donderdag 18 september 2014

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 45

Erwin Wamelink 'Zielig zijn is het ergste wat er is'


Onrustig ijsbeer ik door de woonkamer. Nog maar een bidonnetje vullen. Heb ik wel voldoende gegeten en gedronken? Normaal ben ik voor een wedstrijd niet nerveus te slaan, maar vandaag gieren de zenuwen in alle hevigheid door mijn lichaam. Het is D-day. Dit is het moment. De belangrijkste wedstrijd van het jaar. Na alle 4e, 5e en 6e plaatsen in regionale wedstrijden, wordt het hoogtijd om dat laatste stapje te maken. Dit, voor mij, fantastische loopjaar moet bekroond worden met een podiumplek en een tijd onder de 18 minuten in de Kramp Run.

Vanaf de eerste startrij vertrek ik met 800 anderen aan ‘mijn’ 5 kilometer. Als ik vluchtig om mij heen kijk, hoef ik voor niet veel atleten écht bang te zijn. Een prachtig duel met maatje Tim te Brake, daar zit ik met smacht op te wachten. Al weken jutten we elkaar op in aanloop naar deze wedstrijd. Direct vanaf de start is het duwen en trekken. Ooh, wat heb ik daar een godsgruwelijke hekel aan. Door alles en iedereen laat ik me opzij duwen. Met een grote groep lopers slingeren we over het parcours. Ik heb het idee alsof ik in een kermisattractie zit. De adrenaline dendert door mijn lichaam. Tot aan de Svedexhal doorsta ik wonder boven wonder alle 'vechtpartijen' en heb ik nog steeds zicht op een prachtige klassering.

Maar dan ineens gaat het helemaal mis. Wanneer ik de Kramphal in loop zit ik plots in een nachtmerrie. Nog nooit ben ik zo wreed geconfronteerd met mijn slechtziendheid. ‘Blinde’ paniek maakt zich van mij meester. Mijn hart klopt in mijn keel. Een benauwd en beklemmend gevoel dat ik niet kan thuisbrengen. Als ik er nu, een aantal dagen later, aan terug denk, lopen de koude rillingen weer over mijn rug. De halve minuut die ik maximaal in de fabriekshal ben, voelt aan als tien minuten. Een plek waar eigenlijk niks kan gebeuren, bezorgt mij nu een angst die ik niet veel vaker heb gevoeld. Overal om me heen zijn lopers, ik hoor ze, ik voel ze, ik ruik ze maar ik zie ze niet. "Ik zie niks! Ik zie niks!" Is het enige wat ik boven de keiharde housemuziek uit kan schreeuwen. Aan alle kanten schieten atleten mij voorbij. Plots word ik bij mijn arm gepakt door, later blijkt, Matthijs Duenk. Iemand anders duwt zacht een hand tegen mijn rug. Met aanwijzingen van een aantal atleten en met fysieke ondersteuning van Matthijs word ik de hal uit geholpen. Ik voel me: hulpbehoevend, vernederd, kwetsbaar en zielig ,vooral zielig en dat is het ergste wat er is.

Als ik de hal uit kom heb ik het idee dat ik zojuist Knock-out ben geslagen. Podium ambities, een mooi duel met Tim, een tijd onder de 18 minuten, het kan me allemaal weinig meer schelen. Stoppen, weg van het parcours, weg bij al die vrolijke mensen, weg uit dit dorp, dat is wat ik wil. Gelukkig kan ik mezelf nog enigszins beheersen en vervolg ik, met een hartslag van ver boven de 200, mijn weg. Ook in het tweede deel van de eerste ronde is mijn oriëntatie ver te zoeken. Ik merk dat ik tril als een rietje en dat ik met ieder bochtje en stoepje de grootste moeite heb. Verschillende ‘concurrenten’ loodsen mij, met goedbedoelde aanwijzingen, over het parcours. Iets wat ik tegelijkertijd als bijzonder hartverwarmend en totaal vernederd ervaar. Als een zombie loop ik verder. Mijn benen willen dolgraag maar mijn hoofd houdt alles tegen. Terwijl ik normaal knok tot het bittere eind, vecht om elke positie en sprint om iedere seconden, ben ik nu totaal verstijfd. Als een slecht geprogrammeerde robot, zwerf ik door de Varsseveldse straten. Na 19.19 minuten bereik ik, als een uitgewrongen washand, de finish van een wedstrijd die als een bizarre roes aan mij voorbij is gegaan. Ik voel me letterlijk en figuurlijk doodziek. Nog nooit heb ik zo verschrikkelijk afgezien, zonder daadwerkelijk moe te worden.

Wanneer ik Matthijs na afloop tegenkom bedank ik hem uitvoerig. Als hij vervolgens ook nog zegt: "Ik heb in de tweede ronde nog gekeken of je bij me liep", heb ik alle moeite om mijn tranen te onderdrukken. Ondanks dat ik mentaal behoorlijk gebroken was, blijf ik een stugge boer en kan ik mijn emoties onder controle houden. Wat voor hem waarschijnlijk een kleine moeite was, ervaar ik als een heldendaad die ik niet snel zal vergeten.


Als ik de volgende ochtend wakker word, kan ik alles weer heel goed in perspectief plaatsen. Het relativeringsvermogen, waar ik het doorgaans zo van moet hebben, is weer helemaal terug. Die handicap heb ik en houd ik en daar is prima, zeg maar gerust fantastisch, mee te leven. Die enkele momenten dat ik er mee word geconfronteerd zijn op één hand te tellen. Ik kijk alweer met veel genoegen uit naar de volgende wedstrijd. Gewoon weer doen wat ik altijd heb gedaan, met volle teugen genieten van deze fantastische sport.

14 opmerkingen:

Ben saalmink zei

Indrukwekkend verhaal!,

theo stronks zei

Mooi beschreven Erwin,gelukkig heb je geen tunnelsyndroom aan over gehouden.

Katja zei

Erwin ik ben trots op je. Je hebt je niet uit het veld laten slaan.

Anoniem zei

Dit is je beste column tot nu toe.
Je beperking onder ogen zien / emoties tonen en benoemen / hulp aanvaarden. Achteraf relativeren en vooral doorgaan. Grote Klasse.
Henk Mengers

Geert zei

Je moet je wel erg rot hebben gevoeld in die Kramp hal Erwin, knap dat je door bent gegaan.

Heb je er in de voorgaande jaren geen last van gehad?

Dirk zei

Mooi en ontroerend verhaal!!
Hiermee laat je zien een grote schrijver in de dop te zijn.

Gerrit zei

Ik krijg een brok in mijn keel als ik dit lees Erwin, voel me als mede organisator ook verantwoordelijk voor deze ellende.

Het blijkt dat de ingehuurde geluidsinstallatie en schijnwerpers die we in de Kramp Haal gebruikt hebben, aan elkaar zijn gekoppeld. Hoe harder het geluid, hoe feller de verlichting. In eerdere jaren was dit geen probleem omdat het geluid hard genoeg was, maar nu stond Jubal bij de uitgang waardoor we het geluidsvolume zachter hebben gezet om hun niet te overstemming. Met als gevolg dat er ook (veel) minder licht in de Kramp Hal was.

Onze oprechte excuses hiervoor en een leerpunt voor volgend jaar.

Lisa te Molder zei

Je bent een kanjer Erwin!

Gerrit Heersink zei

Super colum Erwin!
Plannen voor een overdekte AVA baan hebben we bij deze in de ijskast gezet:)

wim brinkman zei

Super column Erwin,en gewoon volgend jaar in de Toprun starten,dubbele motivatie.Je kan het.

Geertjan zei

Dit is nog knapper dan onder de 18 minuten lopen!! Respect dat je toch bent door gegaan We zijn ongeveer gelijktijdig gefinished en dacht gelijk, dit is niet "de race van je leven" nogmaals respect...en op karakter uitgelopen

Unknown zei

Zielig zijn is ook maar relatief, dus blijf vooral relativeren! Mooi openhartig verhaal. TOP!

Marco zei

Als ik zo hard kon lopen als jou had ik je ook met mij ant handje mee genomen. Ook goed dat de organisatie het gelijk als een verbeter punt ziet. Erwin wanneer lopen we dan samen een nighttrail.:)

Ingrid zei

Erwin je kunt ook veel beter bij Svedex gaan werken, dan bij Kramp, leukere collega,s 😄😄😄😄