vrijdag 30 maart 2018

'De mooiste maar zwaarste dag van m'n leven'

De marathonlopers van De Zandloper trotseerden een gevoelstemperatuur van -11 graden tijdens de drie uur durende training

Zestien 'Zandlopers' trainen voor marathon Rotterdam

Door Karin Stronks

AALTEN – Zestien leden van hardloopgroep De Zandloper bereiden zich al maandenlang voor op de ultieme prestatieloop: de marathon. Op zondag 8 april doen ze samen met duizenden collega-sportievelingen mee met de 38ste editie van de Marathon van Rotterdam. Merle Kleine Schaars (23) loopt voor het eerst een hele marathon, Vera Meinen (34) doet voor de tweede keer mee. 

Persoonlijk trainingsschema
Vorig jaar deden er vier 'Zandlopers' mee aan de marathon van Rotterdam, dit jaar vier keer zoveel. Trainer en coach Henk Mengers begeleidt de zestienkoppige groep. Merle legt uit: "Henk schrijft voor elke loper een persoonlijk trainingsschema, een schema dat precies bij je past. Hij kent ons goed, weet hoe we lopen." Mengers vult aan: "De groep traint twee keer per week samen, op maandag is er techniektraining, elke zaterdag staat een lange duurloop op het programma. De overige twee trainingen bepalen de lopers zelf. We hebben een appgroep aangemaakt waarin we heel open zijn. Als het met één van de leden niet zo goed gaat wordt dat benoemd. Zo houden we elkaar goed in de gaten en kunnen elkaar steunen."

De kracht van de groep
Vera onderkent het belang van de groep. Ze geeft aan: "We vormen een hecht team, we zijn allemaal heel verschillend maar we hebben hetzelfde ultieme doel: de marathon van Rotterdam uitlopen. We hebben bijvoorbeeld afgesproken dat we geen alcohol drinken tijdens de intensieve voorbereiding. We peppen elkaar op als het moet. Iedereen heeft zijn of haar dag wel eens niet, de kracht van de groep is hierin heel belangrijk vind ik. Soms moeten we elkaar zelfs afremmen, als het tempo aan het begin van een hele lange duurloop te hoog is dan melden we dat en we passen het aan!" Vera vervolgt: "Vorig jaar liep ik mijn eerste marathon, ik heb me toen gefocust op een eindtijd, de omstandigheden waren zwaar, het was warm. Ik was ziek, moest overgeven, heb ontzettend afgezien. Toch heb ik genoten, van alles, van het lopen en de hele entourage er omheen. Het was de mooiste maar zwaarste dag van m'n leven… Dit jaar focus ik me nergens op en richt me volledig op het uitlopen."

Geen 'vreemd' voedsel of drankje
Merle is drie jaar geleden begonnen met hardlopen, samen met haar moeder. Vera loopt al elf jaar: "Drie keer heb ik het lopen onderbroken vanwege een zwangerschap!" Henk Mengers zegt: "Als je wilt trainen voor een marathon moet je minstens drie jaar hardlopen in de benen hebben. In de zomer begint het al, driekwart jaar voor de marathon. Dan bereiden we de lopers voor op een halve marathon. De langste duurloop voor de 'Zandlopers' in de aanloop naar de marathon is drie uur hardlopen. Sommigen leggen dan 27 kilometer af, anderen lopen 32 kilometer. Ja, inderdaad, met de hele marathon moeten er nog twaalf tot vijftien kilometer bij maar daar kun je niet voor trainen. Je moet die energie bewaren, sparen voor de dag zelf." Hij vervolgt: "Alles is belangrijk tijdens een marathon. Ik leg mijn lopers uit dat ze geen 'vreemd' voedsel of 'vreemde' drankjes moeten aannemen, alleen water en je eigen eten en drinken gebruiken. Je lichaam levert een topprestatie, alle dingen die anders zijn dan dat een loper gewend is worden afgestoten."

Gedragen door het publiek
Merle kijkt erg uit naar haar eerste marathon. Ze glimlacht: "Vorig jaar twijfelde ik nog en ben niet verder gegaan met de voorbereiding na de halve marathon. Achteraf had ik spijt en nam me meteen voor om dit jaar wel mee te doen. Het sociale leven staat nu even helemaal in het teken van de marathon van Rotterdam van zondag 8 april, ik ga er vanuit dat het absoluut de moeite waard is!" Vera weet: "De laatste kilometers zijn het meest indrukwekkend. Je wordt gedragen door het publiek…" (bron)

Geen opmerkingen: