donderdag 1 maart 2018

WK Indoor Dag 1: Zilver voor Sifan Hassan

Sifan Hassan: „ik ben tevreden met mijn zilveren medaille
Op de eerste avond van het WK Indoor 2018 in Birmingham was er na de opening een kort programma met de finales hoogspringen voor mannen en vrouwen, waarna het belangrijkste nummer voor Nederland de 3000m vrouwen met Sifan Hassan kwam. De Indoor Arena was niet uitverkocht. Vooruit wisten we dat het geen eenvoudige opgave zou worden voor Sifan Hassan, de wereldkampioene indoor over 1500m van Portland 2016.De bezetting op de 3000m was een stuk sterker als in 2016, met voorop de wereldkampioene van 2016 wereldrecordhoudster Genzebe Dibaba . De eerste twee kilometer ging vrij langzaam waarna Genzebe Dibaba eerst na 2000 de aanval inzette en zonder in groot gevaar te komen wereldkampioene werd. De laatste kilometer ging onder de 2.40. Genzebe Dibaba finishte in 8.45.05, voor Sifan Hassan in 8.45.68 en de Engelse Laura Muir 8.45.78. Hassan begon rustig achter in het veld, kwam halverwege meer naar voren, maar was net iets te laat om de aanval van Dibaba gelijk te beantwoorden. Hassan heeft meer inhoud gekregen en dat bezorgde haar op de eindstreep zilver.

door René van Zee

Reactie Genzebe Dibaba : „Ik ben blij, dat ik voor de derde maal wereldkampioene indoor ben geworden. Het was een tactische race. Toen ik de aanval zo sterk kon inzetten, wist ik dat ik ging winnen. Morgen probeer ik op de 1500m mijn tweede gouden medaille te winnen. 2017 was voor mij geen goed jaar, maar ik heb het gevoel, dat 2018 beter gaat worden“.

Sifan Hassan: „ik ben tevreden met mijn zilveren medaille. Ik was eigenlijk niet heel goed voorbereid op dit kampioenschap. Ik was op vakantie geweest en ben toen weer met de opbouw begonnen. Ik had maar een wedstrijd gelopen. Ik wist eigenlijk niet goed waar ik stond. Morgen start ik ook op de 1500m“

In 2016 werd Maureen Koster in Portland 4e in 8.56.44, terwijl in 2014 in Sopot Sifan Hassan 5e werd in 9.03.22

Even terugkijken in de geschiedenis!

Elly van Hulst, de pupil van Theo Kersten werd in Budapest 1989 wereldkampioene 3000m in een nieuw wereldrecord in 8.33.82. In deze wedstrijd ging de Ierse Liz McColgan (Vanavond liep haar dochter mee) aan de leiding in een wereldrecord tempo: 1000m:2.52.13 en 2000m in 5.46.29. Elly van Hulst, de Europees Kampioene was de enige ,die kon volgen. 600m voor het einde liep Liz Mc Colgan een tussentijd op de 400m van 66 seconden. In de laatste 100m zette van Hulst de aanval in, won en bleef zes seconden onder het wereldrecord. Van Hulst: “Ik wist, wanneer ik maar dicht in de buurt bleef ik kon winnen. Zij was een prima haas voor mij“. (bron)

Geen opmerkingen: