijfhonderd meter in de buurt van de Awal broers te vinden. Daarna vlogen de Argonauten in hoog tempo lichtvoetig over het parcours. Na vier kilometer was Oosterink nog in staat van Beusekom te passeren in de laatste kilometer. Tom van Beusekom gaf aan dat de Elverloop voor hem weer een extra prikkel was voor zijn deelname aan de Stevensloop die komende week in Nijmegen gehouden zal worden. Argonaute Femke Koning uit Doetinchem weerstond de wind rond de vierde kilometer, viel niet ver terug en pakte de winst bij de vrouwen op deze afstand in  20.23 minuten. Ze benadrukte meer wedstrijdritme op te gaan doen. ‘’Ik loop nu al dertien jaar bij Argo en sinds enkele jaren bij Joeri Voltman. Eens per maand een wedstrijd is niet voldoende. Als ik beter wil worden moet ik meer wedstrijden lopen. De eerste kilometer ging te hard. Ik viel na drie kilometer terug van 3.55 naar 4.20 minuten per kilometer. De wind stokte mijn tempo, maar ik viel uiteindelijk niet ver terug.’’ Veterane Ilona Schmitz uit Lengel werd tweede dame, gevolgd door Sandra Spronk. Ilona gaf aan dat ze lekker hard gelopen ondanks de nodige tegenwind. In de Paasloop is ze weer van de partij. In totaal trok de Elverloop een 200 deelnemers. Marathonloopster Annelies die samen met de Elver organisatie alles in goede banen leidde, was content met het wedstrijdverloop. Onlangs was ze nog actief in de Vordense kastelenloop in haar voorbereiding op de Rotterdam marathon. Na afloop reikte ze met speaker Harry Striekwold uit Gaanderen die het evenement op voortreffelijke wijze aaneen sprak, de prijzen uit.
Ilona Schmitz

Geen opmerkingen: